Ing. Roman Goerojo (DSV Road) pro DN

„Spolu se zákazníky se snažíme optimalizovat jejich zbožové toky“

Již více než rok – od převzetí nizozemské logistické firmy Frans Maas – poskytuje dánská skupina DFDS služby pod značkou DSV. O probíhající integraci obou podniků jsme více než před rokem hovořili s členem představenstva společnosti Ing. Romanem Goerojo (viz DN 51–52/06). Letos jsme se ho zeptali, jak rozvoj už sjednocené dceřiné společnosti dánské skupiny v České republice – DSV Road, a. s. – pokračuje.

„Společnost na konci loňského roku otevřela další logistické centrum v Praze-Horních Počernicích. Co bylo cílem této expanze?“

„Souvisí to s naší snahou orientovat se na poskytování komplexních logistických řešení, neboť jsme po sloučení s Frans Maas převzali toto know-how, které bylo třeba využít. A protože poptávka po tomto typu produktu v České republice výrazně roste a zároveň skladovací kapacita DSV na západě Prahy byla naprosto vyčerpána, přijali jsme strategické rozhodnutí a pronajali si na sedm let další halu o ploše jedenácti tisíc metrů čtverečních v Horních Počernicích na východním okraji Prahy. Kritériem výběru lokality Horních Počernic nebyla pouze výše nájemného, ale i dostupnost pracovních sil, která plynula z přípravných analýz. Dalším důležitým faktorem bylo významné zjednodušení tuzemské distribuce do vnitrozemí ČR z východního okraje Prahy.“

„Hledali jste nové zařízení již pro konkrétního zákazníka?“

„Při rozhodování jsme pro nové zařízení zákazníka ještě neměli, ale věděli jsme, že poptávka po logistických službách je vysoká. V této souvislosti jsme s předstihem změnili obchodní strategii a začali nabízet již zmíněný tzv. supply chain. V tuto chvíli na novém pracovišti poskytujeme služby pro čtyři klienty a s pátým probíhá jednání. Ačkoli jsme vzali nájem v podstatě spekulativně, podařilo se během tří měsíců od zahájení provozu haly (konec prosince 2007) její kapacitu již naplnit zhruba na 90 procent.

Zaměřujeme se na středně velké zákazníky, kteří potřebují vyřešit problém, jak dostat včas materiál do výroby či jak redukovat skladové zásoby. Snažíme se optimalizovat zbožové toky klientů a integrovat naše služby do jejich potřeb.

Například v oblasti automobilového průmyslu máme klienty, kteří nechtějí mít skladové zásoby vůbec. Jsme schopni jim takovou službu nabídnout s tím, že jejich dodavatelům poskytujeme konsignační sklady a držíme pak zásoby na předem definované úrovni, abychom mohli několikrát denně zajistit dodávku do výroby.“

„Ve kterých oblastech působí vaši zákazníci?“

„Nabídku logistických řešení máme sestavenu v pěti hlavních segmentech. Naším momentálně nejsilnějším segmentem je oblast průmyslové výroby. Dále zhruba třicet procent našeho portfolia tvoří segment automobilového průmyslu. Následuje spotřební zboží, kde pečujeme o výrobky, nebo chcete-li skladové zásoby dodavatelů obchodních řetězců. Významnou součástí tohoto segmentu je zvládnutá zpětná logistika neprodaných nebo reklamovaných výrobků zpět do stavu skladových zásob a další práce s nimi.

Zbylé dva segmenty, které v České republice prozatím zpracováváme pouze okrajově, jsou hi-tech a zejména zdravotnictví. Na korporátní úrovni však vnímáme jejich obrovský potenciál. Například nizozemské DSV má oblast zdravotnictví perfektně propracovanou a jejich řešení zásobování nemocnic, domovů důchodců či sociálních ústavů včetně zajištění veškerých licencí a povolení pro práci s těmito výrobky je pro nás obrovskou výzvou.“

„Zmínil jste význam dostupných pracovních sil. Jak se vyrovnáváte s nedostatkem pracovníků v logistice?“

„Vždycky bude existovat nedostatek kvalitních pracovníků. Je ovšem třeba rozlišovat mezi dělnickými profesemi (třeba skladník) a administrativou. Tak například pokud u dělnických profesí existuje dobře nastavený systém práce a následná kontrola, kvalita či spíše nekvalita lidí práci příliš neovlivní. Pokud však systém není opravdu pevný a zůstane prostor ke kreativitě dělníků, pak může být výsledek sice unikátní, ne vždy však je takovýto unikát důvodem k oslavám.

Proto jsme během posledních dvou let výrazně pracovali na tom, aby náš systém byl pevný a pracovníci v systému měli definované činnosti. Před nedávnem jsme prošli recertifikací ISO s tím, že jsme rozšířili tento standard právě na logistické operace. A tak má dnes každý klient definovány procesy, které jsme schopni měřit a společně vyhodnocovat.

Na druhou stranu jsme nechtěli mít z lidí stroje a naopak bylo naší touhou motivovat nejen dělníky, ale i ostatní lidi v administrativě, aby o práci přemýšleli a nebáli se přicházet s neotřelými nápady. Proto jsme i v tomto směru prošli téměř dvouletým procesem změn v oblasti řízení lidských zdrojů, do nichž se pod vedením certifikovaných poradců zapojilo všech 150 zaměstnanců a jehož výsledkem bylo získání velmi cenného a uznávaného britského standardu IIP (Investors in People).“

„Jaký další rozvoj v České republice DSV plánuje?“

„V Horních Počernicích máme kromě současně pronajatých prostor také opci na další expanzi, což nám dává téměř strategickou flexibilitu. Na západní straně Prahy rozšiřujeme od letošního května současnou plochu (10 500 m2) o dalších 7500 m2.

DSV drží v rukou vše, co potřebuje pro úspěšný růst. Jak vlastní distribuční síť po celé Evropě, tak globální smlouvy s námořními a leteckými přepravci či miliony čtverečních metrů skladů po celé Evropě. Nicméně strategií firmy zůstává stále růst skokem. Lokálně, ale i globálně se velmi intenzivně pracuje s vytipovanými vhodnými partnery ochotnými fúzovat právě s DSV, protože jedině tak lze získat či udržet tolik potřebný podíl na trhu a docílit nových synergií.“ Pavel Toman

spinner