23. října 2003
Průřez současnou nabídkou nákladních vozidel značky Iveco i prezentace méně běžných modelů včetně armádních byly pro zákazníky italského výrobce v České republice připraveny na konci září v Dobřanech u Plzně. Cílem akce bylo představit techniku Iveco přímo v náročném terénu a poskytnout všem přítomným možnost vyzkoušet si v praxi její jízdní vlastnosti.
Organizátoři se nechali inspirovat osvobozením Plzeňska americkou armádou, takže celé setkání bylo připraveno v duchu výcvikového tábora. Týlově celou akci zabezpečoval (a nutno říci, že vzorně) autorizovaný dealer Iveco pro západní
Čechy – firma WestAuto – a Fiat ČR–Iveco. K vidění byly jak silniční modely Iveco, tak terénní vozidla všech běžných konfigurací pohonu. Opomenout nelze ani stylovou vojenskou kuchyni – guláš a polévku přivezlo zásobovací vozidlo americké armády Dodge 6×6, doprovázené spojovacím vozidlem Dodge 4×4.
Ze současné techniky se v Dobřanech představila vozidla EuroTrakker MP260E38W 6×6 – sklápěč S3, EuroTrakker MP380E44W Tronic 6×6 – sklápěč S3, EuroTrakker MP410E44W 8×8 – sklápěč S2, EuroTrakker MP410E44H 8×4 – sklápěč S3, EuroCargoML140E18W 4×4 – Defend kontejner, Stralis ActiveTime 260S43 YPS 6×2×4, Stralis ActiveSpace 440S54TZP HM 6×4 – tahač těžkých návěsů, EuroCargo
ML180E28/P 4×2 se skříňovou nástavbou a EuroCargo ML75E17 4×2 s valníkem TIR.
EuroCargo ML75E17
Vozidla Iveco EuroCargo předchozí generace byla u českých zákazníků značně oblíbena a vytvořila specifickou kategorii – tzv. minitir. Dopravci totiž v hojné míře využívali skutečnost, že pro vozidla do 7,5 tuny není nutné zahraniční vstupní povolení. Přitom například vozidla EuroCargo jim při nosnosti 3,5 tuny nabízela velký přepravní objem (zhruba 40 m3), což představuje optimální kombinaci pro dopravu velkého množství lehčího zboží.
V Dobřanech Iveco představilo již nový model EuroCargo ML75E17 s valníkovou nástavbou s celní plachtou a se spací kabinou, jehož ovládání je srovnatelné s osobním vozidlem. Nové EuroCargo disponuje čtyřválcem Tector s výkonem 125 kW, zlepšeným řazením šestistupňové převodovky a kotoučovými brzdami s pneumaticko-kapalinovým ovládáním.
EuroCargo ML180E28/P
Dalším modelem střední řady bylo nové EuroCargo ML180E28/P se vzduchovým odpružením zadní nápravy. Podle importéra je toto vozidlo rekordmanem v užitečné hmotnosti (dosahuje až 12 tun), a je tedy vhodným dopravním prostředkem pro distribuci zboží. Jeho skříňová nástavba Sperotto má kapacitu šestnáct palet, jejichž nakládání z rampy usnadňuje vzduchové pérování. Šestilitrový motor o výkonu 202 kW je spojen s devítistupňovou převodovkou Iveco s delším převodem nápravy, v důsledku čehož se obvykle pro rozjezd používá první stupeň. Že parametry tohoto motoru jsou dostatečné i pro dálkovou dopravu, potvrzuje i pravidelná linka na trase Praha-Moskva, kterou provozují dvě vozidla tohoto typu. Bezpečnost provozu zvyšuje zadní náprava s kotoučovými brzdami se systémem ABS-EBL.
Stralis Active Time 260S43YPS
Model Stralis Active Time 260S43YPS se skříňovou nástavbou Frankit je určen pro dálkovou dopravu v soupravě s přívěsem. Je vybaven osvědčeným motorem Cursor 10 s výkonem 316 kW, který je spojen se šestnáctistupňovou převodovkou ZF Servoshift.
Toto turínské předváděcí vozidlo má 800litrovou nádrž, jež mu umožňuje dojezd přes tři tisíce kilometrů. Vyšší hmotnost plné nádrže kompenzují kola z lehkých slitin.
Vozidlo má na všech kolech chlazené kotoučové brzdy s EBS, které jsou společným prvkem celé řady Stralis.Třetí řízená náprava přispívá k delší životnosti pneumatik a je přínosem i pro jízdu na ledě a špatných komunikacích; usnadňuje například i připojování kontejnerů.
Vysoká kabina Active Time je optimalizována pro práci jednoho řidiče. Jen pro zajímavost, například velký úložný prostor pod lůžkem umožňuje uložit i basu piva, samozřejmě nealkoholického.Vozidlo je vybaveno vzduchovým pérováním zadních náprav ECAS.
