6. listopadu 2008
Spediční a logistické firmy se musejí vyrovnávat s řadou obtížných úkolů. Přinášejí je nejen současné složité ekonomické podmínky, ale také rostoucí zátěž v podobě nových mýtných poplatků či plánovaného rozšíření zákazu jízd kamionů. O situaci speditérů jsme hovořili s předsedou Svazu spedice a logistiky České republiky (SSL ČR) Ing. Martinem Drábkem.
„Jak dopadá současná finanční krize a zpomalování výroby na obor spedice?“
„Ačkoli česká ekonomika vykazuje neustále příjemný růst HDP, svět kolem se zpomaluje. A to je varování. Velké světové ekonomiky již prožívají útlum a je pouze otázkou času, kdy se zpomalení projeví i u nás.
Už sama o sobě neklidná situace spedičního a dopravního oboru je zhoršována zpomalováním výroby. Tím se zákonitě snižuje poptávka po dopravních a skladovacích kapacitách. Světová hospodářská krize u nás postihne především malé a střední podniky, které se orientují na export. Ušetřeny však nezůstanou ani podniky kooperující s automobilovým průmyslem, ve kterém se současná krize projevuje zatím nejvíce.
Problémem je především to, že malé a střední výrobní firmy nejsou schopny operativně restrukturalizovat svou výrobu. V návaznosti pak vzniká problém také u dopravních, spedičních a logistických firem středního stavu. Tyto podniky již od počátku roku žijí v očekávání nepopulárních regulačních opatření a jsou v zajetí finančního zatížení, které způsobil růst cen pohonných hmot. Zvyšování cen paliva se sice v poslední době uklidňuje, ale všem je jasné, že se jedná o pouze přechodný jev, který souvisí s poklesem ekonomiky, s poklesem poptávky po ropě a v závislosti na tom i s poklesem poptávky po dopravě. Menší a střední spediční a logistické firmy se z těchto důvodů v letošním roce ocitly pod silným tlakem na snižování nákladů ze strany zákazníků. Obávám se však, že to hlavní teprve přijde.“
„S jakými pocity hledí speditéři vstříc chystanému rozšíření mýtného na malé nákladní vozy od 3,5 tuny a možnému rozšíření zákazu jízd kamionů?“
„Zpoplatnění nákladních vozidel o celkové hmotnosti nad 3,5 tuny na dálnicích a rychlostních komunikacích bylo možné očekávat. Rozšiřování mýta na skupiny vozidel je běžný evropský regulační prvek a nelze proti němu nic mít. U nás však stále chybí, aby když se řekne A, zaznělo vzápětí také B. Totiž aby finance vybrané z mýta vláda znovu efektivně a průhledně proinvestovala v rozvoji dopravní infrastruktury.
Rozšíření zákazu jízd kamionů považuji za zcela nekompetentní rozhodnutí vládních orgánů
Rozšíření zákazu jízd kamionů však považuji za zcela nekompetentní rozhodnutí vládních orgánů. O důsledcích, které by mělo na naše hospodářství a dopravní i speditérský trh přijetí tohoto návrhu, již bylo mnoho napsáno. Státní orgány však stejně nejsou schopny v této problematice vnímat pravdu. Zde se jako speditéři a logistici stavíme jednoznačně na stranu ČESMAD Bohemia a Svazu dopravy. Tato sdružení důrazně upozorňují na důsledky, které by rozšíření zákazu jízd znamenalo pro českou ekonomiku, předkládají pravdivé rozbory nehodovosti kamionů, informují o neexistenci dostatečného počtu odstavných parkovišť a o nerespektování pracovní doby řidičů profesionálů. Zároveň také nabízejí přijatelné technické a technologické regulační prvky přijatelné pro všechny.“
„S jakými dalšími problémy se speditéři potýkají?“
„Současné problémy našeho oboru lze shrnout do tří základních oblastí. První je rostoucí síla české měny, která snižuje výnosové marže exportérů, a to nejen u dlouhodobých kontraktů, kde je fixována cena za provedenou službu na delší období. S tím souvisí rovněž zvyšující se úrokové sazby a obtížnější dosažitelnost podnikatelských úvěrů. Řešením je přechod k jednotné evropské měně.
Dále je zde růst cen pohonných hmot, který speditéři středního a malého stavu nejsou schopni s ohledem na neustálý tlak na snižování nákladů ze strany zákazníků promítnout do ceny služby. Východisko z této situace představuje zavedení tzv. profesionální nafty, která je zcela běžná nejen v řadě zemí Evropské unie, ale také v některých zemích bývalého východního bloku.
A konečně bych uvedl téměř absolutní nedostatek kvalifikovaných pracovníků ve všech profesích.“
Jako speditéři a logistici se stavíme jednoznačně na stranu ČESMAD Bohemia a Svazu dopravy
„Očekáváte, že vývoj bude dále pokračovat tímto směrem?“
„Určitě bude kopírovat nastupující hospodářskou krizi, která se zřejmě dotkne nejen automobilového průmyslu a jeho dodavatelů. Pro nejbližší období bude charakteristický velký nákladový tlak s minimálními maržemi a snižující se dopravní poptávkou. Velkou výhodou se stane flexibilita firmy.“
„Jak bude na současný vývoj reagovat váš svaz?“
„Svaz spedice a logistiky ČR se vývojem našeho oboru a dopady, které plynou z nastupující hospodářské krize, zabývá velmi intenzivně. Samozřejmě koordinujeme naše kroky se Svazem dopravy a se sdružením ČESMAD Bohemia, především ve věcech, které se týkají rozšiřování zákazu jízd kamionů a obrany našeho oboru proti různým regulačním opatřením státních orgánů, která jsou navrhována zcela nekoncepčně a nekompetentně.
Samostatně pak postupujeme v oblasti výchovy budoucích pracovníků spedičního oboru. Výsledkem našeho úsilí je vznik nadace Mladý speditér, jejímž cílem je výchova žáků středních dopravních škol pro operátory spedičních, dopravních a logistických služeb v úzkém spojení studia a praxe.
Nadále budeme pokračovat v pravidelném informování členské základny přes naše vnitřní komunikační kanály o situaci na dopravním a logistickém trhu nejen u nás, ale také o situaci a novinkách na speditérském a logistickém poli našich západních kolegů – jsou vždy dobrým barometrem situace, která se zanedlouho objeví i u nás.“ Pavel Toman