9. října 2003
V silničním provozu se lze setkat v podstatě se dvěma typy komunálních vozidel – jednak s vozidly s výměnnými nástavbami a jednak s vozidly určenými pro svoz tuhého komunálního odpadu.Výhodou systému výměnných nástaveb je velká variabilita. Pořizovatel však musí počítat s vyšší investicí a rovněž musí mít k dispozici dostatečné úložné prostory pro nástavby.
Vozidla s nástavbami určená pro svoz tuhého komunálního odpadu spadají téměř vždy do hmotnostní kategorie nad 7,5 tuny – důvodem je jak vlastní hmotnost nástavby, tak i předpokládaná hmotnost sváženého odpadu. Nástavby těchto vozidel mají obvykle dělený prostor a mohou být vybaveny různými podavači na odpadní nádoby; někdy mají dokonce integrované mycí zařízení pro čištění vnitřního prostoru odpadových nádob.
V následujícím textu se zaměříme na nabídku hlavních výrobců a dovozců, kteří v tomto segmentu na českém trhu působí. Beilhack Bohemia.
Výrobní program společnosti Beilhack Bohemia, s. r. o., která byla založena v roce 1993, tvoří především výroba finálních produktů pro tuzemský trh a komponentů pro mateřskou firmu. Za deset let své existence firma vytvořila kompletní komunální program pro vozidla kategorie N1 a postupně vyvíjí nové nástavby a provádí úpravy podvozků podle požadavků zákazníků. Firma zavedla i montáž hydraulických systémů a úpravu vozidel pro zimní údržbu v kategoriích N1 až N3 podle normy DIN 30 732 (Multicar, Magma-Alficar, Gasalone).
V evropském měřítku patří firma Beilhack mezi přední výrobce specializující se na výrobu techniky pro profesionální údržbu komunikací. V její nabídce jsou elektrohydraulická ovládací zařízení, kompletní program pro vozidla kategorie N1, automatický sypač Sigma® z nerez oceli, komunální hydraulika pro těžká nákladní vozidla, lehké sněhové radlice pro městské využití či letištní pluhy o záběru až 9,4 metru.
Součástí výrobního portfolia firmy jsou také osvědčené segmentové radlice typu PV a PVL, horský typ PXR, dálniční kombinace, sněhové frézy a metače řady BF a HS.
Nosným výrobkem jsou však segmentové radlice PV s vysokou užitnou hodnotou. Jedná se o čelně nesené segmentové radlice, konstrukčně založené na principu elastického zavěšení jednotlivých dílů štítu. Vulkolanové pružiny zabraňují trvalé deformaci radlice a minimalizují rázy přenášené na vozidlo. Slouží k odstraňování sněhové vrstvy až do výšky 400 milimetrů.
Pro český trh nabízí firma Beilhack dvacet variant čelních sněhových radlic a dvě varianty dálničních kombinací. V její nabídce je i kompletní řada sypačů BBS s různou výbavou a uchycením pevné sněhové radlice PKN a variabilní PKV, silniční zametače SZ se sběrnou nádobou nebo bez ní.Například pro jarní měsíce je vhodný agresivní kartáč AK 700 pro rozrušení nánosů, které na komunikacích zůstávají po zimě. Naopak letní práce pomáhá zvládat kropička typu CNT s různými provedeními agregátů a variabilními objemy.
Nově společnost představila sněhovou frézu BFS s hydraulickým agregátem a výměnnou lisovací nástavbou BKL.
Croy
Firma Croy, s. r. o., zastupuje v České republice jednoho z největších výrobců nástaveb na svoz pevného domovního i průmyslového odpadu v Evropě – společnost Faun.
Leckdo si ještě vzpomene na těžké tahače firmy Faun a na stavební stroje – grejdry, které lze i dnes spatřit ve výbavě některých stavebních firem (divize stavebních strojů firmy Faun však byla prodána firmě O & K). V současnosti firma Faun na německém trhu nástaveb zaujímá s přibližně padesátiprocentním podílem první místo. Její roční produkce nástaveb na svoz odpadu se pohybuje kolem dvou tisíc kusů.
