Právě vychází v DN

Ing. Josef Mařík: Vývoj elektrických vozidel u nás běží naplno, vstupujeme do nové éry dopravy

Ing. Josef Mařík: Vývoj elektrických vozidel u nás běží naplno, vstupujeme do nové éry dopravy

30.3. - Společnost Mercedes-Benz Trucks Česká republika obhájila loni již podevatenácté prvenství na českém trhu. O tom, jaký by mohl být vývoj v letošním roce, ale i buducnosti alternativních pohonů a elektromobility v segmentu těžkých nákladních vozidel, jsme hovořili s Ing. Josefem Maříkem, ředitelem společnosti Mercedes-Benz Česká republika.

Koncem loňského roku byl patrný zvýšený zájem o dopravní kapacity. Projevilo se to i na vašich prodejích?

Koncem minulého roku byla poptávka po nákladních vozidlech skutečně vysoká a taktéž byl velký zájem o nákup použitých vozidel. Stejná situace pokračuje i po začátku letošního roku až do dnešních dnů.

Očekáváte, že tato situace bude pokračovat i dál v letošním roce?

Letošní zájem o nákup nákladních vozů předčil všechna očekávání. Nejenže zájem trvá, ale obecně se dá říci, že v České republice je nadprůměrná poptávka i v porovnání s ostatními evropskými zeměmi.

Posílila pandemie zájem dopravců o vaše telematické služby, například o službu Uptime?

Nemyslím, že by pandemie měla nějaký významný vliv na tuto oblast služeb. Česká republika je tradičně silným trhem, co se týče uplatnění telematických služeb. Okolo 70 % vozidel v dálkové dopravě má aktivováno některou ze služeb FleetBoard, ať už se jedná o sledování provozu vozidla, hodnocení řidiče, sledování polohy nebo management zakázek a další dostupné funkce. Hlavní novinkou poslední doby je přechod na cloudovou podporu služeb FleetBoard. To umožní další vylepšování telematických služeb.

Služba Uptime, tedy sledování provozu vozidla v reálném čase, hlídání možných zdrojů poruch a plánování údržby a návštěv servisu, se velmi dobře prodává ve spojení se servisní smlouvou Complete. V provozu již máme několik set vozidel, která Uptime využívají.

Počítáte v plánech pro letošní rok i s větším uplatněním vozidel s alternativními pohony?

Naše mateřská firma Daimler Truck se ztotožňuje s cíli tzv.“Green Deal“ a „Zero emmission“ a vývoj vozidel s elektrickým pohonem u nás běží naplno. Je to vstup do nové éry silniční dopravy, a to nejen co se týče techniky samotného vozidla. Je totiž potřeba se na vstup do elektromobility připravit tak, aby vozidlo bylo kde nabíjet, kde servisovat, také například aby byli připraveni výrobci nástaveb.

Jaká je odezva zákazníků na tuto nabídku? Je o tato vozidla z jejich strany zájem, nebo je to spíš o tom, nakolik je k této volbě dovedete sami nasměrovat?

Zájem zákazníků je velký, i když prozatím se jedná často spíše o hlad po konkrétnějších informacích, kterých ještě pořád není dostatek. Řada zákazníků ale už má reálné představy, kde by chtěli elektromobily nasadit a provozovat. Je to opravdu složité a komplexní téma. Když si chcete koupit běžné nákladní auto se vznětovým motorem, objednáte si ho, dodavatel vám ho dodá a můžete hned jezdit kam potřebujete. S nákladními elektromobily je to zatím úplně jinak. Pokud plánujete nákup elektromobilu, měli byste si nejprve ujasnit, pokud možno co nejpřesněji, v jakém logistickém režimu bude vozidlo jezdit, kolik takových aut budete chtít současně provozovat a na jakých trasách. Následovat by měla analýza, jejímž výstupem bude za prvé, jestli je elektrické vozidlo pro daný přepravní úkol vůbec vhodné, a za druhé, kde budete potřebovat nabíjet akumulátory a kolik na to budete mít času. Čím méně času máte, tím vyšší nabíjecí výkon potřebujete. Protože žádná nabíjecí síť veřejných dobíjecích stanic pro nákladní vozidla zatím neexistuje, budete si muset zajistit vlastní nabíjecí stanice, což může i s přípravou všech povolení a stavbou trvat rok i více, a pak teprve můžete vyjet.

Toto je i důvodem, proč Daimler Truck již před delší dobou založil specializované oddělení eConsulting, které elektromobilitu řeší jako komplexní řešení vozidel, nabíjení a logistiky. I v naší společnosti v Čechách připravujeme tým specialistů, kteří budou schopni ve spolupráci s naší centrálou zákazníkům poskytovat komplexní poradenství.

Mercedes-Benz patří k průkopníkům elektromobility a vodíkových pohonů. Přesto sepro dálkovou dopravu v současnosti jeví jako použitelné alternativní řešení spíše zemní plyn. Jaký je Váš názor?

