13. ledna 2005
Sdružení ČESMAD Bohemia minulý týden vydalo stanovisko k zavádění
výkonového mýta v České republice. Dokument přinášíme v původním
znění. Sdružení ČESMAD Bohemia chápe, že vzhledem k zavedení mýta
v Rakousku a SRN a poslednímu vývoji v rámci celé Evropské unie se ani
Česká republika do budoucna nevyhne výkonovému zpoplatnění. Na druhou
stranu díky současnému stavu na dopravním trhu, nevymahatelnosti práva a
ekonomické situaci českých autodopravců, kdy je takřka nemožné plně
promítnout jakékoliv zvýšené náklady do přepravních cen, může být
uspěchané zavedení elektronického mýta pro českou, zejména vnitrostátní
silniční dopravu likvidační. Z tohoto důvodu ČESMAD Bohemia požaduje:
neutralitu – zavedení elektronického mýta nesmí být likvidační pro
vnitrostátní dopravce, zvláště výše sazeb musí být na přijatelné
úrovni, odstupňovaná podle ekologických standardů vozidel;
kompatibilitu – jakýkoliv systém zavedený v ČR musí být od počátku
plně kompatibilní s ostatními elektronickými systémy v Evropě;
efektivitu – vybraný systém musí být efektivní, není možné, aby
výnos po odečtení investičních a provozních nákladů a prostředků
vybraných z dálničních kuponů (které se zavedením mýta musí být
zrušeny) generoval pouze minimální výnos nad rámec současného stavu a
jediným efektem elektronického mýta byly zvýšené náklady autodopravců a
vysoké zisky provozovatele; reinvestice – veškeré vybrané prostředky
z elektronického mýta musí být reinvestovány zpět do silniční sítě,
zavedení elektronického mýta navíc stejně nezlepší současný
katastrofální stav a podfinancovanost infrastruktury.
Z tohoto důvodu je nutné: o zvýšit podíl z výnosu spotřební daně do
SFDI z 20 % na minimálně 30 %, o využít veškeré možnosti
financování ze zdrojů Evropské unie, o využít možnosti financování
infrastruktury prostřednictvím PPP projektů; zpětnou vazbu – při
zavádění elektronického mýta brát v úvahu zpětnou vazbu dopravních
firem jako koncových uživatelů celého systému; uznání – uznání
významu silniční dopravy pro současnou výměnu zboží zvýšenou vstupem
ČR do Evropské unie a jejího zásadního přínosu pro celé hospodářství,
růst HDP a prosperitu společnosti; podporu ze strany vlády – při
současném stavu legislativy ČR a EU nejsou prakticky možné jakékoliv
kompenzace pro české autodopravce – vláda může svými kroky pouze
napomoci zmírnění dopadů zavedení elektronického mýta. Z tohoto důvodu
požadujeme: o úpravu sazeb daně silniční na minimum EU, případně
prodloužení současných zvýhodnění ekologických vozidel, o v důsledku
současné krize v cenách nafty dočasné snížení spotřební daně
z nafty na úroveň roku 2003, případně zavedení profesionálního dieselu
pro silniční dopravce, o zkvalitnit státní odborný dozor a zajistit rovné
tržní prostředí pro všechny dopravce a tím jim umožnit větší možnost
promítnutí zvýšených nákladů do cen, o uzákonit povinnost fakturovat
položku elektronického mýta na fakturách separátně, o část výnosů
z elektronického mýta použít v zájmu bezpečnosti silničního provozu na
odborné vzdělávání a prevenci v rámci povinných školení řidičů. www.cesmad-bohemia.cz (fx)