​Dopravci chtějí využívat při modernizaci nových zdrojů

​Dopravci chtějí využívat při modernizaci nových zdrojů

Silniční doprava se jako každé jiné odvětví vyvíjí a potřebuje modernizovat, digitalizovat a více zavádět tzv. zelené technologie. Dopravci snad nyní budou moci podle Sdružení ČESMAD Bohemia čerpat na investice do těchto oblastí finanční prostředky také z kohezních fondů, modernizačního fondu i fondu obnovy. Speciálně silniční nákladní dopravci bývali z těchto podpor v minulosti paušálně vylučováni, avšak toto omezení nyní padlo.


Podle generálního tajemníka sdružení Vojtěcha Hromíře jsou pro nákladní dopravce důležité především nové fondy. „Je namístě, aby všude, kde to dává smysl, i oni měli možnost modernizovat své podnikání, zavádět nové technologie a digitalizovat procesy. Jednáme proto o ustavení programu, v jehož rámci by mohli od příštího roku žádat o příspěvky právě na tyto nové technologie. Naprosto stejný program funguje již několik let v Německu, kde slouží tamním nákladním dopravcům a je dobrým stimulem pro rozvoj tak důležitého odvětví, jakým silniční doprava bezesporu je. To mimochodem plně ukázala pandemie,“ zdůraznil Vojtěch Hromíř.

Podpora plynové mobility

V rámci snahy o zavádění ekologicky šetrnějších technologií v odvětví silniční dopravy vidí Sdružení
ČESMAD Bohemia jako nejpraktičtější cestu v podpoře plynové mobility, tzn. u těžké nákladní dopravy především vozidla na LNG. Vozidla na CNG, především autobusy v linkové dopravě již určitou podporu mají, avšak v těžké nákladní dopravě jsou, vzhledem k požadovanému dojezdu, řešením prakticky pouze vozidla na LNG.

Je třeba srovnat náklady na běžná a LNG vozidla

„Prosazujeme, aby vznikl komplexní program podpory, který by dopravcům pomohl srovnat náklady, které mají s provozem konvenčního vozidla a LNG vozidla. A když hovořím o srovnání nákladů, mám na mysli jak pomoc s pořizovací cenou LNG vozidla, tak pomoc s variabilními náklady. Namístě je určitá investiční dotace. Inspiraci si bereme opět v Německu, kde tato vozidla mají příspěvek 9000 EUR na pořízení a do roku 2023 stoprocentní úlevu na mýtu. Samozřejmě, toto všechno je třeba nastavit s dostatečným předstihem a na delší období. Je rovněž zapotřebí udržet zvýhodněnou sazbu spotřební daně na plyn. O těchto věcech nyní jednáme,“ řekl Vojtěch Hromíř.

Modální shift nelze nařizovat shora

Potřeba modernizace silniční dopravy vystupuje podle Vojtěcha Hromíře do popředí rovněž v souvislosti s tím, že silniční dopravci byli v posledních letech vystaveni zvýšenému tlaku na modální shift na železnici. „Jsem přesvědčený, že žádný takový modální shift na povel neproběhne a že oba obory se musejí vyvíjet paralelně a musí si především řešit své vlastní problémy. Ať spolu dobře spolupracují, ale dirigovat shora, že jeden se bude rozvíjet na úkor druhého, je nereálné. Je to vidět i na tom, že přes stanovené cíle k očekávanému převodu zboží stále nedochází. Dlouhodobě se ukazuje, že silniční doprava je odvětvím, které dokonale funguje za jakýchkoliv podmínek. Lidé si zvykli, že kamiony odvezou cokoliv kdykoliv a kamkoliv. A nějakou podporu při své modernizaci a dalším rozvoji si rozhodně také zaslouží,“ zdůraznil Vojtěch Hromíř.

(lan)

Foto: Daimler 
spinner