Dobře známé jsou například tzv. „kukačky“, které se vyráběly i v Brandýse. Toto označení je odvozeno od jména firmy Kuka, jež vyráběla první nástavby s rotačním stlačováním; jejich výrobu nakonec prodala právě firmě Faun. Ještě dnes je možné tyto nástavby s nápisem Faun-Kuka spatřit v mnoha německých městech. V současnosti Faun tyto nástavby vyrábí pod obchodním názvem Rotopress. Jsou zdokonalené o hydrostatický pohon a výměnné segmenty lisovacího šneku. Tyto segmenty není nutno svářet – montáž se provádí tak, že segmenty se uloží do speciálního tmelu a připevní se pomocí šroubů. To vedlo ke zkrácení i zlevnění celého procesu výměny segmentů. Poměr lisování u těchto nástaveb je 1:5, objem dosahuje hodnot od 14 do 22 m3.
Nástavba Rotopress si poradí se všemi druhy odpadu, a to jak s klasickým směsným odpadem, tak i s popelem a bioodpadem Montáž na podvozky všech světových značek zajišťuje firma Croy, s. r. o., ve spolupráci se společností Faun ve výrobním závodu v Německu.
Další nástavba z produkce firmy Faun má název Variopress a vyznačuje se systémem lineárního stlačování s poměrem 1:6. Je určena pro směsný odpad a vyrábí se ve velikostech 6 až 10 m3 a 14 až 22 m3. Faun vyrobil i speciální návěsové nástavby na přepravu velkého množství odpadu na větší vzdálenosti.
Montáž nástaveb na různé podvozky (například Mercedes-Benz, MAN, Renault, Iveco atd. ) pro zákazníky z České republiky zajišťuje firma Croy, s. r. o. Pro průmyslový odpad a svoz odpadu z větších kontejnerů vyrábí společnost Faun nástavbu Powerpress, která pracuje s lineárním systémem lisování stejně jako Variopress. Má však výkonnější hydrauliku a nakládací vanu o objemu 2,8 m3, který umožňuje, spolu s výsypným zařízením, vyprázdnění popelových nádob s obsahem od 110 litrů po kontejnery s objemem 2,5, 5,0 a 7,0 m3. Objem nástaveb se pohybuje v rozsahu od 18 do 25 m3.
Do výrobního programu firmy Faun patří i systémy pracující s čelním nakládáním popelových nádob – tzv. Frontpress. Tento systém umožňuje svoz popelových nádob za asistence pouze jediné osoby. Výsypné zařízení je konstruováno tak, že nádoby lze sbírat před vozidlem i vpravo od něj. Podmínkou pro plynulý sběr je samozřejmě možnost umístit odpadové nádoby na okraji chodníku. Nástavby mohou pracovat i s výměnnými kontejnery – po naplnění je kontejner odstaven ve sběrném dvoře. Pro snadnou výměnu kontejnerů je podvozek vybaven jednoramenným kontejnerovým systémem.
Dalším systémem pro svoz odpadu je systém MSTS, který je velmi rozšířený v některých zemích Evropské unie. V podstatě se jedná o logistický systém svozu odpadu, jehož součástí je i plánování svozové trasy a likvidace odpadu pomocí nákladních vozidel vybavených kontejnerovým systémem a nakládacím zařízením – buď čelním, nebo bočním (Sidepress).
V nabídce společnosti Croy je také zařízení One Stop – mycí zařízení pro nádoby na odpad, které lze používat na nástavby Rotopress i Variopress. Jejich aplikace umožňuje rozšířit služby pro zákazníka z pouhého svozu odpadu i o vymytí, případně dezinfekci nádob na odpad. Vozidlo je v tomto případě vybaveno nádržemi na vodu a čerpadlem – po vysypání je „popelnice“ pomocí zařízení One Stop umyta, případně vydezinfikována.
John Deere
Traktory této značky (zejména řady 6020) pronikají i do jiných oblastí, než je zemědělství. Stroje se vyrábějí v německém Mannheimu a uplatňují se také v lesnictví a v komunálních službách. Mají pevný mostový rám, nesoucí hnací a pojezdové ústrojí, na něž lze jednoduše a bez dodatečného zpevňování zavěsit různé nářadí – například pro zametání komunikací, vyžínání příkopů, frézy či radlice na odklízení sněhu, rozmetadlo posypových látek či originální čelní nakladače.
V nabídce je jak široká řada výkonnostně odstupňovaných motorů s vysokotlakým vstřikováním Common Rail, tak několik převodovek, udílejících traktoru pojezdovou rychlost až 50 km/h. S vhodnou výbavou se tak traktory John Deere mění na stroje plně využitelné v komunálních službách.
Dalším strojem pro komunální služby jsou teleskopické nakladače John Deere. V této oblasti firma dodává jak modely s pevným rámem a čtveřicí řízených i poháněných kol, tak v provedení s kloubovým řízením. Součástí nabídky je také kompletní sada snadno a rychle vyměnitelného nářadí pro výložník.
