Peugeot

Peugeot 206 XA je příjemným doplňkem nabídky užitkových vozidel

Vozidlo Peugeot 206, které patří na českém trhu dlouhodobě ke stálicím, je v současné době k dispozici i v provedení N1. Přestože se (vzhledem k jeho menším rozměrům) nejedná o typické vozidlo, u něhož se přestavba s možností odpočtu DPH vyplatí uživatelům, kteří potřebují spíše osobní automobil než dodávku, lze se s tímto modelem na českých silnicích setkat. To již samo o sobě naznačuje, že Peugeot 206 XA, jak se „dvěstěšestka“ v provedení N1 nazývá, potřebám určitých firem skutečně vyhovuje.

V březnu jsme proto využili možnost vyzkoušet si sami tuto užitkovou verzi se vznětovým motorem 1.4 HDi přímo v provozu. Co se týče jízdních vlastností, nebylo v podstatě „co řešit“. Vozidlo se v tomto směru nikterak neliší od osobní verze.

Dobrá stabilita a ovladatelnost (verze s motorem 1.4 HDi má posilovač řízení v základní výbavě), solidní výkon i akcelerace či účinné brzdy, to vše spolu s nízkou hladinou hluku a dostatečným prostorem v kabině vytváří dobré předpoklady pro příjemnou a pohodlnou jízdu. Právě zmíněný prostor pro osádku nás příjemně překvapil, neboť byl větší, než jsme původně vzhledem k vnějším rozměrům vozidla a k pevně instalované přepážce nákladového prostoru očekávali.

K dalším prvkům, které zvyšovaly komfort při jízdě, patřilo například pohodlné, výškově nastavitelné sedadlo řidiče či možnost ovládání rádia na páčce u volantu.

Nákladový prostor

Nákladový prostor má podle výrobce objem 1130 dm3 a jeho rozměry odpovídají velikosti vozidla dané kategorie (užitečná délka podlahy 1250 mm, užitečná šířka 1170 mm, užitečná výška 920 mm), stejně tak jako užitečná hmotnost 476 kg (při celkové hmotnosti 1525 kg). Vozidlo se tedy jeví jako vhodné pro uživatele, kteří potřebují přepravovat méně objemné a lehčí zásilky či předměty a upřednostňují živý a na pohled líbivý automobil – Peugeot 206 XA si zachovává eleganci osobní verze a na pohled se od ní liší pouze zadními bočními plechovými okny. Přepravní kapacitu lze ještě zvýšit připojením brzděného přívěsu s hmotností 1100 kg.

Motorizace

Vznětový motor se zdvihovým objemem 1398 cm3 o výkonu 50 kW (68 k) při otáčkách 4000 min-1 dává točivý moment 150 Nm při 1750 min-1. Tyto parametry se v praxi jevily jako dostatečné – vozidlo i s nákladem vykazovalo dobré jízdní vlastnosti a motor ani ve stoupání nejevil známky přetížení. Také spotřeba se pohybovala v mezích udávaných výrobcem (kombinovaný provoz 4,3 l/100 km, městský provoz 5,5 l/100 km, mimoměstský provoz 3,6 l/100 km).

V nabídce výrobce je také zážehový motor se zdvihovým objemem 1124 cm3, s výkonem 44 kW (60 k) při otáčkách 5500 min-1, s točivým momentem 91 Nm při 3200 min-1 a udávanou kombinovanou spotřebou 6,2 l/100 km.

Celkově lze říci, že Peugeot 206 XA působí příznivým dojmem jak co se týče moderního designu, tak i užitných vlastností, a je příjemným doplňkem nabídky užitkových vozidel francouzského výrobce. Milan Frydryšek

spinner