Mercedes-Benz

V kamionové dopravě lze snížit emise CO2 až o 14 procent

V kamionové dopravě lze snížit emise CO2 až o 14 procent

Emise nákladních vozidel v dálkové dopravě lze výrazně snížit pomocí integrovaného přístupu – až o 14 procent, u dlouhých souprav dokonce až o 17 procent. Prokázal to praktický test Efficiency Run 2015, který pod dohledem nezávislé organizace DEKRA realizovaly divize Daimler Trucks a spedice DB Schenker, Große-Vehne a Elflein. Jeho výsledky byly představeny v říjnu v Berlíně.

Test prokázal, že spotřebu paliva, a tím i emise CO2 moderních souprav nákladních vozidel lze snížit o dvoumístnou procentní sazbu prostřednictvím již v současnosti dostupných řešení. Navíc tato úspora může být ještě výraznější, pokud není optimalizován pouze motor tahače, ale kompletní vozidlo. Test se skládal z řady dílčích testů, při nichž byly za reálných podmínek přepravovány typické náklady na typických trasách. DEKRA celý průběh testu podrobně sledovala, definovala podmínky testu, uskutečňovala měření a vyhodnocovala výsledky.

Jedním z klíčových výsledků bylo zjištění, že obě standardní soupravy s tahači Mercedes-Benz Actros, optimalizované pro Efficiency Run, spotřebovaly o zhruba 12 až 14 procent méně paliva než standardní návěsové soupravy spedice na základě stavu vozového parku v roce 2014. V rámci testů Efficiency Run byl zkoumán rovněž potenciál dlouhých nákladních souprav – i v tomto případě s jednoznačnými výsledky. Dlouhé nákladní soupravy dosáhly v testu o 17 procent nižší spotřeby paliva v porovnání se standardní soupravou pro přepravu objemných nákladů.

Výsledky předčily očekávání

„Tím je přesvědčivě dokázáno, že pokud chceme další výrazné snížení spotřeby paliva a emisí CO2, nesmíme se zabývat pouze motorem. Musíme vynaložit veškeré úsilí a zahrnout do optimalizací také pneumatiky, návěs a jiné důležité komponenty. Jen tak se nám podaří dosáhnout vytčených cílů finančně dosažitelným způsobem,“ uvedl Dr. Wolfgang Bernhard, člen představenstva společnosti Daimler AG, zodpovědný za divizi Daimler Trucks & Buses. „Náš test navíc potvrzuje pravidlo, že dvě dlouhé nákladní soupravy splní stejné přepravní úkoly jako tři konvenční návěsové soupravy, a to výrazně hospodárněji a s nižší spotřebou zdrojů,“ řekl Wolfgang Bernhard. „Máme ambice nabízet zákazníkům s modelem Mercedes-Benz Actros nejhospodárnější vozidlo ve své třídě. Byli jsme samozřejmě velmi zvědaví, do jaké míry lze ještě optimalizovat kompletní vozidlo. Snížení spotřeby paliva až o 14 procent u standardní návěsové soupravy, resp. o 17 procent u dlouhé nákladní soupravy výrazně překonalo naše očekávání,“ dodal Stefan Buchner, vedoucí divize Mercedes-Benz Trucks.

Snižování emisí CO2 je úkolem pro celé odvětví

V současnosti jsou všichni výrobci užitkových vozidel konfrontováni s novými cíli emisí CO2 pro silniční nákladní dopravu. Záměrem EU je další snížení emisí CO2 o 30 procent do roku 2030 (oproti roku 2005). V Německu se diskutuje dokonce o 40procentním snížení. V tomto kontextu je nutné hledat nové cesty, protože by už nestačilo optimalizovat pouze tahač. V rámci tzv. integrovaného přístupu je nutné zapojit do naplňování cílů všechny účastníky silniční nákladní dopravy: výrobce užitkových vozidel, výrobce nástaveb a pneumatik, logistické společnosti a nakonec i politickou sféru a jejím prostřednictvím také legislativu. Divize Daimler Trucks představila tento koncept společně s ostatními evropskými výrobci v roce 2014 na autosalonu IAA Užitkové vozy.

Integrovaný přístup si klade za cíl optimalizovat kompletní systém dopravy nákladními vozidly. Kromě tahače je středem pozornosti také návěs (například jeho rozměry a hmotnost, aerodynamický odpor vzduchu, lehká konstrukce), pneumatiky (například valivý odpor, tlak vzduchu, jednoduchá montáž pneumatik) nebo paliva (například biopaliva či zemní plyn). V integrovaném přístupu hrají svou roli samotný provoz vozidla (například školení řidičů, sdružování nákladu), infrastruktura nebo téma obnovy vozového parku. Testy Efficiency Run nyní prokázaly, že integrovaný přístup v praxi funguje.

