Dlouhé kamiony smějí přejet německo-nizozemskou hranici

Dlouhé kamiony smějí přejet německo-nizozemskou hranici

28.9. - Německo poprvé otevírá hranice se sousedním Nizozemskem pro pravidelný provoz s dlouhými kamiony. Jak oznámila ministerstva dopravy obou zemí, byla podepsána odpovídající dohoda s Nizozemskem. Vstupuje v platnost okamžitě a bude zpočátku platná tři roky. Podle práva EU mohou dlouhé kamiony překročit hranici mezi dvěma členskými státy pouze tehdy, pokud o tom dotyčné státy uzavřou dohodu. Dosud bylo použití takových vozidel v provozu s Německem možné pouze na základě individuálních povolení.

Dva dlouhé kamiony mohou nahradit tři běžné kamiony, což znamená menší provoz na silnicích, nižší spotřebu paliva a méně emisí CO2 a znečišťujících látek. Aby se však mohly nizozemské dlouhé kamiony pohybovat na německých cestách, musí splňovat místní požadavky a bezpečnostní standardy,“ zdůraznil německý ministr dopravy Andreas Scheuer. To znamená, že německý hmotnostní limit 40 tun nadále platí pro dlouhá nákladní vozidla, která mohou být s až 18,75 metrovým přívěsem dlouhá až 25,25 metru (44 tun pro vozidla používaná v kombinované dopravě). V Nizozemsku podle ministerstva dopravy v Haagu smí mít konvenční kamiony s přívěsy nebo návěsy celkovou hmotnost 50 tun a dlouhé kamiony dokonce až 60 tun. Nesmí toho tedy využívat při cestování do Německa. Výhodou delších vozidel však je, že lze nést více - lehkých - břemen. Dlouhé kamiony budou smět jezdit pouze po určitých silnicích v Německu (takzvaná pozitivní síť). Vozidla, která byla poprvé zaregistrována po 30. červnu 2019, musí být vybavena asistentem otáčení. Dvoustranná dohoda stanoví, že dlouhá kamiony cestující z Německa do Nizozemska musí rovněž dodržovat tam platná pravidla. Vzhledem k tomu, že v Nizozemsku není povolen takzvaný dlouhý nákladní vůz typu 1 - vozidla s prodlouženými návěsy o celkové délce až 17,88 metru, nesmí být tato vozidla používána ani v Nizozemsku. Podle informací z Haagu je v Nizozemsku kolem 3 000 dlouhých kamionů.

Federální asociace pro ekonomiku, dopravu a logistiku (BWVL) dohodu uvítala. „Kafkovská groteskní situace“, kdy jsou přepravní jednotky na jedné straně hranice zpočátku odděleny, aby je přivedly odděleně přes hranici a na druhé straně se opět spojily dohromady a vytvořily dlouhý nákladní vůz, je tímto ukončena. „Zvýšení přípustné celkové hmotnosti na 44 tun, analogické s běžnou praxí v mnoha evropských zemích, by bylo dalším rychle působícím opatřením ke snížení CO2,“ řekl prezident BWVL Jochen Quick. BWVL považuje dvoustrannou smlouvu s Nizozemskem za plán dalších dohod o přeshraničním provozu s dlouhými kamiony. Velký zájem již projevily Česká republika a Dánsko.

SSL ČR

Ilustrační foto: Knapen Trailers

spinner