Jednání o silničním balíčku opět ožívají a zdá se, že směřují ke zdárnému konci

Jednání o silničním balíčku opět ožívají a zdá se, že směřují ke zdárnému konci

Schvalování evropské legislativy, která v následujících letech ovlivní fungování silniční dopravy v unii, se dostává do závěrečné fáze. Loni v prosinci došlo k shodě mezi Radou EU a Evropským parlamentem na kompromisním znění balíčku mobility, který se projednává od roku 2017, a letos v dubnu tuto dohodu formálně a beze změny potvrdila Rada EU. Uvedl to stálý zástupce Sdružení ČESMAD Bohemia a ČESMAD Slovakia při Evropské unii Jan Němec.

„To znamená, že mezi členskými státy je kompromisní znění (viz rámeček) definitivně přijato. Rada EU nyní balíček poslala k závěrečnému, tzv. druhému čtení do Evropského parlamentu, čímž se dostáváme do závěrečné fáze jeho schvalování,“ řekl Jan Němec.

Pokud všechno půjde podle plánu, o přijetí balíčku by europoslanci měli hlasovat na červencovém plenárním zasedání. „Jestliže i poslanci dohodu z prosince 2019 potvrdí (a já myslím, že ano), tak bude balíček s konečnou platností na světě v již dohodnuté podobě. Stávající rozložení názorů v Evropském parlamentu je takové, že by se většina hlasů potřebných k přijetí balíčku měla najít,“ uvedl Jan Němec.

Sdružení ČESMAD Bohemia i ČESMAD Slovakia podle něj podporují schválení balíčku v co nejkratším termínu, protože dávají přednost jednotné úpravě pro všechny, především u pravidel pro vysílání pracovníků. „Sedmadvacet MiLoGů, to je pro nás noční můra. Takže jsme na značkách, vše pozorně sledujeme a v případě potřeby lobbisticky zasahujeme. Například koncem dubna naše dvě sdružení spolu s dalšími čtrnácti evropskými asociacemi silničních dopravců vyzvala Evropský parlament, aby silniční balíček bez odkladů schválil (viz www.bgl-ev.de),“ řekl Jan Němec.

Zástupce českých a slovenských dopravců při EU předpokládá, že silniční balíček ve stávající podobě letos v červenci přijat bude. Poté začne běže osmnáctiměsíční lhůta, během níž ho jednotlivé země musejí převést do národních legislativ, a po ní začne nová úprava platit. „To se týká většiny oblastí v balíčku, ale nevztahuje se to například na nařízení (ES) č. 561/2006, o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy, která platí 20 dní po přijetí (respektive zveřejnění v Úředním věstníku EU), čili v podstatě okamžitě,“ upozornil Jan Němec.

Připravuje se studie k dopadům nové legislativy

Evropská komise podle něj také nyní pracuje na dodatečné studii dopadů, protože není zcela spokojena s dvěma oblastmi v dohodě mezi Evropským parlamentem a Radou EU z prosince 2019 – s povinným návratem vozidel do státu registrace každých 8 týdnů a s omezením kabotážních výjimek v kombinované dopravě.

Povinné návraty jsou obecně silně zmiňovaným argumentem odpůrců balíčku hlavně z východních a periferních států, které v nich (spolu s Evropskou komisí) vidí krok proti Green Dealu (viz DN 6/20). „To je samozřejmě z jejich strany zástupný argument, protože například Rumunsko a Bulharsko určitě jinak nepatří k největším klimatickým bojovníkům a v povinných návratech vozidel a vůbec v celém balíčku vidí protekcionismus západu. Dopadová studie však bude hotová až po přijetí balíčku a uvidí se, co vlastně z ní vyplyne, hlavně u povinných návratů. Studie by měla například ukázat, jaký vliv budou mít povinné návraty na počet prázdných jízd nebo dopad na životní prostředí. U kombinované dopravy je to trochu jasnější, protože příští rok by měla Evropská komise předložit nový, ambicióznější návrh, neboť ten původní EK stáhla. Ale již nyní je jasné, že i u nového návrhu bude hlavní třecí plochou kabotáž v kombinované dopravě,“ uvedl Jan Němec.