Výhradním dovozcem strojů John Deere do České republiky je firma STROM Praha. Kobit
Výrobní program tradičního výrobce komunální techniky Kobit zahrnuje široké spektrum strojů pro opravy a údržbu silnic, stejně jako různorodou techniku určenou pro komunální sektor. Pro zimní údržbu nabízí osvědčenou řadu sypačů chemických a inertních materiálů v kubaturách od jednoho až do osmi m3, sněhové frézy a široký sortiment sněhových radlic pro takřka všechna používaná vozidla.
Pro letní údržbu a opravy silnic jsou to především speciální nástavby pro opravy silnic, a to jak nesené, tak tažené, přepravníky živic s možností montáže rozstřikovacích lišt od kapacity 0,8 m3 (nesené nebo tažené) až po cisternové návěsy s kapacitou 36 m3.
Další úspěšné výrobky představuje celá řada komunální techniky – fekální nástavby, různé typy proplachů i jejich kombinace, nástavby pro sběr a odvoz komunálního odpadu, samosběrné zametače nesené nebo tažené, celá řada nesených nástaveb (například sekačky příkopové i podsvodidlové), čističe příkopů, seřezávače krajnic, mycí zařízení na údržbu dopravního značení i svodidel a v neposlední řadě i cisternové nástavby pro vysokotlaké mytí a čištění vpustí. Spektrum výrobků umožňuje použití celé řady podvozků jako nosičů – od nejmenších malotraktorů až po těžká nákladní vozidla.
Výrobce klade důraz především na variabilitu svých nástaveb a možnost jejich co nejjednodušší montáže a demontáže a vzájemné záměny. Tím umožňuje uživateli maximální využití vozidla.
Metaco BO.BR
Firma Metaco BO.BR., s. r. o., vznikla před čtyřmi lety jako nástupce firmy BSS Metaco, a. s. Výrobní program původního výrobce byl zachován – kromě přípojných vozidel do něj spadá také výroba komunálních nástaveb.
V současné době vyrábí již běžně známé nástavby s lineárním stlačováním Bobr Press s velikostí sběrné nádrže 14, 15, 16, 17, 19 a 22 m3.
Nástavby o objemu 10 a 12 m3 vhodně doplňují původní výrobní program, neboť je lze montovat na podvozky lehčích řad s menší šířkou. Nástavby jsou lehčí, vozidla s nimi působí kompaktně a v užších ulicích vykazují dobré manévrovací schopnosti. Při jejich vývoji se výrobci podařilo promítnout do nich dosavadní poznatky z výroby a provozu jejich větších předchůdců. Nástavby na svoz odpadu jsou certifikovány a vydává se k nim prohlášení o shodě v souladu se zákonem č. 22/1997 Sb., ve znění zákona č. 71/2000 Sb.
V nabídce pro české zákazníky je i vyklápěč UV 26, který po několika úpravách nahradil vyklápěč UV 24. Mezi hlavní úpravy patří použití kalených čepů a změna záchytek malých nádob, což umožnilo rozšíření škály nakládaných nádob (kulatých o objemu od 35 do 110 dm3 i celou škálu plastových nádob řady MGB o objemu od 120 dm3 do 1100 dm3).
Pro zvýšení bezpečnosti obsluhy Metaco vyvinulo posuvné stupačky, které se montují na podvozky s nižší výškou rámu. Jsou připraveny v provedení pro nástavby Bobr Press 10 a 12 a také pro nástavby vyšší řady Bobr Pres 14 až Bobr Pres 22.
Přípojná vozidla, která firma dodává, doplňují techniku pro svoz odpadu. Jedná se například o skříňový návěs s pohyblivou podlahou pro odvoz odpadu na větší vzdálenosti. Návěs se nakládá na překladišti, kde do jeho skříně lze horem přeložit obsah tří svozových vozidel. Po naložení je odpad uzavřen dvěma křídly odklápěcí střechy. Na skládce se otevřou zadní vrata a návěs je pomocí hydraulicky ovládaných podlahových lamel během deseti minut vyprázdněn. Skříň návěsu a lamely jsou hliníkové, návěs je před nátěrem pískován a šopován hliníkem. Pérování je vzduchové, v prázdném stavu lze jednu nápravu zvednout.