Vyšlo se z reálných podmínek

Daimler Trucks a tři logističtí partneři se v rámci testů Efficiency Run zaměřili na možnosti optimalizace vozidla. Zadání pro realizaci testů Efficiency Run bylo jednoduché: držet se maximálně reality. To znamená, že v řadě testů byly použity standardní tahače se standardně dodávaným pohonným ústrojím. Optimalizace vozidel Mercedes-Benz v konfiguracích Actros 1842 a Actros 1845 s rozvorem 3700 mm byla realizována výhradně použitím komponentů, které jsou aktuálně dostupné na trhu. Obě návěsové soupravy Actros Efficiency Run s nápadně červeno-bílým barevným designem, které v rámci praktických testů jezdily ve vozovém parku společností DB Schenker a Große-Vehne, disponovaly předvídavým tempomatem PPC (Predictive Powertrain Control). Tahače Actros byly doplněny návěsy Krone Eco s optimalizovanou hmotností, které jsou v této podobě rovněž nabízeny na trhu. Výrobce těchto návěsů nabízí odpovídající varianty již delší dobu.

Návěsy Eco Trailer pro testy Efficiency Run byly kromě nižší pohotovostní hmotnosti díky lehké konstrukci a použití hliníku místo oceli v přední a zadní části vybaveny bočními panely, nastavitelným zadním spoilerem Wabco OptiFlow Tail, zaoblenou ochranou proti podjetí, lehkými sklopnými opěrami z hliníku a aerodynamicky optimalizovanou odtokovou hranou. Optimalizaci vozidel završily pneumatiky s nízkým valivým odporem. Dlouhá nákladní souprava tvořená dvounápravovým valníkovým vozidlem Actros 1845 a čtyřnápravovým přívěsem odpovídala standardním kombinacím, které byly v provozu nasazeny třetí zúčastněnou spedicí Elflein. Tato společnost se sídlem v Bambergu disponuje v současnosti jedním z největších vozových parků s dlouhými nákladními soupravami v Německu.

Referenční hodnoty poskytly standardní návěsové soupravy při jednotýdenních testech ve společnostech DB Schenker a Große-Vehne, které byly v době zahájení projektu koncem roku 2014 vybrány ve vozových parcích obou dopravních společností tak, aby byl jejich počet ujetých kilometrů srovnatelný s vozidly pro Efficiency Run. Také při testovacích jízdách s dlouhými nákladními soupravami sloužil paralelně jako referenční vozidlo tahač se standardním návěsem, aby bylo možné srovnání mezi standardní kombinací a standardní dlouhou nákladní soupravou.

Výsledek: výrazné snížení spotřeby paliva

Výsledky dalece předčily očekávání testovacího týmu. „Na snížení spotřeby paliva má přibližně poloviční podíl tahač Actros a druhá polovina připadá na návěs. To potvrzuje náš odhad, že se musí optimalizovat celý systém. Integrovaný přístup je správnou cestou při hledání řešení pro další snižování spotřeby paliva s efektivními náklady,“ řekl Rolf Deisinger, vedoucí testování integrace hnacího řetězce nákladních vozidel a spotřeby paliva u nákladních vozidel Mercedes-Benz, který nesl za realizaci testů Efficiency zodpovědnost.

Dlouhé versus standardní soupravy

Použití dlouhé nákladní soupravy v rámci praktického testu Spolkového ústavu pro silniční dopravu (BASt) je v Německu doprovázeno emocionálními diskusemi. Tato vozidla nejsou bezesporu univerzálně využitelná, avšak při smysluplné kombinaci přepravních úkolů a souvisejících podmínek přispívají dlouhé nákladní soupravy k významnému snížení emisí CO2. Středem pozornosti je v tomto ohledu především přeprava nákladu s velkým objemem a relativně nízkou hmotností. Výzkum organizace DEKRA v rámci testů Efficiency Run prokázal u dlouhé nákladní soupravy firmy Elflein očekávané zvýšení spotřeby paliva o 23,8 procenta v porovnání se standardním tahačem a návěsem kategorie Megatrailer. Nicméně inženýři organizace DEKRA následně vztáhli naměřené hodnoty spotřeby paliva dlouhé nákladní soupravy k vyšší přepravní kapacitě.Přitom byla jasně potvrzena platnost rovnice „2 = 3“. To znamená, že přepravní výkon dvou dlouhých nákladních souprav odpovídá třem standardním návěsovým soupravám. V bilanci CO2 se tak snížily hodnoty emisí díky menšímu počtu jízd o 17 procent v příslušných podmínkách testu. „Jako výrobce neposuzujeme téma dlouhých nákladních souprav izolovaně. Jsme přesvědčeni, že tato vozidla představují pro celý dopravní průmysl maximálně atraktivní alternativu,“ řekl k tomu Wolfgang Bernhard.

Úspěšný test prvním krokem

Daimler spatřuje v úspěšném testu s výslednými dvoucifernými úsporami spotřeby paliva a odpovídajícím snížením emisí CO2 motivaci k další intenzivní práci směřující tímto směrem. „Akce Efficiency Run byla koncipována jako reálný praktický test, který jsme úspěšně uzavřeli. Vytčený cíl snížení spotřeby paliva o šest procent jsme výrazně překonali. Efficiency Run byl prvním krokem, po němž budou následovat další. Jsme přesvědčeni o tom, že při nich objevíme další potenciály, díky nimž budou naše nákladní vozidla na jedné straně ještě ekologičtější a na druhé straně zůstanou atraktivní pro dopravní společnosti, které sledují své náklady, i z ekonomických hledisek,“ řekl Wolfgang Bernhard.¨

(lan)

spinner