9. října 2008
Rostoucí ceny pohonných hmot i politicky motivované zvyšování nákladů silniční dopravy, ztráty v důsledku nedostatečné silniční infrastruktury a v neposlední řadě i akutní nedostatek řidičů a nová legislativní omezení – to vše se dramaticky podepisuje na podnikání v oboru silniční dopravy na konci první dekády jedenadvacátého století. Jak pružně na tyto nové výzvy dokáže reagovat průmysl, předvedly automobilky na konci září na největším světovém veletrhu užitkových vozidel IAA.
V pořadí 62. ročníku přehlídky užitkových vozidel, návěsů a přívěsů a jejich dodavatelů Internationale Automobilausstellung – IAA Nutz-fahrzeuge se ve dnech 21. až 28. září v Hannoveru zúčastnilo rekordních 2084 vystavovatelů (o 34 procent více než v roce 2006) ze 48 zemí, kteří do dolnosaské metropole přivezli rovněž rekordních 258 světových premiér. Jejich expozice na ploše 257 tisíc m2 zhlédlo nejméně čtvrt milionu návštěvníků z celého světa.
„S 258 světovými premiérami ukazuje nejvýznamnější světový automobilový veletrh, jaký potenciál dalšího zvyšování výkonnosti dopravy, ochrany životního prostředí a bezpečnosti v tomto dynamickém klíčovém průmyslovém odvětví vězí,“ uvedl při zahájení veletrhu předseda pořádajícího Svazu německého automobilového průmyslu VDA Matthias Wissmann. Zdůraznil, že užitková vozidla zůstávají nosným sloupem celé evropské ekonomiky. Snahy o další politicky motivované zvyšování nákladů silniční dopravy, jako třeba současné plány na zvýšení sazeb mýtného v Německu, označil za „vysloveně škodlivé“.
Hospodárnost a alternativní pohony
Vedle stovek dílčích i zásadních technických inovací letošní IAA pod mottem Pro nás všechny na cestě především opět ukázala hlavní trendy vývoje a výroby užitkových vozidel, dopravního prostředku, který v Evropě zajišťuje čtyři pětiny celkové nákladní dopravy. Hlavní nosné téma minulého ročníku – možnosti zvyšování efektivity silniční nákladní dopravy v podmínkách nedostatečné infrastruktury pomocí velkorozměrných souprav EuroCombi – letos prakticky úplně vytlačila nutnost snižování emisí, zvyšování úspornosti a vůbec potřeba omezování závislosti silniční dopravy na fosilních palivech. Těžištěm většiny expozic tak byly novinky v oblasti ekologie a zvyšování hospodárnosti provozu.
Automobilový průmysl se již připravuje i na náhradu ropy jako hlavního zdroje energie: vedle modelů s pohonem na zemní plyn nebo palivový článek nechyběla snad v žádné expozici studie hybridního nebo elektrického modelu, což byla ještě před dvěma lety spíše výjimka. Hybridní modely již podstupují praktické testy, a i když jsou jejich šance na trhu prozatím kvůli vysoké ceně baterií zatím poměrně nízké, jejich čas se jistě blíží.
Představitel německé automobilky Daimler AG Andreas Renschler současný stav charakterizoval jako přípravu na přechod od evoluce k revoluci. Oblast výroby užitkových vozidel podle něj v příštích deseti letech čeká více inovací a změn než v celém posledním půlstoletí.
Ochrana životního prostředí na všech frontách
V oblasti vývoje současných pohonů veletrh prokázal, jak se automobilový průmysl dokázal zdárně – a různými cestami – vyrovnat s velmi přísným programem normy Euro 5, která bude platit od října příštího roku. Ochraně životního prostředí však byly zasvěceny nejen stánky výrobců motorů. Například německý výrobce návěsové techniky Krone pod tímto heslem představil aerodynamicky optimalizovaný ekologický návěs Eco Liner. Francouzský Michelin si na IAA připravil premiéru nových pneumatik X Energy Savergreen, které dále výrazně snižují spotřebu. Podle jeho údajů dokáží na soupravě ročně ušetřit až 520 litrů paliva.
V oblasti hospodárnosti je cílem výrobců užitkových vozidel snížit spotřebu velké soupravy pod 30 litrů nafty na 100 kilometrů, ale ani po dosažení této hranice nebude potenciál úspor zdaleka vyčerpán. Jak potvrdil letos v létě dosažený rekord ve spotřebě pohonných hmot, za ideálních okolností může jet sériový Mercedes-Benz Actros se spotřebou 19,4 l na 100 kilometrů (viz DN 26/08).
Tématem dne však již není jen snižování spotřeby, ale i omezování emisí CO2. Průmysl i tento úkol bere velmi vážně, i když poslední návrhy Evropské komise v tomto směru jej spíše demotivují. Zářijový návrh Bruselu, aby dodávky do 3,5 tuny splňovaly stejně přísné hodnoty emisí CO2 jako malá osobní vozidla, považuje za nesplnitelný. Bez ohledu na to, jak daleko jejich technický vývoj dospěl, zůstávají užitková vozidla zřejmě stále oblíbeným cílem politiků, kteří chtějí lacině sbírat body u voličů.
