​Snížení spotřební daně z nafty pomůže dopravcům i státnímu rozpočtu

​Snížení spotřební daně z nafty pomůže dopravcům i státnímu rozpočtu

Sdružení ČESMAD Bohemia jedná v současné době o opatřeních, která by silničním dopravcům pomohla překlenout obtížné období, kdy jsou postiženi dopady protikoronavirových opatření i sílící východní konkurencí. Jedním z kroků, který je v jejich podnikání může výrazně podpořit, je snížení spotřební daně z nafty.

„Věříme, že premiér Babiš, tak jak slíbil, oboru silniční dopravy pomůže prosazením návrhu na snížení spotřební daně z nafty. Doufáme, že nás to posílí v souboji s východní konkurencí, protože přiblíží naše náklady jejich nákladům. Je důležité, za jakou cenu kdo doma tankuje. Navíc, v tuto chvíli také připomínkujeme návrh nových sazeb mýtného a vidíme jej právě v kontextu spotřební daně,“ řekl generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.

Dopravci jsou podle něj ochotni akceptovat zvýšení mýtných sazeb, přestože stav naší infrastruktury podle nich není ideální, když bude vyvážené snížením daně spotřební. „Logika je jednoduchá. Jsme tranzitní země, na zahraniční kamiony připadá zhruba polovina mýta a také máme nejhustší síť čerpacích stanic. Proč by tedy cizí vozidla u nás měla platit pouze mýtné? Když zde pro ně bude díky nižší spotřební dani levná nafta, je velice pravděpodobné, že u nás také natankují a odvedou do státního rozpočtu další peníze. To je přece ideální situace, když v malé tranzitní zemi budou platit nejen mýtné, ale budou zde nechávat peníze za spotřební daň,“ zdůraznil Vojtěch Hromíř. Dopravci podle něj navrhovali dvě varianty, buď profesní naftu, nebo plošné snížení. Větší zájem vyvolala druhá cesta, z čehož budou mít prospěch všichni podnikatelé.

Jako protiargument snížení spotřební daně z nafty se často uvádělo, že ceny na pumpách stejně neklesnu a dojde tak jen k zvýšení marží. Na to Vojtěch Hromíř reagoval následovně: „Šedesát procent nafty spotřebovává profesionální doprava a ta se neřídí ceníky na pumpách, ale individuálními ceníky. A ty jsou výsledkem tvrdé konkurence. V podstatě v celé Evropě obsahují pouze cenu komodity, spotřební daň a zhruba stejnou dopravní přirážku. Pro marži je zde relativně malý prostor. Takže na takto velkém trhu se snížení spotřební daně jednoznačně projeví.“

Co se týče individuálních spotřebitelů u čerpacích stanic, ČESMAD Bohemia vychází podle Vojtěcha Hromíře z předpokladu, že po celé republice funguje síť čerpacích stanic Tank ONO, která drží cenovou hladinu nízko a nemá důvod, aby svůj koncept minimálních cen měnila. „Chceme, aby účinnost snížení spotřební daně byla od nového roku. Původně jsme si přáli, aby k tomu došlo již letos na podzim a fungovalo to jako bezprostřední protikoronavirové opatření, ale 1. leden je také velice dobrý termín. Jsme rádi, že jsme pro toto opatření našli podporu jak u ministra dopravy, tak u premiéra a nakonec i u ministryně financí,“ uvedl Vojtěch Hromíř.

„Sedačkovné“ pro autobusové dopravce

Nejpostiženější skupinou v silniční dopravě jsou dnes autobusoví dopravci, kteří provozují příležitostnou zájezdovou dopravu. „Jejich byznys se po zákazu cestovat propadl prakticky na nulu a přestože některé z firem dokázaly malou část ztrát vykrýt, například v důsledku výluk na železnici nebo při svozu zaměstnanců do některých podniků, většina z nich je na hranici krachu. Trh se nezotavil ani na podzim, protože školy, sportovní kluby ani cestovní kanceláře dopravu stále neobjednávají. „Inspirovali jsme se proto u příspěvku na ubytovací zařízení a přišli s konceptem ´sedačkovného´. Jednáme s ministerstvem o tom, aby dostali příspěvek na kompenzaci části nákladů, které stále mají, přestože nemohou podnikat. Nejde o to, že bychom natahovali ruku pro peníze. Tady se jedná velmi často o malé rodinné firmy, které musejí za úvěry ručit svým osobním majetkem. Částečně pomohlo, že jim leasingové společnosti umožnily odklady splátek, ale hlavní břímě nesou sami. Je určitě lepší pomoci nyní firmám, které v oboru podnikat umějí, než je nechat zkrachovat a na jaře, kdy může dojít k oživování trhu, hledat nové podnikatele pro tento obor,“ zdůraznil Vojtěch Hromíř. „Pomoci stávajícím firmám je pro stát rozhodně ekonomičtější. A to tím spíše, že se nejedná o vysoké částky,“ dodal.

Milan Frydryšek

Foto: LAN

spinner