1. července 2025, red

2.7. - Mezinárodní unie silniční dopravy IRU vítá návrh Evropské komise na rozšíření osvobození od placení mýtného pro těžká nákladní vozidla s nulovými emisemi, včetně nákladních automobilů a autokarů, aby pomohla podpořit jejich zavádění na trh. Stál je však podle IRU zapotřebí širší reforma směrnice o eurovinětě.
Návrh komise prodlužuje stávající osvobození od mýtného a poplatků za užívání pro těžká nákladní vozidla s nulovými emisemi z 31. prosince 2025 do 30. června 2031. Cílem opatření, které bylo oznámeno v průmyslovém akčním plánu pro evropský automobilový průmysl, je podpořit konkurenceschopnost udržitelné silniční dopravy s cílem pomoci zvýšit zavádění vozidel s nulovými emisemi na trh a sladit se s výkonnostními normami EU pro emise CO₂, které mají za cíl snížit emise z nových těžkých nákladních vozidel o 43 % do roku 2030.
Ředitelka sekce IRU pro obhajobu zájmů dopravců při EU Raluca Marian uvedla: "Rozšíření osvobození od mýtného je velmi potřebným signálem podpory pro ty, kteří se rychle vydávají na trh, kteří investují do vozidel s nulovými emisemi. Uznává skutečnost, že pobídky, nikoli sankce, jsou tím, co skutečně urychluje dekarbonizaci v komerční silniční dopravě."
"IRU však naléhá na tvůrce politik EU, aby řešili klíčové mezery v širším rámci směrnice o eurovinětě a zajistili tak spravedlivý a efektivní přechod na silniční dopravu s nízkými a nulovými emisemi," dodala.
IRU zdůrazňuje potřebu naléhavých opatření v následujících klíčových oblastech:
1. Včetně dalších nízkouhlíkových paliv: Vozidla poháněná alternativními kapalnými a plynnými palivy, jako jsou e-paliva, uhlíkově neutrální paliva, biopaliva a směsi biopaliv, by také měla těžit z podstatného snížení mýtného, aby se podpořilo okamžité snížení emisí CO₂ v dopravě prostřednictvím zavádění čistých paliv.
2. Vyčlenění příjmů souvisejících s CO₂: Je nezbytné dočasně a povinně vyčlenit všechny příjmy z mýtného související s CO₂ na podporu úsilí odvětví komerční silniční dopravy o dekarbonizaci.
3. Zamezení dvojímu zdanění: Stávající rámec umožňuje členským státům ukládat více poplatků souvisejících s CO₂ (např. kolísání sazeb a poplatky za externí náklady), což může přetížit provozovatele a ohrozit investice do čistých technologií.
"V této kritické fázi, kdy odvětví musí zvýšit své investice do vozidel s nulovými emisemi, která jsou stále výrazně dražší, je dočasné vyčlenění příjmů z mýtného souvisejících s CO₂ na podporu tohoto přechodu nezbytné," uvedla Raluca Marian. "Bez toho bude mít mnoho operátorů problémy. Rámec Eurovignette musí jít navíc ještě dále a uznat příspěvek nízkouhlíkových paliv, která již snižují emise CO₂. Inkluzivní a vyvážený přístup je jediným způsobem, jak zajistit spravedlivou a účinnou ekologickou transformaci," dodala.
Návrh bude nyní přezkoumán Evropským parlamentem a Radou v rámci řádného legislativního postupu.
(red)
Ilustrační foto: LAN