Zemní plyn naše mateřská společnost vyhodnotila jako přechodné řešení. Jedinou cestou pro lokálně zcela bezemisní budoucnost je elektropohon. Pro rozvážku a další přepravní úkoly na kratší vzdálenosti cca do 500 km může být přeprava obsloužena bateriovými vozidly, pro přepravu na delší vzdálenosti se pak jako nejperspektivnější řešení jeví vodíkový pohon na kapalný vodík. Kapalný proto, že jeho energetický obsah je vyšší než u plynného skupenství a je tedy možné dosáhnout výrazně delšího dojezdu. Předpokládáme, že s kapalným vodíkem se dojezd elektrického kamionu s běžnou celkovou hmotností 40 tun dostane za hranici 1000 kilometrů na jedno naplnění nádrží, což už je pro dálkovou dopravu použitelné. Daimler Truck je jedním ze zakládajících členů zájmové skupiny H2Accelerate společně se společnostmi IVECO, OMV, Shell a Volvo, která má za cíl prosazení vodíkem poháněných nákladních vozů v Evropě.

Jaká je podle vás v tomto segmentu trhu šance na větší rozšíření elektrických pohonů a palivových článků?

Pro zavedení elektromobility do praxe a jejich rozšíření musí být splněny tři základní předpoklady. Prvním z nich je existence elektrických vozidel. Tento předpoklad bude již velmi brzy splněn. Druhým předpokladem je dostupnost tankovací infrastruktury – dobíjecích stanic pro bateriová vozidla a čerpacích stanic pro vodíková vozidla. To vyžaduje značné investice a je třeba, aby výstavba sítě zdrojů energie byla podporována jak z vládní úrovně, tak z úrovně energetických společností. Třetím předpokladem je, aby provozní náklady byly relevantní. Výroba elektrických vozidel je zatím velmi nákladná – to se týká jak akumulátorů, tak palivových článků - a ještě mnoho let zřejmě bude výrazně dražší, než výroba klasických nákladních vozidel. Dopravce ale musí vydělávat, aby jeho firma mohla fungovat. Jestliže jediný z těchto tří předpokladů nebude splněn, pak nebude cesta k bezemisní dopravě tak rychlá, jak si politická scéna Evropy přeje.

Elektromobilita trochu upozadila téma autonomních nákladních vozidel. Je něco nového v této oblasti?

I když se nyní nejvíc mluví o elektromobilitě, která je také nejaktuálnějším tématem transformace silniční dopravy v Evropě, neznamená to, že na ostatních tématech budoucnosti se přestalo pracovat. Vývoj na poli konektivity a autonomního řízení probíhá stejně intenzivně, jako vývoj elektromobilů. Pro nasazení autonomních vozidel i jejich testování jsou ale výrazně vhodnější podmínky v Americe vzhledem k provozu a vzdálenostem, které nákladní vozidla překonávají. Proto jsou aktivity Daimleru v této oblasti soustředěny právě tam a první vozidla koncernové značky Freightliner s autonomním řízením 4. stupně jsou již ve zkouškách.

Na závěr ještě jedna otázka. Proslýchá se, že společnost Daimler AG, která vyrábí nejen vozidla značky Mercedes-Benz, se chystá rozdělit. Můžete nám k tomu něco říci?

Ano, máte pravdu. Jedná se o významný krok, který byl urychlen současnou situací a zároveň směřuje k naplňování strategie, kterou si koncern Daimler stanovil, a to být v oboru elektrifikace silniční dopravy vedoucím výrobcem. Osobní a dodávková vozidla totiž směřují především k akumulátorové elektromobilitě a v ní jsou již znatelně dál než vozidla nákladní. Ta jsou zase vzhledem ke své velikosti a hmotnosti méně vhodná pro akumulátorový pohon a spíše směřují k co nejrychlejšímu zavedení palivových článků na vodík. Technicky i technologicky jsou si osobní a nákladní vozidla málo podobná a pro jejich vývoj jsou potřeba jiné technologie a jiná partnerství. Z toho důvodu vedení koncernu Daimler rozhodlo, že na konci letošního roku bude Daimler AG rozdělen na samostatnou společnost Mercedes-Benz AG, která se bude zabývat výhradně výrobou osobních a dodávkových vozů a službami spojenými s mobilitou těchto menších vozidel, a na společnost Daimler Truck AG, která bude mít v portfoliu nákladní vozy a autobusy a zaměří se především na nabídku komplexních dopravních řešení pro různá odvětví silniční dopravy. Obě společnosti budou nadále používat značku Mercedes-Benz, ale budou na burze vystupovat zcela samostatně. Bude pro ně jednodušší dělat operativní rozhodnutí a zaměřit se na nejdůležitější výzvy ve svém oboru, kterých rozhodně není málo.

(dch)

spinner