Daimler Truck testuje Mercedes-Benz GenH2 Truck s palivovými články

Daimler Truck testuje Mercedes-Benz GenH2 Truck s palivovými články

Společnost Daimler Truck dosáhla dalšího milníku na cestě k udržitelné dopravě, a to u vozidel s pohonem na vodík. Od loňského roku probíhá intenzivní testování prototypu vozu Mercedes-Benz GenH2 Truck s palivovými články - na vlastní zkušební dráze i na veřejných komunikacích.

Nyní Daimler Truck uvádí do provozu další prototyp, který testuje využití kapalného vodíku. Politickou podporu vývojovému programu vyjádřila také Daniela Schmittová, ministryně hospodářství spolkové země Porýní-Falc.

Nově instalovaná prototypová čerpací stanice ve vývojovém a testovacím centru ve Wörthu umožňuje tankování kapalného vodíku. Nedávno zde společnost Daimler Truck společně s Air Liquide oslavila první úspěšné tankování kapalného vodíku (LH2). Při tankování se kryogenní kapalný vodík o teplotě minus 253 °C plní do dvou 40kilogramovových nádrží umístěných po obou stranách podvozku tahače. Díky mimořádně dobré izolaci nádrží vozidla lze vodík udržet při teplotě po dostatečně dlouhou dobu bez aktivního chlazení. Společnost Daimler Truck dává při vývoji pohonů na vodík přednost kapalnému vodíku. V tomto stavu má nosič energie ve srovnání s plynným vodíkem výrazně vyšší hustotu energie v poměru k objemu. V důsledku toho lze přepravovat větší množství vodíku, což výrazně zvyšuje dojezd a umožňuje srovnatelný výkon vozidla s výkonem běžného nákladního vozidla s naftovým motorem. Cílem vývoje sériového nákladního vozidla GenH2 je dojezd až 1 000 km a více. Díky tomu má být nákladní automobil vhodný pro flexibilní a náročné aplikace, zejména v důležitém segmentu těžké dálkové dopravy. Zahájení sériové výroby nákladních vozidel na vodíkový pohon je plánováno na druhou polovinu tohoto desetiletí.

Komplexní závazek v oblasti vodíku

Daimler Truck také spolupracuje se společností Linde na vývoji nového procesu manipulace s kapalným vodíkem („podchlazený“ kapalný vodík, „technologie sLH2“). Tento inovativní přístup umožňuje mimo jiné ještě vyšší hustotu skladování a snadnější doplňování paliva ve srovnání s LH2. Společnosti plánují první tankování prototypu vozidla na pilotní stanici v Německu v roce 2023. Společnost Daimler Truck a její partneři plánují vysokou míru transparentnosti a otevřenosti příslušných rozhraní společně vyvinuté technologie sLH2. Cílem je co nejvíce spolupracovat s dalšími společnostmi a sdruženími na vývoji jejich vlastních technologií pro tankování a vozidla, které aplikují nový standard pro kapalný vodík, a vytvořit tak globální masový trh pro nový proces.

Pokud jde o infrastrukturu pro vodíkové čerpací stanice podél důležitých dopravních tras v Evropě, plánuje Daimler Truck spolupráci se společnostmi Shell, BP a TotalEnergies. Daimler Truck je rovněž akcionářem provozovatele vodíkových čerpacích stanic H2 MobilityY Deutschland. Kromě toho se společnosti Daimler Truck, IVECO, Linde, OMV, Shell, TotalEnergies a Volvo Group zavázaly spolupracovat na vytváření podmínek pro masové rozšíření vodíkových nákladních vozidel v Evropě v rámci zájmové skupiny H2Accelerate (H2A).

Na své cestě k CO2 neutrální budoucnosti společnost Daimler Truck jasně stanovila svůj strategický směr a důsledně sleduje dvoukolejnou strategii elektrifikace svého portfolia s bateriovými elektrickými i vodíkovými pohony. Ambicí je nabízet na svých hlavních světových trzích do roku 2039 pouze nová vozidla, jejichž provoz je uhlíkově neutrální.

eActros LongHaul

Společnost Daimler Truck se dlouhodobě zaměřuje také na elektromobilitu v nákladní dopravě. V září na veleterhu IAA v Hannoveru představí nákladní automobil eActros LongHaul s bateriovým pohonem, který bude určen pro dálkovou dopravu. Výrobce ohlásil 40tunový nákladní vůz v roce 2020 a přesně o dva roky později poprvé představí již koncepční prototyp. Model eActros LongHaul, který bude na veletrhu IAA představen, poskytuje náhled na designové téma sériového vozidla. První prototypy již procházejí intenzivním testováním a eActros LongHaul bude letos testován na veřejných komunikacích. V příštím roce se téměř sériové prototypy dostanou k zákazníkům k testování v reálném provozu. Sériová výroba má být připravená v roce 2024. Na jedno nabití baterie bude mít eActros LongHaul dojezd přibližně 500 km.

Od letošního října se v závodě ve Wörthu sériově vyrábí eActros pro těžkou distribuční dopravu. Model eEconic pro komunální použití má následovat tento měsíc. Společnost Mercedes-Benz Trucks sleduje cíl zvýšit do roku 2030 podíl nových vozidel s lokálně neutrálními emisemi CO2 v Evropě na více než 50 procent.

(lan)

Foto: Daimler Truck

spinner