​Sazby v evropské silniční nákladní dopravě v 1. čtvrtletí 2025 klesly

​Sazby v evropské silniční nákladní dopravě v 1. čtvrtletí 2025 klesly

19.5. - Index evropských sazeb silniční nákladní dopravy Upply x Ti x IRU pro Evropu ukazuje, že smluvní sazby za 1. čtvrtletí 2025 klesly v porovnání s předchozím čtvrtletím o 2,3 bodu. Spotové sazby klesly výrazněji, a to o 3,8 bodu oproti předchozímu čtvrtletí. Meziročně však spotový index vzrostl o 1,6 bodu a smluvní index vzrostl o 0,4 bodu. Uvedla to Mezinárodní unie silniční dopravy IRU.

Po vrcholném období na konci roku následoval návrat k nízké evropské poptávce. Začátek roku 2025 udržel sazby za přepravu na nízké úrovni, protože spotřebitelská poptávka zůstává utlumená, náklady zpomalily svůj růst a nálada v průmyslu byla oslabena, protože svět se zapojil do obchodní války, která přináší neustálou nejistotu a sníženou mezinárodní poptávku pro evropské výrobce. Výsledkem je snížený tlak poptávky na všech stranách, což vede k poklesu sazeb na spotových i smluvních trzích.

Spotřebitelské výdaje v Evropě podle Eurostatu stagnovaly a mezičtvrtletně vzrostly pouze o 0,6 %, přičemž podle spotřebitelského průzkumu společnosti McKinsey si 61 % domácností udrželo podobnou úroveň příjmů, úspor a výdajů jako v předchozím čtvrtletí. Stejný počet spotřebitelů (74 %) uvedl, že se uskromnil, především tím, že nakupoval méně nebo u levnějších prodejců. Oděvy byly na prvním místě v žebříčku kategorií, za které byli spotřebitelé ochotni utrácet. Na počátku roku 2025 se struktura výdajů řídila obvyklými sezónními trendy a po svém vrcholu ve 4. čtvrtletí zpomalila, což vytvářelo tlak na snižování sazeb za přepravu, zejména spotových sazeb.

Geopolitické změny a globální hospodářská nestabilita znovu zdůraznily posílení místních a regionálních ekonomik. To vedlo k iniciativám, jako je "Buy European", která podporuje evropské zboží a podniky. V důsledku toho existuje potenciál pro zvýšenou poptávku po specializovaných smlouvách, přičemž ve střednědobém až dlouhodobém horizontu se upřednostňují dlouhodobé smlouvy před kolísajícími spotovými sazbami.

Ředitel obchodního rozvoje společnosti Ti Michael Clover řekl: "Evropská poptávka byla již tak dost slabá a nejistota spojená s tarify vedla mnohé k očekávání nižšího objemu silniční nákladní dopravy. Očekáváme však, že nižší objemy sníží tlak na sazby silniční nákladní dopravy do roku 2025. A protože se zpomalil i růst nákladů, očekáváme, že po zbytek roku budou sazby poměrně stabilní."

Vstup nových kapacit na trh byl omezen. Registrace těžkých nákladních vozidel klesly mezi 1. čtvrtletím 2024 a 1. čtvrtletím 2025 o 16 % a mezičtvrtletně o 7 %. Pozoruhodný je zejména meziroční nárůst registrací bateriových nákladních vozidel o 51 %, který dosáhl 3,5% podílu na trhu. Krize nedostatku řidičů přetrvává, podle zprávy IRU o globálním nedostatku řidičů nákladních automobilů v roce 2024 je v Evropě 426 000 neobsazených pracovních míst.

Pokud jde o základní nákladové faktory, ceny nafty se mezičtvrtletně zvýšily o 4,8 %, ale v poslední době klesají, protože obchodní situace přináší podnikům nejistotu a zpomaluje globální poptávku po ropě.

Nejnovější údaje o mzdách řidičů v Evropě naznačují, že mzdy stále rostou. Podle španělského ministerstva dopravy se například mzdy řidičů ve Španělsku, kteří vykonávají mezinárodní dopravu, meziročně zvýšily o 5,1 %. V Itálii vedly nové dohody od začátku roku 2025 ke zvýšení mezd o více než 500 EUR měsíčně, aby se pokryla zejména doba strávená čekáním na nakládce a vykládce. Tato zvýšení následují po 4% meziročním nárůstu mzdových nákladů v celé EU ve 4. čtvrtletí 2024.

Vrchní ředitel IRU pro strategii a rozvoj Vincent Erard dodal: "Silniční doprava se nachází v kritickém bodě zlomu, kdy se musí spojit odolnost, udržitelnost a konkurenceschopnost. Navzdory ekonomickým protivětrům a nejistotě v globálním obchodě má evropské odvětví dopravy potenciál podpořit nový cyklus regionálního růstu. Politici a průmysl nyní musí společně vytvořit podmínky, které umožní dlouhodobé investice, digitální transformaci a dekarbonizaci - zejména pro malé a střední podniky, které tvoří páteř našich dodavatelských řetězců."

V krátkodobém horizontu je širší obraz potenciálního oživení v EU brzděn přetrvávajícími nejistotami v oblasti cel a narušením politiky, které nadále ovlivňují obchodní toky a dynamiku sazeb nákladní dopravy.

Ve střednědobém horizontu je výhled pozitivnější. Reálný HDP by měl posílit díky růstu spotřeby, lepším investicím a oživení zahraniční poptávky. Očekává se, že hospodářská aktivita v eurozóně se v prvních třech čtvrtletích roku 2025 zvýší o 0,2 %. Výdaje domácností by se měly v březnu meziročně zvýšit o 1,4 % a meziroční růst soukromé spotřeby by se měl zlepšit z 0,9 % v letech 2023-2024 na 1,3 % v období 2025-2027. Tyto trendy naznačují postupné zlepšování podmínek poptávky, což by mohlo podpořit oživení objemu nákladní dopravy a stabilitu sazeb ve střednědobém horizontu.

Nejistota, kterou cla vyvolávají, však bude mít v krátkodobém horizontu jiné důsledky. Podniky budou stále více kombinovat smlouvy na základní kapacitu a využívat spotové sazby pro flexibilitu. V důsledku toho by nejistota mohla tlumit dopad rostoucí poptávky na smluvní trh a zesilovat tlak na spotový trh.

Výkonný ředitel společnosti Upply Thomas Larrieu k tomu uvedl: "Evropský trh silniční dopravy opět prochází složitou fází, protože velké nejistoty v globálním obchodě pravděpodobně oslabí stále křehké hospodářské oživení. Zároveň to může vést k urychlení nearshoringu, který by mohl stimulovat poptávku po silniční dopravě. Současný poměr sil zůstává pro odesílatele poměrně příznivý, ale je rozumné zajistit si dlouhodobou kapacitu na základě vyvážených partnerství s dopravci."

(lan)

Ilustrační foto: LAN

spinner