Více než nárůst sazeb hrozí v pojišťovnictví zájem firem o levnější a méně kvalitní pojištění

Více než nárůst sazeb hrozí v pojišťovnictví zájem firem o levnější a méně kvalitní pojištění

V DN 7/20 jsme přinesli informaci o tom, že poté, co dopravci uvádějí do provozu vozidla, která kvůli poklesu zakázek dali do depozitu, nechtějí jim některé pojišťovny obnovit povinné ručení a havarijní pojištění za původních podmínek a snaží se sazby zvýšit. Nyní přinášíme pohled i z druhé strany, tedy jak téma pojištění v silniční dopravě vnímají pojišťovny.

„Dopravní firmy dnes mají značné problémy, ale tíživá situace se netýká pouze dopravců. Pokud nefunguje ekonomika, nevyrábí se, tak není co dopravovat. Je škoda, že ve zmíněném článku nebyli uvedeni konkrétní pojistitelé, kteří dopravcům nechtějí obnovit pojištění za původních podmínek. Nechci se v této obecné rovině pojistitelů zastávat, ale je možné, že případný důvod pro zvyšování sazeb mohl být jiný, například vysoký škodní průběh klienta apod. Pokud by tomu ale bylo tak, že sazby byly zvýšeny bezdůvodně, může skutečně dojít k tomu, co článek naznačuje – že tito pojistitelé v konkurenci na pojišťovacím trhu neobstojí,“ uvedla Ing. Jana Zárybnická, Ph.D., členka předsednictva České společnosti pro dopravní právo (ČSDP), která se věnuje finančním a pojišťovacím službám.

Je patrný tlak na rozložení splátek

Její názor sdílí také Ing. Petra Dokládalová, vedoucí oddělení pojištění přepravy v UNIQA pojišťovně a revizorka ČSDP. „Určitě by bylo dobré vědět, co je skutečným důvodem navýšení pojistného. Nechce se mi zcela věřit, že situace vyvolaná epidemií koronaviru by byla tím hlavním důvodem. Myslím, že dané pojišťovně by tento krok na dobrém jménu moc nepřidal. Obecně v rámci pojištění se nyní v závislosti na činnosti klienta setkáváme s požadavky na odklad splátek, zúžení rozsahu pojistného krytí a tím pádem i snížení pojistného atd.,“ uvedla Petra Dokládalová.

Tlak na dodávky just-in-time preferuje silniční nákladní přepravu

Situace dopravních firem, kterým nyní výrazně ubyly zakázky a jež se také střetávají s horší platební morálkou zákazníků, vede logicky k otázce, zda silniční doprava je vnímána ze strany pojišťoven jako rizikovější odvětví.

„Nemyslím si, že silniční nákladní přeprava je tím nejrizikovějším oborem. Vnímáme-li přepravu jako multimodální, kde v jejím průběhu dochází k překladům nákladu, tak při příjmu do pojištění vždy riziko přeložení nákladu zvažujeme, neboť jakákoliv manipulace se zásilkou představuje zvýšení rizika. Budeme-li mluvit o evropských destinacích, případně po silnici dalších dosažitelných místech doručení zásilky (tedy mimoevropských), pak je zde jasný trend rychlého doručování just-in- -time, tedy bez jakýchkoli překladů,“ uvedla Jana Zárybnická.

Pojištění přeprav jako indikátor změn v ekonomice

Silniční nákladní doprava a s ní spojené pojištění jsou podle ní však spolehlivým indikátorem změn v ekonomice. „Pamatuji si dobře na rok 2008, kdy globální ekonomická krize otřásla pojišťovacím trhem, stejně jako s celým tržním hospodářstvím. Pojišťovny tehdy začaly vnímat pokles pojištění přeprav zásilek již v druhé polovině roku 2008, přestože za počátek celosvětové hospodářské krize se považuje až datum 7. září 2008, kdy došlo k převzetí polostátních hypotéčních agentur Fannie Mae a Freddie americkou vládou,“ uvedla Jana Zárybnická.

Levnější pojištění může být rizikovější

Podle Jany Zárybnické lze nyní těžko odhadovat, jak dalece se pandemie COVID-19 podepíše na pojistných sazbách, ať už u pojištění odpovědnosti dopravce anebo cargo pojištění. „Nemyslím si, že dojde k nějakému dramatu, tedy k velkému nárůstu či poklesu sazeb pojistného. Spíše se obávám toho, že dopravci a majitelé zboží v návaznosti na vlastní ekonomické těžkosti se budou snažit ušetřit a hledat na pojišťovacím trhu co možná nejlevnější pojistnou ochranu - a to i za cenu toho, že tato pojistná ochrana nebude kvalitní a nebude adekvátně pokrývat potřebná rizika (případně je bude krýt jen částečně). Obávám se, že majitelé zásilek budou spoléhat na to, že dopravce je pojištěn pro případ odpovědnosti za škodu na zásilce, kterou převzal, a nesjednají pro své zboží pojistnou ochranu zásilku na bázi All Risks (majetkové pojištění zásilky v průběhu přepravy - Cargo pojištění, pojištění na všechna rizika). Bohužel, pojištění odpovědnosti dopravce však chrání prvotně dopravce, nikoli zásilku, tedy pro majitele zboží není tato ochrana samospasitelná. Dopravce za škodu na zásilce neodpovídá vždy a většinou ani zdaleka do plné výši hodnoty zásilky (zejména jde-li o citlivé a poměrně drahé zboží),“ upozornila Jana Zárybnická.

Dramatické změny ze stran pojišťoven v segmentu přepravního pojištění neočekává ani Petra Dokládalová. Otázkou spíše zůstává, jak se zachovají klienti, zda začnou šetřit na pojistném krytí, tzn. zužovat rozsah pojištění pouze na nejnutnější potřebný, nebudou pojišťovat zásilky majetkově („cargo pojištění“) apod. „V tuto chvíli však zatím enormní nárůst těchto požadavků či pokles carga pojištění nezaznamenáváme, evidujeme pouze jednotky případů částečného odstavení vozidel (uložení do depozitu nebo navrácení leasingové společnosti). Totéž se týká žádostí o výpověď pojistných smluv v pojištění odpovědnosti silničního dopravce, kde se ve všech případech jednalo o pojištění kabotáže v Německu menších dopravců, přičemž standardní pojištění odpovědnosti dopravce zůstalo zachováno,“ doplnila Petra Dokládalová.

Milan Frydryšek

Foto: LAN

spinner