Silniční doprava

Omezení jízdy kamionů by přineslo miliardové škody

Pokud by čeští zákonodárci skutečně schválili návrh celoročního omezení jízdy kamionů v pátek odpoledne a v neděli po celý den, který se prezentuje jako kompromisní dohoda ministerstev dopravy a životního prostředí, negativní dopad na průmysl by dosáhl částky kolem osmi miliard Kč. „A to nemluvíme o případných dopadech na sektor služeb a obchodu,“ poznamenal minulý týden na tiskové konferenci v Praze viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.

Zavedení celoročního zákazu v pátek od 15.00 do 20.00 podle dopravců zkrátí pracovní týden dopravních firem na 4,5 dne. Výsledkem bude vyšší intenzita dopravy v další dny, ale i nutnost zaměstnat více řidičů, kteří musejí dodržovat režim pravidelných přestávek. „Pro průmyslové podniky, které mnohdy pracují v režimu just in time, tedy přístupu k výrobě, který podniku umožňuje vyrábět výrobky v určeném množství a čase podle požadavků zákazníka, to pak bude buď znamenat vytváření skladových zásob, nebo přerušení výroby,“ uvedl Jaroslav Hanák. Zásoby by si musely udělat například i supermarkety.

ČESMAD: Je to pouze čistá politika

Podle Sdružení ČESMAD Bohemia zákaz jízd nic nevyřeší a zelení jej využívají jako populistický tah, protože nemají jinou programovou náplň. „Tak razantní omezení jízdy kamionů nemá obdobu nikde jinde v Evropě, podnikání v žádném jiném oboru není omezeno na 4,5 dne,“ zdůraznil prezident sdružení Vladimír Starosta. Dopravci a zástupci průmyslu navrhují dobudovat obchvaty měst a obcí zatížených nákladní dopravou, zpřísnit technické kontroly vozidel a vytvořit tlak na vyřazování starých neekologických vo­zů.

O zákazu se bude dále jednat

Dopravci i zástupci průmyslu chtějí s ministerstvem dopravy, které návrh předkládá, i politiky o plánovaném omezení jízd dále jednat. V případě, že se nedohodnou, hrozí dopravci protestem, k němuž by se zřejmě přidaly i další průmyslové podniky.

Celoroční páteční zákaz přitom prosazuje vládní Strana zelených a podporuje ji Svaz měst a obcí, proti je vedle dopravců a průmyslníků například většina občanských demokratů. V současnosti zákaz platí jen o letních prázdninách. Zelení argumentují snížením nehodovosti i tlakem na přesun nákladu na ekologičtější železnici.

Podle generálního tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia Martina Špryňara přitom těžká nákladní vozidla, kterých se zákaz týká, způsobila zhruba pět procent nehod. Železnice podle něj nemá potřebnou kapacitu. Tomáš Johánek

Podle dnes platné úpravy nesmějí kamiony jezdit během letních prázdnin v pátek od 17.00 do 21.00 hodin, v sobotu od 7.00 do 13.00 hodin, po celý rok pak platí zákaz v neděli od 13.00 do 22.00 hodin. Návrh počítá s celoročním zákazem v pátek od 15.00 do 20.00 a v neděli od půlnoci do 22.00 hodin.

spinner