27. srpna 2025, red

28.8. - Svaz dopravy podporuje cíle dekarbonizace dopravy a využívání bezemisních vozidel tam, kde to dává technický a ekonomický smysl. Zároveň však upozorňuje, že návrh Evropské komise (EK) na povinné plošné zavádění bateriových elektromobilů (BEV) do firemních flotil nereflektuje provozní realitu řady segmentů dopravy a může mít negativní dopady na konkurenceschopnost evropských dopravců.
Zkušenosti z provozu: BEV mají své místo, ale i zásadní limity
Svaz dopravy ve svém stanovisku ke konzultaci EK (Iniciativa č. 149_25) upozorňuje na rozdílné možnosti využití elektromobility v různých oblastech dopravy:
- Městská a příměstská doprava: Elektrické autobusy jsou již dnes plně konkurenceschopné – vykazují nižší náklady na provoz i servis, vysokou spolehlivost a významné environmentální a společenské přínosy.
- Silniční údržba (II. a III. třídy): BEV se osvědčují při lehkých úkonech (např. zametání, monitoring), ale pro těžké práce (zimní pluhování, přeprava materiálu) jsou aktuálně nevhodné kvůli omezenému dojezdu, výkonu a absenci infrastruktury.
- Letiště a železnice: U referentských vozidel je bezemisní provoz podporován, ale u těžké a speciální techniky dosud neexistují odpovídající alternativy.
- Nákladní doprava a servisní vozidla: V těchto segmentech jsou současné technické parametry BEV nedostatečné. Chybí modely s potřebným dojezdem, nosností a flexibilitou. Významnou překážkou je i stále omezená nabídka elektrických užitkových vozů na trhu.
Ekonomická realita: Povinnost pořizovat BEV by poškodila podnikatele
Svaz dopravy zásadně nesouhlasí s plošným nařízením na povinné zavádění BEV do firemních flotil:
- Vysoké investiční náklady: Pořizovací cena BEV je násobně vyšší než u spalovacích vozidel. Pro malé dopravce a podnikatele by to mohlo znamenat existenční hrozbu.
- Neprovozovatelnost v mnoha případech: Užívání BEV není v některých oblastech technicky proveditelné – ať už kvůli nárokům na výkon, geografickým podmínkám, nebo absenci infrastruktury.
- Nerovné konkurenční podmínky: Dopravci ze třetích zemí by mohli nadále využívat konvenční techniku bez regulace, čímž by získali neférovou výhodu oproti evropským subjektům.
Stanovisko Svazu dopravy – co navrhujeme:
- Technologickou neutralitu: EU by měla podporovat více cest k bezemisní mobilitě – vedle BEV i LNG, CNG, vodík, HVO a další syntetická paliva.
- Postupný přístup: Elektromobilita má smysl tam, kde je dnes technicky zvládnutelná a ekonomicky výhodná – typicky v městské dopravě, na letištích, u lehkých užitkových vozidel.
- Respekt k provozní realitě: Zavádění BEV do nákladní dopravy, těžké techniky či silniční údržby musí vycházet z reálných možností.
- Podpora infrastruktury: Bez robustní dobíjecí sítě nelze elektromobilitu efektivně rozvíjet.
- Zajištění férové soutěže: EU musí chránit své podnikatele před nerovnými podmínkami vůči konkurenci ze zemí mimo EU.
Svaz dopravy podporuje snahu o ekologizaci dopravy, ale odmítá zjednodušený přístup založený na jednom technologickém řešení. Dekarbonizace evropské dopravy musí být proveditelná, ekonomicky udržitelná a spravedlivá pro všechny hráče na trhu. Prosazujeme technologickou otevřenost, flexibilitu a postupné zavádění bezemisních vozidel tam, kde je to reálně možné.
(red)
Ilustrační foto: LAN