Dalším přípojným vozidlem, užitečným při svozu odpadu, je přívěs pro přepravu kontejnerů systému ACTS nebo MSTS. Přívěsy mají různou délku, jsou dvounápravové nebo třínápravové. Délka je přizpůsobena délce tažného vozidla a délkám přepravovaných kontejnerů tak, aby byla využita maximální dovolená délka soupravy. Třínápravový přívěs může převážet buď dva kontejnery o délce 4500 mm, nebo jeden kontejner o délce od 5500 do 6500 mm. Má sklopnou oj pro snadné nacouvání tažného vozidla při překládání kontejnerů. Pérování přívěsu je vzduchové nebo listovými pružinami.
Výhradním prodejcem firmy Metaco BO.BR., s. r. o., je obchodní společnost BMC Trading, s. r. o., se sídlem v Brandýse nad Labem, která prodává komunální vozidla nejen na tuzemském trhu, ale i v zahraničí.
Multicar
Firma Multicar-JVK, s. r. o., Teplice je výhradním dovozcem techniky Multicar pro Českou republiku – dodává kompletní program vozidel a nástaveb pro komunální sféru, stavebnictví, průmysl, zemědělství, zahradnictví a údržbu parků a likvidaci odpadu. Firma nabízí vozidlo M26 s výkonným motorem Iveco (vznětový přeplňovaný motor s katalyzátorem o objemu 2,8 litru a výkonu 78 kW při 3600 ot.min-1, Euro 2), pětistupňovou převodovkou, pohonem 4×2 nebo 4×4, s dvou- nebo pětimístnou kabinou a certifikátem kvality EN ISO 9001. Vozidlo bezproblémově projíždí těžkým terénem (stoupavost 45o). Jeho šířka činí 1590 milimetrů, nosnost 2,6 tuny a maximální rychlost 85 km/h.
V nabídce společnosti je více než sto druhů různých nástaveb a přídavných zařízení (například radlice, sypač, zametač, cisterna, vysavač, lis, kontejnery, sekačky a hydraulické ruce).
Haller Umweltsysteme
Dalším výrobcem nástaveb se specializací na techniku pro svoz komunálního odpadu je německá firma Haller Umweltsysteme GmbH.
Nástavby pro svoz tuhého komunálního odpadu s lineárním stlačováním X-2 Haller vyrábí ve verzích s objemem sběrné nádrže od 13 do 23 m3. Pro lehký odpad nabízí Haller provedení X-2L s objemem sběrné nádrže od 18 do 27 m3. Šířka nástavby činí standardně 2500 milimetrů. Nakládání odpadu je díky velkému nakládacímu otvoru s nízkou spodní hranou a násypce 2,2 m3 bezproblémové. Pomocí vyklápěče lze odpad nakládat kdykoli, nezávisle na poloze lisovacích desek. Při každém nasazení nástavby běží lisovací cyklus pod lisovacím tlakem 25 tun, a to jak při automatickém kontinuálním provozu, tak při úsporném provozu. Při nakládání s otevřenými zadními vraty, tedy bez vyklápěče, pracuje lisovací cyklus vzhledem k bezpečnosti obsluhy pouze poloautomaticky.
Vozidlo může pracovat s automatickým lisovacím cyklem (jen s vyklápěčem) či úsporným lisovacím cyklem. Má vlastní diagnostický a kontrolní systém, centrální mazání, boční ochrany proti podjetí, kompletní bezpečnostní prvky podle normy ČSN EN 1501–1 (především dvě tlačítka pro uzavírání zadní části nástavby, omezení couvání a jízdy nad 30 km/h při zatížených stupačkách), kamerový systém pro zpětný pohled za vozidlo i další výbavu. Na český trh tato vozidla dodává společnost A-TEC servis, s. r. o.
Hanes
Pražská firma Hanes se zabývá mimo jiné distribucí a následným servisem komunální techniky firem Schörling (Německo), Ros Roca (Španělsko) a Bucher (Švýcarsko). V německém Häuslingenu se vyrábějí nástavby Schörling 2R, 3R a 3R II, které se liší svou využitelností; dodávají se v různých velikostech a s odlišným objemem prostoru pro ukládání odpadu. Montují se na dvounápravové podvozky s celkovou hmotností vozidla do 18 tun a na třínápravové podvozky s celkovou hmotností vozidla do 25 tun.
Nástavby Schörling Cross se vyrábějí ve Španělsku, s objemem od sedmi do 23 m3. Všechny lze montovat na jakýkoli technicky vyhovující podvozek od kteréhokoli výrobce.
