1. května 2025, bar

2.5. - Rok 2025 je v plném proudu a oblast autonomní mobility se i nadále vyvíjí rychlým tempem. Schválený Plán autonomní mobility do roku 2025 s výhledem na rok 2030, který byl přijat vládou České republiky, se zaměřuje na přípravu na technologické inovace, které mění svět dopravy. Cílem tohoto plánu je zajištění konkurenceschopnosti českého průmyslu v oblasti autonomního řízení a maximální využití moderních technologií k zajištění bezpečnosti silničního provozu.
Autonomní taxíky budí vášně
V některých zemích už autonomní vozidla nejsou novinkou. V Kalifornii je možné si objednat autonomní taxi, která vás odvezou bez řidiče. I když už v roce 2022 začala první autonomní taxislužba, názory na tuto technologii se stále rozcházejí. „Potřebujeme mít dohled. A my tady v Kalifornii nejsme pokusní králíci,“ prohlásil Edward Escobar, zakladatel Aliance pro nezávislé pracovníky.
V České republice již novelu, která vytváří legislativní rámec pro provoz autonomních vozidel na českých silnicích, podepsal 24. dubna prezident republiky. Tato novela vytváří jasný legislativní rámec pro provoz autonomních vozidel na českých silnicích; od 1. ledna 2026 umožní provoz vozidel vybavených systémy automatizovaného řízení úrovně SAE Level 3.
„Autonomní mobilita je jedním z hlavních trendů v dopravě a my děláme důležité kroky, které nám umožní v maximální míře využít možnosti moderních technologií autonomního řízení ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu,“ uvedl Martin Kupka, ministr dopravy.
Autonomní logistika – od náklaďáků po sklady
Plány na nasazení autonomních náklaďáků pokročily i v USA. V Texasu se plánuje spuštění plně autonomních náklaďáků na trase Houston–Dallas už letos. Společnost Aurora, která se specializuje na autonomní technologie, již testuje nákladní vozidla vybavená kamerami, senzory a anténami pro zajištění bezpečné jízdy bez zásahu lidského řidiče.
„Věřím, že svět je připraven na nákladní automobil, jako je tento,“ řekl Ossa Fisher, prezident společnosti Aurora, která na těchto technologiích pracuje. Jakmile se technologie osvědčí v testech, mohou autonomní náklaďáky začít nahrazovat tradiční dopravce, což by mohlo přinést vyšší efektivitu a nižší náklady v dopravě.
Autonomní vozíky pracují také ve skladech. Například společnost Raben Logistics ve svém logistickém centru v městě Stryków nedaleko Lodže zavedla autonomní řízená vozidla (AGV). „Autonomní vozidla byla nasazena k přepravě zboží mezi regály a zónami pro balení, čímž došlo ke zkrácení doby přepravy a zvýšení efektivity skladových operací. Zlepšil se i pořádek ve skladu a snížilo se riziko lidských chyb. Neustále se snažíme inovovat naše procesy a pracujeme na tom, abychom autonomní vozidla zavedli i do našich českých skladů,“ řekla Jitka Kocálová, marketingová manažerka Raben Logistics Czech.
Česko v inovacích nezaostává
Evropská unikátní laboratoř zaměřující se na kooperativní telematické systémy pro využití v autonomním řízení a kybernetickou bezpečnost v dopravě CertiLab vyvinula „dálkový zastavovač auta“ na poptávku policie. „V rámci Evropy jsme, pokud nám je známo, jediní, kdo se tímto vývojem zabývá," řekl Zdeněk Lokaj z laboratoře CertiLab při Fakultě dopravní ČVUT. Místo divokých policejních honiček policisté budou moci zastavit vozidlo jedním klikem.
Zajímavým příkladem, jak se autonomní technologie mohou využívat v jiných oblastech než v automobilovém průmyslu, je česká firma SNT - Spider New Technology. Ta vyrábí autonomní komerční sekačky na trávu, které jsou ideální pro náročné terény, jako jsou solární parky nebo velké travnaté plochy. „Pokud chceme udržet technologický krok, musíme neustále přinášet na trh nové inovativní modely. Autonomní model přináší lepší výkon a nižší provozní náklady. Je to efektivní pomocník, který navíc šetří pracovní sílu,“ řekl Lubomír Dvořák, zakladatel společnosti SNT - Spider New Technology.
Je to příklad toho, jak autonomní technologie mohou přinést úspory a zjednodušení v odvětvích mimo běžnou automobilovou dopravu. Autonomní sekačky se už testovaly na více než 8 000 ha solárních parků v Německu a Španělsku a firma je distribuuje do různých zemí po celém světě.
Letiště už testují autonomní vozidla
Autonomní vozidla nezůstávají jen na silnicích – testují se i na letištích. Na letišti v Tallinu a amsterodamském letišti už probíhají testy autonomních vozidel, která přepravují nejen zásilky, ale i zaměstnance mezi terminály. Taková vozidla jsou vybavena lidary a kamerami, které jim umožňují bezpečně se pohybovat v hektickém prostředí letiště.
„Toto nám umožňuje vytvořit bezprecedentní zkušenost s tím, jak v budoucnu využívat autonomní vozidla pro potřeby letišť,“ řekl Riivo Tuvike, předseda představenstva letiště v Tallinu. Pokud se tyto technologie osvědčí, mohly by přinést zrychlení přepravy, zefektivnění procesů a nižší provozní náklady pro letiště po celém světě.
Jak se připravujeme na budoucnost dopravy?
Autonomní mobilita není budoucností, která je za dveřmi – je tu už dnes a její vliv na každodenní dopravu bude v příštích letech stále silnější. Přijetí Plánu autonomní mobility je klíčovým krokem pro Českou republiku, která chce zůstat konkurenceschopná v oblasti moderních dopravních technologií.
Technologie autonomních vozidel, testování autonomních náklaďáků, sekaček i autonomních vozidel na letištích ukazují, že Česká republika není jen pasivním pozorovatelem. Inovace a přípravy na přijetí těchto technologií probíhají i u nás.
Jaký bude další vývoj autonomní mobility, bude záviset nejen na technologických inovacích, ale i na legislativních úpravách, které ji budou muset podpořit. Ať už jde o autonomní taxi, roboty nebo autonomní vozidla na letištích, svět dopravy, jak ho známe, se mění a čeká nás fascinující éra, která přinese nové výzvy i příležitosti.
(red)
Foto: Raben
Například společnost Raben Logistics ve svém logistickém centru v městě Stryków nedaleko Lodže zavedla autonomní řízená vozidla - AGV (na titulní fotce).