Nedostatek řidičů by mohly vyřešit osádky z Rumunska a Bulharska

ADSSF

Problematika nedostatku řidičů, odlišný přístup jednotlivých krajů k základní dopravní obslužnosti či zavádění elektronického mýtného – o těchto hlavních tématech v listopadu v Litomyšli hovořili účastníci valné hromady Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska (ADSSF). Nedostatkem řidičů z povolání a případnými možnostmi řešení stávající neuspokojivé situace se zabýval generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Špryňar. Kromě známých faktorů (profesionalizace armády, zánik učilišť, finanční náročnost získávání řidičského oprávnění v autoškole, nároky na zdravotní a odbornou způsobilost) v této oblasti podle něj působí stále silněji i změny v režimu práce v dopravě a výše platů v určitých profesích. Považuje za pravděpodobné, že kritický nedostatek dobrých řidičů se ještě prohloubí s účinností nového zákoníku práce. Podle prezidenta Svazu dopravy a ADSSF Jaroslava Hanáka by určitým řešením mohlo být otevření trhu práce pro řidiče z Rumunska a Bulharska. Velkou pozornost účastníci valné hromady věnovali i situaci kolem nového zákoníku práce a jeho důsledkům pro dopravce. Příznivou odezvu měla informace o tzv. černé skříňce pro silniční vozidla, kterou vyvinuli odborníci z Centra dopravního výzkumu. Nové zařízení mimo jiné umožní lépe zjistit příčiny dopravní nehody a má mít i preventivní vliv na chování řidičů. Dopravci se zabývali také odlišným přístupem jednotlivých krajů k podpoře základní dopravní obslužnosti a různou cenou za dopravní výkony (rozptyl již údajně činí zhruba 26 až 34 Kč za kilometr). Nejednotnost posiluje i neexistence zákona, který by byl pro kraje při jejich postupu určující. Určitým řešením by podle zástupců ministerstva dopravy mohl být nyní projednávaný zákon o veřejné dopravě, který jediný dává v relativně dohledné době (zhruba dva roky) šanci vymezit povinnosti nyní neovlivnitelným krajským samosprávám. Co se týče elektronického mýtného, zástupci ministerstva dopravy potvrdili, že jakékoli řešení poplatků pro autobusy by mělo být pro autobusovou dopravu jako celek jednotné.

(db)

spinner