17. září 2009
Pracovní skupina pro technologie v logistice ATL Fraunhoferova institutu z německého Norimberku v srpnu zveřejnila prognózu vývoje evropského logistického trhu hromadného zboží pro nejbližší měsíce. Do konce roku předvídají experti Fraunhofer ATL v tomto segmentu pokles obratu o čtyři procenta. Ještě menší propad očekávají v oboru kurýrních, expresních a balíkových služeb a smluvní logistiky pro spotřební zboží. „Logistika hromadného zboží těží ze stabilních zakázek ve stavebnictví, zemědělství, lesnictví a energetice. Potýká se však se ztrátou zakázek u surovin pro chemický a ocelářský průmysl,“ řekl vedoucí výzkumného oddělení ATL Christian Kille. Krátkodobý výhled slibuje logistice hromadného zboží – na rozdíl od celého logistického trhu – stabilní vývoj. Výhodu jí přinášejí kontrakty ve stavebnictví, protože stále běží různé stavební projekty, ale „solidní“ by měla zůstat také spotřeba zemědělských produktů. Klesá naopak spotřeba energie ve výrobě stejně jako objem přepravy rud a dalších surovin. V příštím roce nelze v oboru logistiky očekávat výrazný růst, většina stavebních zakázek konjunkturně „dojede“ ještě letos, oživení by se nicméně měl dočkat segment přepravy surovin a rud pro ocelářství. Regionální přepravu budou ve zvýšené míře realizovat samy výrobní podniky svými logistickými či spedičními divizemi. Na trhu je patrný trend další koncentrace sil. Marže podniků činných v oboru logistiky hromadného zboží je s hodnotou kolem čtyř procent průměrná. Relativně měkčí dopad krize na zákazníky znamená, že odvětví netrpí a ani do budoucna nebude trpět žádnými výraznými výkyvy. Bankrotů bude ve srovnání s jinými sektory málo. Logistika hromadného zboží zahrnuje přepravu, překlad a skladování širokého spektra produktů, typickými komoditami jsou uhlí, kámen, zemina, obilí, ropa a zemní plyn. n www.atl.fraunhofer.de