Ford vyvinul systém inteligentní dopravní navigace

Ford

Dozví-li se řidič o dopravní kongesci na své trase, snaží se tento úsek objet. Stejně si ovšem počínají i další řidiči, a tak kongesce záhy vytvoří i na alternativní trase. Výzkumné centrum automobilky Ford v německých Cáchách proto vyvinulo nový telematický a navigační systém, který předchází dopravním problémům tím, že řidičům navrhuje individuální, „na míru šité“ trasy. Stále houstnoucí provoz na evropských silnicích a dálnicích volá po „inteligentních“ navigačních systémech. Konvenční informační a naváděcí systémy, jakými jsou například rozhlasová dopravní zpravodajství, předávají všem řidičům stejnou zprávu, což vede k tomu, že kongesce se přesouvají z jednoho místa na jiné. Interaktivní dynamické navigační systémy blízké budoucnosti proto budou řidičům navrhovat (díky propojení s centralizovanou databází) specifické trasy, přesně podle „profilu“ uživatele a jeho priorit. Kromě sítě dálnic a silnic budou tyto systémy obsahovat i detailní informace o uliční síti ve městech. Individuálně pojaté navádění bude brát v úvahu i takové momenty, jako je charakter různých silnic a ulic – například ulice s tzv. klidovým režimem v okolí nemocnic a škol, problematicky sjízdné úseky ve výstavbě nebo silnice se silnou koncentrací cyklistů, což je případ především příměstských komunikací. Výzkumníci automobilky Ford letos vyvinuli dynamický naváděcí systém i příslušný hardware, který se zabudovává do vozidla. Zařízení, které výrobce již nainstaloval do modelu Ford Galaxy, s úspěchem prodělalo náročné testování v okolí mnoha německých měst. „Nový navigační systém je naším příspěvkem ke snižování akustického a emisního zatížení ze silničního provozu,“ řekl v dubnu Rudi Kunze, technický ředitel Ford of Europe a šéf Výzkumného centra automobilky Ford v Cáchách. „Uživatelé určitě ocení i snížení neproduktivních časů, kterými dopravní zácpy bezesporu jsou,“ dodal. Kromě individuální navigace dokáže inovativní telematický systém Fordu Galaxy řidiče včas varovat před takovými aktuálními problémy, jako například když se řidič na dálnici ve vysoké rychlosti blíží ke stojící koloně nebo k dopravní nehodě. Naváděcí systémy budoucnosti budou řidiči poskytovat i další doplňující informace, například o počasí v daném místě. Novodobé naváděcí systémy budou založeny na intenzivní komunikaci mezi statickým informačním serverem a mobilním navigačním zařízením v automobilu. Za tímto účelem Výzkumné centrum automobilky Ford vyvinulo dva různé přenosové protokoly, které jsou odolné vůči vzájemnému rušení. (mk)

spinner