DaimlerChrysler

Vito s pohonem zadních kol zvládá i náročné situace

Ověření jízdních vlastností nového modelu Mercedes-Benz Vito s pohonem zadních kol v běžných i kritických provozních situacích bylo cílem akce Vito Experience Day 2004, kterou na začátku dubna na autodromu ve Vysokém Mýtě uspořádala společnost DaimlerChrysler Automotive Bohemia.

Kromě nového a „starého“ Vita s předním pohonem byla k testovacím jízdám přistavena i vozidla dalších výrobců s odlišnými bezpečnostními prvky. To umožnilo ověřit si jízdní vlastnosti vozidel s různým vybavením a nutno říci, že rozdíly byly dosti výrazné.

Vzhledem k tomu, že Vito se zadním pohonem bylo kromě dalších bezpečnostních prvků standardně vybaveno stabilizačním systémem ESP, vykazovalo dobré manévrovací schopnosti i při prudkém zabočení na mokrém povrchu, náhlém brzdění či rozjezdu do kopce (jak bez zatížení, tak při plném vytížení a s přívěsem) a slalomu na mokré vozovce.

Aby rozdíly v chování vozidel Vito s předním a zadním pohonem byly naprosto zřejmé, měl model s poháněnou přední nápravou na zadních kolech starší pneumatiky. To při kritických situacích na kluzkém povrchu způsobovalo výrazné předbíhání zadní části vozidla, které by řidič u tohoto způsobu pohonu neočekával. Ve stejných podmínkách se naopak plně projevily výhody oddělení řízené a hnané nápravy – nové Vito se zadním pohonem bylo schopno projíždět tento náročný úsek s větší stabilitou i při vyšší rychlosti.

V běžném, zejména městském provozu není zanedbatelná ani skutečnost, že vozidlo se zadním pohonem má menší poloměr otáčení.

Vito Experience Day 2004 svůj účel bezpochyby splnil – při simulaci náročných jízdních podmínek se ukázalo, že některé nedostatky dané konstrukcí dodávkových vozidel se zadním pohonem, jichž se mnozí řidiči stále obávají, již patří v případě nového modelu Vito minulosti. (lan)

spinner