Stralis Active Space 440S54TZP HM
Iveco v Dobřanech dalo k dispozici i nejsilnějšího představitele své těžké řady – konkrétně vůz Stralis Active Space 440S54TZP HM, tahač s pohonem 6×4 určený pro těžkou dopravu (HM = Heavy Mission). Jeho motor Cursor 13 má díky turbodmychadlu s proměnlivou geometrií točivý moment 2350 Nm při 1200 otáčkách a maximální výkon 395 kW, který je dosažitelný v širokém pásmu otáček. O rychlé řazení se stará automatizovaná převodovka Eurotronic 2.Vozidlo je vybaveno pneumatickým pérováním zadní tandemové nápravy.Tahač byl spojen pomocí 3,5‘‘ točny s naklápěním ve dvou osách s roztahovacím speciálním návěsem Goldhofer.
Budka Active Space skýtá řidiči dostatek prostoru pro přespání. V konferenčním uspořádání je vhodná pro aktivní odpočinek.
Stavební a terénní vozidla
Vozidlo Defend kandiduje na víceúčelové nákladní vozidlo střední třídy pro českou armádu. Je vybaveno kontejnerovým rámem podle normy ISO 1D, a může tudíž sloužit jako nosič různých nástaveb či kontejnerů v rámci armád NATO. Podvozek ML140E18W je osazen šestiválcovým motorem Tector o objemu 5880 cm3, který přes šestistupňovou převodovku a dvoustupňový sestup trvale pohání obě nápravy s centrálním diferenciálem. Tento způsob pohonu terénních vozidel Iveco využilo i ve všech dalších představených modelech 6×6 a 8×8 – dovoluje totiž neustále přenášet část výkonu na řídicí kola přední nápravy, čímž zajišťuje dobrou ovladatelnost i na kluzkém povrchu.
Celková hmotnost tohoto modelu je 12 (respektive 14) tun, v soupravě pak 26 (respektive 28) tun. Motor poskytuje točivý moment 570 Nm při 1200 otáčkách a maximální výkon 132 kW při 2700 otáčkách. Budka je třímístná.
EuroTrakker 260E38W
Vozidlo EuroTrakker 260E38W je třístranný sklápěč s pohonem všech kol. Jeho nasazení je víceúčelové, a proto je vybaveno hardoxovou korbou Cantoni s technickou nosností 19 tun. Jedná se o typické stavební vozidlo, které je určeno pro dopravu materiálu o velké hmotnosti v náročném terénu.
Vozidlo je koncipováno jako víceúčelové, s možností instalovat na něj i pluh – jeho rozvor 3800 mm je proto delší než u standardních sklápěčů. Dlouhá kabina umožňuje snadno uložit jak výbavu pro zimní provoz, tak například nezávislé topení.
EuroTrakker 380E44W
Jeho robustnější bratr (model 380E44W) je dvoustranný sklápěč s pohonem všech kol v zesíleném provedení – jeho technická nosnost je až 24 tun.
Stejně jako ostatní předváděné trakkery, měl i tento model tuhé nápravy a systém pérování zadního tandemu na společném čepu s tzv. válcovacím efektem, který při pomalé jízdě zpevňuje a zarovnává terén.
Vozidlo je vybaveno motorem Cursor 13 s výkonem 324 kW a točivým momentem 2100 Nm při 1100 otáčkách a automatickou šestnáctistupňovou převodovkou Eurotronic 2.Pohyb vozidla na stavbě usnadňuje mimo jiné i protiprokluzový systém ASR.
EuroTrakker 410E44W
Představené vozidlo EuroTrakker 410E44W se čtyřmi poháněnými nápravami Iveco zkonstruovalo pro dvě rozsáhlé zakázky – jednak pro dopravu cisteren německého Bundeswehru, jednak pro budování trasy rychlovlaku v Porúří. Je vybaveno šestnáctistupňovou pneumaticky řazenou převodovkou Servoshift a redukční převodovkou s dvěma stupni. Pro jízdu v soupravě s přívěsem má přípojné zařízení.
EuroTrakker 410E44H
Nejprodávanějším modelem Iveco v segmentu stavebních vozidel je čtyřnápravový sklápěč s pohonem pouze zadních tandemových náprav. Vysoká nosnost, jednoduché hnací ústrojí a dostatečná průchodnost při použití standardně dodávaného ASR dělají ze sólo modelu 410E44H s třístrannou korbou vozidlo, které je podle importéra schopné nahradit celou soupravu Tatra 815 s vlekem.
Motory Cursor 13 mají v silničních aplikacích servisní interval 150 tisíc kilometrů, v stavebním provozu 800 motohodin.
(lan)