Konjunktura končí
Mimořádnou inovační sílu výrobců užitkové silniční techniky podporuje rekordně dlouhá konjunktura výroby užitkových vozidel, která je právě v Německu jedním z nejvýznamnějších průmyslových odvětví. V zemi je koncentrováno více než 40 procent evropské produkce nákladních vozidel nad šest tun a za posledních pět let se v ní jejich výroba zvýšila o 46 procent na půl milionu vozidel.
I když se čtyři roky trvající nepřetržitý boom blíží ke konci a skutečný nárůst trhu v Evropě letos zůstane asi deset procent za očekáváním, výrobci vozidel i na konci letošního roku díky exportu očekávají zhruba stejné výsledky jako loni. V některých segmentech, jako třeba v případě návěsové techniky, je prognóza ještě lepší. Řada zástupců automobilového průmyslu výhledy na letošní rok charakterizovala jako „zdrženlivě pozitivní“, i když je otázkou, jak ochlazování poptávky ovlivní současná finanční krize.
Mírné snížení poptávky by výrobcům alespoň vyřešilo palčivý nedostatek výrobních kapacit, s nímž se potýkali v posledním období. Nadále se však budou muset vyrovnávat s dalšími problémy, jako třeba se stále vyšší cenou oceli, která jen během posledního roku vzrostla o 70 procent.
Ocenění nejlepším
Hannover se v předvečer veletrhu stal i místem tradičního předávání cen pro tvůrce nejlepších vozidel roku. Titul Truck of the Year si potřetí v historii soutěže odnesl německý výrobce Daimler Nutzfahrzeuge. Cenu za inovovanou řadu modelu Mercedes-Benz Actros v Hannoveru převzal ředitel užitkových vozidel Daimler Andreas Renschler. Udělení nejvýznamnějšího ocenění v oboru právě jí předseda poroty Andy Salter zdůvodnil řadou technických inovací vlajkové lodi značky Mercedes-Benz.
Dvacet členů poroty přesvědčila zejména pozornost, kterou výrobce věnoval zajištění komplexní bezpečnosti vozidla a také úsilí o jeho maximální hospodárnost. Součástí sériové výbavy silniční verze modelu Actros je již i automatická převodovka Powershift a kompletní sortiment high-tech asistenčních systémů.
Titul Van of the Year si odnesli výrobci Fiat, Citroën a Peugeot za trojlístek Fiorino/Nemo/Bipper, které FIAT a skupina PSA vyrábí společně v Turecku. Kompaktní městská dodávka si porotu získala nízkou spotřebou a mimořádnou pružností v městském provozu.
Novým držitelem titulu Bus of the Year 2009 se stal nízkopodlažní autobus Setra S 415 NF německého výrobce Setra Buses, který je součástí koncernu Daimler AG. Podle komise složené z odborných novinářů výrobce představil autobus, který stanovuje nové standardy pro místní veřejnou dopravu. Vychází plně vstříc jak nároku cestujících na pohodlí, dostatek prostoru a nízkou hlučnost, tak požadavkům dopravních společností na vozidlo s nízkými provozními náklady a s motory splňujícími limity nejpřísnějších emisních norem, včetně EEV.
Trailer Innovation Award 2009
Velký inovační pohyb v segmentu návěsové techniky dokumentovalo 71 novinek přihlášených do soutěže Trailer Innovation Award 2009. V kategorii nástavba cenu získal francouzský výrobce Libner za variabilní systém Open Box C+, který umožňuje rychlou přeměnu valníkové nástavby na nosič kontejnerů a naopak. Výsledky úsilí o vytvoření maximálně ekologického návěsu demonstroval německý výrobce Krone v podobě novinky Eco Liner. Investice do techniky přátelštější k životnímu prostředí by se dopravcům měla vrátit během jediného roku.
Stále mezinárodnější
Jako největší a nejvýznamnější světová akce svého druhu měla letošní IAA také mezinárodní rozměr. Více vystavovatelů zahraničních než domácích se jí zúčastnilo při posledním ročníku, letošní ovšem přinesl další příliv firem ze zemí střední a východní Evropy a Asie. Jen počet čínských vystavovatelů se od minulého ročníku více než ztrojnásobil. Čína díky tomu obsadila třetí místo v pořadí nejvíce zastoupených zemí za Itálií a Tureckem.
IAA ovšem není jen veletrh, ale s více než 130 akcemi odborného doprovodného programu i největší světové sympozium na téma rozvoje silniční dopravy. Jeho součástí byl například tradiční Den logistiky věnovaný logistickému zajištění automobilového průmyslu, kterému letos rovněž dominovalo téma udržitelného rozvoje; vedle omezování emisí vozidel se totiž výrobci snaží chránit životní prostředí i při zásobování výroby a distribuci hotových vozidel a náhradních dílů. Tématu ochrany životního prostředí bylo zasvěceno i sympozium výrobců o možnostech dalšího vývoje metody selektivní katalytické redukce, díky níž motory většiny výrobců splňují normy Euro 4 i budoucí Euro 5.
Luboš Spálovský, Milan Frydryšek