​Vozidla Scania přijíždí s novým výkonným a úsporným motorem Super 11

​Vozidla Scania přijíždí s novým výkonným a úsporným motorem Super 11

27.6. – Scania představila tento týden ve švédském Södertälje novinářům nový jedenáctilitrový motor Super 11, který doplňuje již zavedené platformy motorů o objemu 9 a 13 litrů. Ve srovnání se současným 9litrovým motorem Scania nabízí až o sedm procent nižší spotřebu paliva a je o 85 kg lehčí než motor Super 13. Na testovacím okruhu u demo centra Scania byla také přistavena vozidla s novým motorem i s devíti- a třináctilitrovými motory, aby bylo možné porovnat jízdní vlastností modelů s různou motorizací.

Nový motor Super 11 je konstruován jako pětiválcový a je k dispozici ve třech výkonnostních kategoriích – 257 kW / 350 k (1 800 Nm), 287 kW / 390 k (2 000 Nm) a 316 kW / 430 k (2 200 Nm); splňuje emisní normy Euro 4, 5 a 6.

Motor Super 11 má 85 % komponentů identických s motorem Super 13. Podle výrobce má také nižší spotřebu AdBlue - ta klesla z 12 l na 10 l.

Intervaly údržby jsou při použití motorového oleje LDF-5 až o 30 % delší než u 9litrových motorů Scania, což provozovatelům pomáhá prodloužit dobu provozuschopnosti a snížit celkové náklady na servis.

Inovativní technologie

Super 11 se vyznačuje škálou důležitých vylepšení, které jsou výsledkem dlouholetého testování. Scania vybavila nový motor vlastní technologií fázování vaček pro variabilní časování ventilů, které umožňuje řídit teplotu motoru v reálném čase a zlepšuje účinnost spalování. Je to kombinováno s novým softwarem motoru a vyvažovacími hřídeli pro snížení vibrací (dochází i k většímu vstřiku paliva do některého z pěti válců, což rovněž snižuje vibrace). K dispozici je i robustní motorová brzda, která díky systému Scania Variable Valve Brake (VVB) nabízí výkon až 344 kW. To vše dohromady umožňuje vozidlu s tímto motorem plynulejší a pohodlnější jízdu. Patentovaný systém turbodmychadla Scania také zlepšuje využití AdBlue (kapalina je vstřikována v turbu, kde je vyšší teplota, což snižuje její spotřebu) a dále zvyšuje účinnost motoru.

Kompatibilita s HVO a FAME

Motor Super 11 je kompatibilní s palivy HVO i FAME. Provozovatelé tak mohou snížit svou emisní stopu, aniž by museli investovat do nové infrastruktury. Jedná se o řešení, které podporuje jak provozní cíle, tak dlouhodobé cíle v oblasti udržitelnosti.

Nový motor najde uplatnění při rozmanitých přepravách

Nový motor Super 11 najde uplatnění při široké škále přeprav. Příkladem mohou být sklápěcí vozy či přepravy volně loženého nákladu, přepravy pohonných hmot a objemného zboží, svoz odpadu, přepravy s řízenou teplotou, vozidla pro běžné nákladní přepravy, hákové nosiče kontejnerů, vyprošťovací a hasičské vozy atd.

Jízda s vozidly s novou motorizací

Přistavená testovací vozidla pokrývala všechny výkonové varianty nového motoru Super 11 a pro zkušební jízdy byla k dispozici i vozidla s devíti- a třináctilitrovými motory. Jízdní trasa zahrnovala členitý terén s klesáními i stoupáními, kde bylo možné ověřit výkon a točivý moment nových motorů. Při větším soustředění byl nepatrný rozdíl ve zvuku, ale u všech modelů byla hlučnost nízká a dojem z jízdy velice příznivý. Rovněž tak točivý moment se u každého vozidla jevil jako dostatečný. Účinná byla i motorová brzda, která plně stačila na většinu jízdních situací.

Podle prvních dojmů lze říci, že nový motor Super 11 představuje vhodné doplnění stávající nabídky a povede, tak jak výrobce slibuje, k dalšímu snížení spotřeby i k větší efektivitě vozidel Scania.

Milan Frydryšek

Foto: Scania

spinner