Dopad pandemie na legislativní proces se těžko odhaduje

Jak se na silničním balíčku projeví koronakrize, to je podle Jana Němce zatím otázkou. „Co se týče jeho přijetí, nemyslím si, že proces schvalování se kvůli tomu zpozdí. I když nelze přehlédnout, že odpůrci balíčku v EP mají koronakrizi jako nový argument, proč balíček zastavit. A je také zřejmé, že bude nutno nějakřešit například to, že změny v nařízení (ES) č. 561/2006 vstoupí v účinnost hned v létě. A dopravci, úřady ani kontrolní orgány nemají v současnosti kapacitu, jak se na tyto změny připravit. Očekával bych proto nějaké období tolerance nebo pozdější náběh změn. Co udělá korona krize s harmonogramem náběhu nových smart tachografů 2. generace z pohledu výrobců tachografů a vozidel, to si zatím taky asi nikdo nedovede představit,“ dodal Jan Němec.

Hlavní zásady nyní schvalovaného znění silničního balíčku

1. Oblast vysílání pracovníků (zvláštní pravidla, tzv. lex specialis pro sektor silniční dopravy):

- silniční doprava bude mít jako jediný sektor (vedle zcela vyňaté námořní dopravy) speciální pravidla, jak uplatňovat směrnici o vysílání;

- dopravce nebude spadat pod vysílací směrnici při všech bilaterálních ani tranzitních přepravách;

- mimo vysílání je i kolečko s tzv. cross trade neboli třetizemními přepravami, které bude moci dopravce udělat až dvě na cestě zpět do České republiky či Slovenské republiky v rámci kolečka;

- pod směrnicí bude plně spadat kabotáž a cokoliv nad rámec výše uvedeného;

- tato zvláštní pravidla mohou dopravci začít používat ihned po vstupu v účinnost (zhruba na konci roku 2021), odpadla původní podmínka mít vozidlo vybavené smart digitálním tachografem 2. generace (ten zatím neexistuje).

2. Oblast dob řízení a odpočinku (od roku 2026 budou tato pravidla nově platit i pro vozidla od 2,5 tuny, tedy i včetně povinné instalace digitálního tachografu):

- rozložení přestávek a odpočinků zůstává jako dnes u autobusové dopravy;

- v mezinárodní nákladní také zůstává dnešní schéma, ale je možné využít odchylky - řidič může udělat dva zkrácené odpočinky za sebou a pokud je využije, musí se vrátit před koncem třetího týdne domů

- kompenzace možno připojit k odpočinku nad 9 hodin (tedy jako dnes)

- odpočinek 45+ v kabině je zakázán, zkrácený je bez omezení.

3. Oblast kabotáže a přístupu k povolání:

- návrat vozidla do osmi týdnů;

- platí i pro vozidla od 2,5 tuny (se sníženou finanční způsobilostí);

- schéma kabotáže jako dnes (3 operace v 7 dnech);

- cooling off 4 dny (tedy před uplynutím této lhůty se nesmí dělat kabotáž ve stejném státě).

4. Oblast Smart tachografů 2. generace (s automatickým záznamem překročení hranice plus záznam nakládky a vykládky):

- technické specifikace by měly být hotovy v roce 2021;

- v roce 2023 mají být smart digitální tachografy 2. generace na trhu;

- v roce 2024 retrofit pro analogové a digitální tachografy (povinnost pro vozidla v mezinárodních přepravách);

- v roce 2025 retrofit pro vozidla se smart digitálním tachografem 1. generace (povinnost pro vozidla v mezinárodních přepravách).

Milan Frydryšek

Foto: LAN

spinner