Ľubomír Sasarák (DHL Supply Chain): Nabídky společnosti DHL obsahují vždy zelená řešení

Ľubomír Sasarák (DHL Supply Chain): Nabídky společnosti DHL obsahují vždy zelená řešení

Úsilí o dekarbonizace se promítá i do nákladní dopravy. Jak na tento trend reaguje společnost DHL Supply Chain, to nám přiblížil Ľubomír Sasarák, manažer jejího vozového parku pro střední a východní Evropu.

Tlaky na dekarbonizaci se nevyhýbají ani nákladní dopravě. Jak se s touto otázkou vypořádává DHL Supply Chain a jaké jsou zde vlastně možnosti?
Cílem skupiny DHL, které jsme součástí, je dosáhnout do roku 2050 nulových emisí. Jedním z největších znečišťovatelů je doprava a pro nás je i oblastí, kde jsou dopady našich aktivit nejvýraznější. Na dekarbonizaci naší flotily se v České republice intenzivně zaměřujeme již od roku 2019, kdy jsme implementovali tahače s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). O rok později jsme do našeho vozového parku zařadili low deck tahače na zkapalněný zemní plyn (LNG) a v dalších dvou letech jsme LNG flotilu dále rozšířili. Mezníkem v elektromobilitě pro nás byl rok 2021, kdy jsme uvedli do provozu první nákladní elektrické vozidlo. Další bychom chtěli nasadit v příštím roce. Rád bych zde zmínil příklad ze sousedního Polska, kde jsme v loňském roce úspěšně implementovali elektrické tahače, které přepravují intermodální návěsy. Kromě alternativních pohonů se snažíme využívat i další možnosti, které vedou ke snižování emisí. Několik vozidel jsme vybavili solárními panely, jež generují a ukládají elektrickou energii a tím přispívají ke snížení spotřeby pohonných hmot. Seznamujeme se také se všemi novinkami, ať už jde o nové technologie, nebo alternativní paliva. Například naši kolegové v Německu od loňského roku testují nákladní vozidlo na vodík. Co se týká paliv, otestovali jsme si v Česku bioLNG a HVO.
Jak se zákazníci staví k nízkoemisním přepravám? Jsou ochotni se podílet na vyšších nákladech, případně vyžadují je sami ve výběrových řízeních?
Disponujeme širokou škálou zákazníků a nejde obecně říct, zda ano, nebo ne. Záleží na sektoru a také na možnostech vhodných pro jednotlivé projekty. Máme v portfoliu zákazníky, kteří kladou na snižování emisí velký důraz a vyšší náklady berou jako svůj příspěvek k udržitelné mobilitě. Jsou ale firmy, které si vzhledem k tlaku na ceny vyšší náklady nemůžou dovolit. V každém případě z DHL neodchází nabídka, která by neobsahovala zelená řešení.
Jak se díváte na vývoj elektromobility v těžké nákladní dopravě a v čem vidíte hlavní překážky?
Elektromobilita se vyvíjí velice rychle. Vozidlo, které jsme uváděli do provozu v roce 2021, mělo určitou kapacitu a velikost baterií, dnes jsme schopni dostat stejnou kapacitu de facto při jejich poloviční velikosti. V oblasti těžké nákladní dopravy se dojezdy posunuly nad 500 km, což je víceméně dostačující parametr pro většinu transportních společností.
Překážky jsou ale pořád stejné. Síť nabíjecích stanic se sice rok od roku rozšiřuje, avšak pro nákladní vozidla se situace příliš nezměnila. Když přijedete na nabíječku, narazíte na problém s místem. Z 95 procent jsou navrženy pro osobní vozidla. Od zákonodárců jsme ale slyšeli plány na opatření, která by mohla nákladním vozidlům pomoci. Pořád se ale bavíme o dlouhodobých cílech. Dopravci jsou zatím nuceni spoléhat se na svoje vlastní nabíjecí kapacity v depech.
Ke snižování emisí přispívá nejen elektřina, ale obecně alternativní paliva. Jak vidíte do budoucna možnosti jejich uplatnění, výhody, případně rizika pro další rozvoj?
V nejbližších pěti letech bude převládat takzvané „bridge“ řešení, a to ekologické palivo HVO. Jeho velkou výhodou je, že není potřeba investovat do nové technologie. Palivo je již k dispozici i v České republice. V ostatních státech střední a východní Evropy je ale zatím dostupné jen omezeně. Například na Slovensku je prozatím jedna čerpací stanice, v Polsku dvě, v Maďarsku není žádná. V Polsku a Maďarsku by od nového roku měla pomoct očekávaná změna legislativy. Řešením, jak snížit emise, je také palivo bioLNG. V tomto případě je ale nutné zainvestovat do LNG technologie, která je aktuálně dražší.
Jednou z možností, jak okamžitě a reálně snížit emise, je povolit provoz tzv. gigalinerů. Jakou vidíte v této technice perspektivu a co nyní hlavně brání většímu nasazení velkých souprav?
Gigalinery jsou v DHL velké téma, zrovna koncem října jsme implementovali v České republice náš první vlastní gigaliner. Je to svým způsobem také krok ke snížení emisí, každopádně je nutné vzít v úvahu, že je potřeba splnit klíčové podmínky, a navíc toto řešení nelze použít ve všech případech. Co se týká vozidla, nabízí se hned dvě varianty, a to v délkách 25 a 22 metrů. Kratší varianta je na implementaci značně jednodušší, ale benefit úspory emisí je pochopitelně nižší. Vždy se díváme na projekt jako celek, investice versus benefit. Také doufám, že bude brzo vyřešena otázka přejezdu hranic v rámci států EU. Aktuálně to není možné, což vnímáme jako velkou překážku, navíc je tato problematika na stole v EU již několikátý rok.
(lan)
Foto: DHL
spinner