Španělská firma Ros Roca vyrábí také nástavby na vnější i vnitřní mytí odpadních nádob a kontejnerů studenou nebo teplou vodou. Pro vnitřní mytí jsou určeny dvě vysokotlaké nerezové rotující trysky, otočné o 360o ve dvou svislých osách, další systém trysek pak zajišťuje vnější oplach. Použitá voda, která je v dělené nádrži k dispozici v množství pět až osm tisíc litrů, se pak odčerpává do zásobníku pro znečištěnou vodu. K mytí horkou vodou slouží zařízení s naftovým ohřevem vody na 750 oC, umístěné do odhlučněného a tepelně izolovaného prostoru před nástavbu (za kabinu řidiče). Doba ohřevu před zahájením práce je 15 minut, spotřeba vody na vnitřní mytí zhruba 40 litrů, na vnější přibližně 20 litrů; doba mytí nádob o objemu 110 až 1100 litrů se pohybuje podle míry znečištění kolem jedné minuty.
I v oblasti zametací techniky je nabídka strojů firmy Hanes velmi široká. Švýcarský Bucher a německý Schörling vytvořily společný podnik, z jehož produkce pochází oblíbený model s označením CityCat 2020. Tento stroj s rozvorem náprav 1760 mm má hydrostaticky poháněnou přední nápravu (zadní je vlečená) a pro dobrou manévrovatelnost kloubové řízení (natáčí se celá přední část i s kabinou). CityCat 2020 je vybaven dvěma bočními kuželovými kartáči, které lze ještě doplnit třetím, umístěným na předku vozidla.
CityCat pohání přeplňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 2776 cm3 a výkonu 68,5 kW (redukovaným na 55 kW). Hanes dodává také silniční samosběrné nástavby Bucher Schörling o různých velikostech – od typu Eurofant 50 s nádrží na smetky o objemu 5 m3, přes Cityfant 60 s 6 m3 nádrží a Optifant 70 se zásobníkem 7 m3 až po Omnifant 80 se zásobníkem o objemu 8 m3.
Velmi oblíbený je model Cityfant 60, který lze tak jako v podstatě všechny samosběrné nástavby vybavit kartáči na jedné nebo na obou stranách; další kartáč lze případně ještě umístit před čelo vozidla.
Posledním typem je Optifant 70, což je samosběr se smetkovým zásobníkem o objemu 7 m3 a s 1500litrovou nádrží na vodu.
Tyto nástavby jsou určeny pro montáž na řadu podvozků o celkové hmotnosti vozidla od 10 až po 18 tun, podle provedení a typu použité nástavby. Většinou se jedná o podvozky značek DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault, Scania a Volvo.
Praga
Při údržbě komunikací lze často spatřit vozidla čáslavské automobilky Praga. Vozidlo Praga Alfa UN (univerzální nosič) nahradilo modely řady UV 80. Na tento podvozek se mohou montovat nástavby pro zimní i letní silniční údržbu. Vozidla pohánějí čtyřválcové nebo šestiválcové motory MAN Euro 3. Jedná se o motory vznětové, čtyřdobé, řadové, kapalinou chlazené, přeplňované a s mezichladičem. Do vozidla Alfa UN se většinou montuje čtyřválcový motor D 0834 LFL 02 se zdvihovým objemem 4580 cm3, o výkonu
103 kW při 2400 ot.min-1, s točivým momentem 540 Nm při 1400 ot.min-1. Další variantou je motor o výkonu 125 kW s točivým momentem 580 Nm při 1400 ot.min-1.
V nabídce je i podvozek Praga Alfa TN (terénní nosič). Konstrukčně je stejný, pohání jej motor o výkonu 103 kW nebo motor D 834 LFL 03 o výkonu 132 kW při stejných otáčkách a točivém momentu 650 Nm při 1400 ot.min-1. Vozidlo Praga Alfa TN je určeno pro provoz na silnici i v náročném terénu.
Automobil Praga Golden byl zkonstruován především jako podvozek pro komunální účely a nosič nástaveb pro letní i zimní údržbu komunikací měst a obcí. K jeho pohonu slouží šestiválcový motor D 0836 LF 05 se zdvihovým objemem 6870 cm3, výkonem 180 kW při 2400 ot.min-1 a točivým momentem 975 Nm při 1400 ot.min-1.
Automobilka Praga vyrábí i vozidlo Grand, které je vhodné pro přepravu nejrůznějších materiálů, stejně jako podvozek pro rozličné nástavby (sypače, samosběry, cisterny, jeřáby, sklápěče, valníky atd). Jeho pohonnou jednotkou je šestiválcový motor MAN D 0836 LF 03 s výkonem 206 kW při 2400 ot.min-1 a točivým momentem 1100 Nm při 1200 až 1700 ot.min-1. (js)