17. července 2025, lan

18.7. – Na včerejším dialogu na vysoké úrovni o urychlení přechodu na bezemisní firemní vozové parky v EU zdůraznil prezident Mezinárodní unie silniční dopravy IRU Radu Dinescu význam odstranění reálných překážek namísto ukládání škodlivých a kontraproduktivních povinností. Podobný názor zastává i Sdružení ČESMAD Bohemia.
Dialog Evropské komise o iniciativě Greening Corporate Fleets zkoumá způsoby, jak stimulovat přijetí vozidel s nulovými emisemi, včetně možnosti umělého zvýšení poptávky prostřednictvím povinných nákupních cílů pro majitele soukromých vozových parků.
Diskuse je podle IRU zásadní. Každý dopravce může být považován za provozovatele firemního vozového parku. Diskuse je také spojena s širším strategickým dialogem o budoucnosti automobilového průmyslu a cílech CO₂ pro užitková vozidla.
IRU plně podporuje přechod na vozidla s nulovými emisemi. Aby se však tento přechod urychlil, měla by EU upřednostnit jasná podpůrná opatření, která jsou nákladově efektivní, proveditelná pro malé a střední podniky a odrážejí provozní realitu.
Prezident IRU Radu Dinescu uvedl: „EU by měla poskytnout provozovatelům silniční dopravy nástroje, nikoli pravidla, a vytvořit trh, na kterém jsou čisté volby životaschopné. Náš sektor potřebuje podpůrná, nikoli normativní opatření.“
Pět klíčových podpůrných faktorů podle IRU:
Infrastruktura – Urychlit zavádění megawattových a depotních dobíjecích stanic, zejména mimo sítě TEN-T, v souladu s pravidly pro dobu jízdy a odpočinku.
Připravenost sítě – Zajistit, aby připravovaný balíček EU týkající se energetické sítě obsahoval závazné národní cíle pro modernizaci energetické sítě, zejména tam, kde je to nejvíce potřeba.
Finanční podpora pro malé a střední podniky – Elektrické nákladní vozy jsou stále dvakrát až třikrát dražší než dieselové. Malé a střední podniky, které tvoří více než 80 % odvětví, nemohou absorbovat tento významný nárůst nákladů. Nezbytná je přizpůsobená finanční podpora a pomoc při snižování rizik investic.
Provozní flexibilita – Dokončit revizi směrnice o hmotnostech a rozměrech, aby bylo možné zvýšit užitečné zatížení vozidel s nulovými emisemi a zajistit, že tato vozidla budou moci spravedlivě soutěžit.
Technologická neutralita – Podpora kombinace řešení s nulovými emisemi, včetně elektřiny, vodíku a obnovitelných paliv, aby se zohlednily rozmanité provozní potřeby tohoto odvětví.
„Dovolte mi, abych to řekl zcela jasně,“ uvedl Radu Dinescu a pokračoval: „Odmítáme myšlenku povinných nákupních mandátů, ať už přímých nebo nepřímých, pro jakýkoli typ vozidla nebo segment vozového parku.“
„Poskytování komerčně atraktivních řešení přirozeně urychlí jejich přijetí, což dokazuje, že dobře navržené pobídky jsou mnohem účinnější než rigidní povinnosti,“ dodal.
Povinné nákupní cíle podle IRU ignorují realitu v terénu. Pro mnoho těžkých nákladních vozidel, jako jsou dálkové autobusy a stavební nákladní automobily, neexistují žádné životaschopné alternativy s nulovými emisemi; rozšířené využívání subdodávek, nízké marže a klesající vyjednávací síla provozovatelů znamenají, že jakákoli povinnost se přenese na celý řetězec, což naruší trh a bude hrozit masivní ztráta pracovních míst a omezení služeb; finanční instituce považují vozidla s nulovými emisemi za vysoce riziková kvůli nejisté zbytkové hodnotě a vyvíjejícím se technologiím.
„Místo nákupních mandátů by EU měla pomoci vozidlům s nulovými emisemi, aby se dostala na stejnou úroveň jako konvenční vozidla, pokud jde o náklady, infrastrukturu a provozní proveditelnost,“ zdůraznil Radu Dinescu.
Vlastní nedávné hodnocení Evropské komise identifikovalo významné překážky, kterým čelí těžká nákladní vozidla s nulovými emisemi, včetně závažného nedostatku dobíjecí infrastruktury a zpoždění při vydávání povolení a připojení k síti.
„Nesmíme ohrozit páteř evropské ekonomiky, tedy provozovatele, kvůli okolnostem, které nemohou ovlivnit,“ uzavřel Radu Dinescu s tím, že „když se infrastruktura, nákladové podmínky a podpora sítě sladí, investice se zvýší. Prosíme o politický rámec, který bude spolupracovat s provozovateli, nikoli proti nim.“
IRU děkuje evropskému komisaři pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch Apostolosovi Tzitzikostasovi za konzultace s klíčovými zúčastněnými stranami a za pozvání IRU, zástupce provozovatelů silniční dopravy, k tomuto důležitému dialogu.
ČESMAD Bohemia: Odmítáme penalizace dopravců, potřebujeme pozitivní motivace
Podobná názor zastává i český člen IRU, Sdružení ČESMAD Bohemia. Jeho generální tajemník a člen prezidia IRU Vojtěch Hromíř uvedl: „I u nás odmítáme cestu penalizací k ozeleňování dopravy. Funguje pozitivní motivace. Spolupracujeme na programu podpory pořízení bezemisních vozidel a neveřejných dobíjecích stanic. Věříme, že bude k dispozici do konce tohoto roku. Klíčovým může být využití výjimky ze směrnice o zpoplatnění infrastruktury a nastavení nulových sazeb mýta pro bezemisní vozidla. Za jasný nonsens považujeme nápad na povinné nákupy bezemisních vozidel. Uvidíme, s čím přijde na podzim Evropská komise. Doprava nechť zůstane soukromým podnikáním, kde o investicích rozhodují vlastníci a manažeři, a nikoliv stát nebo EU.
(lan)
Ilustrační foto: LAN