Mýtné nesmí být pro vnitrostátní dopravce likvidační

Sdružení ČESMAD Bohemia

Sdružení ČESMAD Bohemia minulý týden vydalo stanovisko k zavádění výkonového mýta v České republice. Dokument přinášíme v původním znění. Sdružení ČESMAD Bohemia chápe, že vzhledem k zavedení mýta v Rakousku a SRN a poslednímu vývoji v rámci celé Evropské unie se ani Česká republika do budoucna nevyhne výkonovému zpoplatnění. Na druhou stranu díky současnému stavu na dopravním trhu, nevymahatelnosti práva a ekonomické situaci českých autodopravců, kdy je takřka nemožné plně promítnout jakékoliv zvýšené náklady do přepravních cen, může být uspěchané zavedení elektronického mýta pro českou, zejména vnitrostátní silniční dopravu likvidační. Z tohoto důvodu ČESMAD Bohemia požaduje: neutralitu – zavedení elektronického mýta nesmí být likvidační pro vnitrostátní dopravce, zvláště výše sazeb musí být na přijatelné úrovni, odstupňovaná podle ekologických standardů vozidel; kompatibilitu – jakýkoliv systém zavedený v ČR musí být od počátku plně kompatibilní s ostatními elektronickými systémy v Evropě; efektivitu – vybraný systém musí být efektivní, není možné, aby výnos po odečtení investičních a provozních nákladů a prostředků vybraných z dálničních kuponů (které se zavedením mýta musí být zrušeny) generoval pouze minimální výnos nad rámec současného stavu a jediným efektem elektronického mýta byly zvýšené náklady autodopravců a vysoké zisky provozovatele; reinvestice – veškeré vybrané prostředky z elektronického mýta musí být reinvestovány zpět do silniční sítě, zavedení elektronického mýta navíc stejně nezlepší současný katastrofální stav a podfinancovanost infrastruktury.
Z tohoto důvodu je nutné: o zvýšit podíl z výnosu spotřební daně do SFDI z 20 % na minimálně 30 %, o využít veškeré možnosti financování ze zdrojů Evropské unie, o využít možnosti financování infrastruktury prostřednictvím PPP projektů; zpětnou vazbu – při zavádění elektronického mýta brát v úvahu zpětnou vazbu dopravních firem jako koncových uživatelů celého systému; uznání – uznání významu silniční dopravy pro současnou výměnu zboží zvýšenou vstupem ČR do Evropské unie a jejího zásadního přínosu pro celé hospodářství, růst HDP a prosperitu společnosti; podporu ze strany vlády – při současném stavu legislativy ČR a EU nejsou prakticky možné jakékoliv kompenzace pro české autodopravce – vláda může svými kroky pouze napomoci zmírnění dopadů zavedení elektronického mýta. Z tohoto důvodu požadujeme: o úpravu sazeb daně silniční na minimum EU, případně prodloužení současných zvýhodnění ekologických vozidel, o v důsledku současné krize v cenách nafty dočasné snížení spotřební daně z nafty na úroveň roku 2003, případně zavedení profesionálního dieselu pro silniční dopravce, o zkvalitnit státní odborný dozor a zajistit rovné tržní prostředí pro všechny dopravce a tím jim umožnit větší možnost promítnutí zvýšených nákladů do cen, o uzákonit povinnost fakturovat položku elektronického mýta na fakturách separátně, o část výnosů z elektronického mýta použít v zájmu bezpečnosti silničního provozu na odborné vzdělávání a prevenci v rámci povinných školení řidičů. www.cesmad-bohemia.cz (fx)

spinner