ADR/RID

Společné zasedání podpořilo důraz na zabezpečení přeprav nebezpečných věcí

Jarní jednání o změnách v rámci předpisů ADR a RID, které se konalo na jaře v budově Světové poštovní unie v Bernu, připravilo půdu pro podzimní společné zasedání zástupců signatářských zemí obou dohod a řady organizací, jichž se přeprava nebezpečných věcí dotýká.

Prvním bodem programu byly cisterny. Ještě před vlastním projednáváním v plénu se jím zabývala zvláštní pracovní skupina pro cisterny, která delegátům mimo jiné navrhla přijmout návrh SRN na ochranu uzavíracích zařízení bateriových vozů/vozidel či návrh Nizozemska provádět u cisteren s nádobou z tvrzeného plastu kontrolu jejího stavu. Podpořila rovněž návrhy Belgie týkající se změny definice „hermeticky uzavřená cisterna“ v oddíle 1.2.1. a úpravy definice pro písmeno „N“ cisternového kódu a znění odstavce 6.8.2.2.3 pro „hermeticky uzavřenou cisternu“. Dospěla také k závěru, že návrh Německa na doplnění nového odstavce o bezpečnostních opatřeních u cisteren pro podtlakové vyčerpávání odpadů je opodstatněný.

Tyto návrhy byly posléze na společném zasedání přijaty, řada dalších však byla z důvodu nedostatku času pouze krátce projednána, avšak již bez konečného stanoviska.

Normy

Také v této oblasti společné jednání posuzovalo návrhy příslušné pracovní skupiny, tentokrát na zapracování seznamů norem do předpisů ADR a RID. Do kapitol 6.2 a 6.8 byl schválen doplňující text: „osoby nebo orgány, které postupují podle norem, musí postupovat pouze podle schválených norem“. Druhý doplňující text „pokud existují nesrovnalosti mezi normou a ADR/RID, mají přednost ustanovení ADR/RID, norma nesmí ustanovení ADR/RID nikdy měnit“ byl po dlouhé diskusi vrácen pracovní skupině k novému prověření. I v tomto případě bylo jednání o této problematice ukončeno kvůli nedostatku času.

Návrhy na změny v RID, ADR a ADN

Kromě norem a cisteren společné zasedání projednalo řadu dalších návrhů na změny předpisů ADR, RID a ADN, jako například návrh na změnu týkající se přepravy stacionárních nádob na plyny v prázdném nevyčištěném stavu či návrh UIC a Německa na doplnění nových pojmů „bod tání“ a „počátek tání směsi“ (Jedná se o specifický problém cisteren ADR a RID. Návrh byl posléze přijat s tím, že bude zavedeno nové SP 6XX pro tři UN čísla  – 1267 ropa surová, 1268 destiláty ropné a 3295 uhlovodíky kapalné. Byl také přijat princip zavést pro tato UN čísla další řádek tabulky A).

Projednán byl i návrh Německa na zavedení přechodných podmínek pro IBC vyrobené před 1. lednem 2003 do kapitoly 1.6: „IBC, která byla vyrobena před 1. lednem 2003, podle předpisů, které platily do 30. června 2001 pro body 1612(1)/ 3612(1), jež však nesplňují podmínky platné od 1. července 2001 odstavce 6.5.2.1.1, pokud se týká velikosti písmen, číslic a symbolů, mohou být používána i nadále.“

O řadě návrhů se však pouze diskutovalo a přijetí konečného rozhodnutí bylo odloženo na později. To se týkalo například návrhu UIC na přizpůsobení RID odstavci 1.1.4.2.2 ADR ve vztahu k přepravám do/z námořních přístavů/letišť. K řešení byly položeny dvě otázky – „Mohou být přepravní dokumenty námořní či letecké přepravy připojeny k přepravnímu dokumentu ADR?“ a „Jak se to shoduje se specifickými předpisy ADR, jako například s SP 645 a 640?“ Po delší diskusi účastníci jednání dospěli na základě návrhu FIATA k závěru, aby Německo pro komplexní řešení tohoto problému svolalo pracovní skupinu, v níž budou přítomni zástupci IMO a ICAO.

Dále se hovořilo o návrhu Lichtenštejnska na změny v oblasti školení – ta by se nově měla provádět v tříletých cyklech. Diskutující se shodli na tom, že touto oblastí je zapotřebí se zabývat; o návrhu se bude jednat ještě na dalším zasedání.

Většina návrhů, jež předložily IRU, Lichtenštejnsko, Srbsko a Černá Hora, Španělsko, Belgie a Francie, se projednávala v souvislosti s oddílem 1.8.3 definice „bezpečnostního poradce“. Základem jednání byl dokument IRU s návrhem změnit v pododdíle 1.8.3.16 možnost výběru ze školení či testu na povinnost absolvovat školení i test. Řada delegací s tímto návrhem nesouhlasila a trvala na možnosti výběru. Navíc právo volby podle nich má být na straně držitele osvědčení, a nikoli příslušného úřadu.

Hovořilo se i o tom, jak se budou vyvíjet ustanovení o bezpečnostním poradci v oblasti školení a zkoušek v návaznosti na příslušnou směrnici Evropské unie. Přítomný zástupce účastníkům jednání přislíbil, že unie bude závěry společného zasedání respektovat.Ani v tomto případě se, vzhledem k velkému množství předložených dokumentů a návrhů, nedospělo k jednotnému závěru a neprojednané návrhy byly přesunuty na nadcházející zasedání.

Zabezpečení přeprav nebezpečných věcí

Na zasedání pokračovala také diskuse o „zabezpečení/ochra­ně“ (anglicky – security, německy – Sicherung) přeprav nebezpečných věcí. Podkladem jednání byl návrh sekretariátu Evropské hospodářské komise OSN na vytvoření nové kapitoly 1.4 Vzorových předpisů OSN – na jeho vznik měly vliv události z 11. září 2001 v USA. Návrh si klade za cíl zabránit možnosti zneužití nebezpečných věcí k teroristickým útokům. V následné, spíše všeobecné diskusi zaznívaly názory pro i proti. Přestože podpora pro zavedení obdobné kapitoly do ADR a RID převažovala, při hlasování byl návrh těsnou většinou zamítnut, což u řady delegací vyvolalo překvapení, a dokonce zděšení.

Zástupce Portugalska prohlásil, že delegace pravděpodobně nepochopily přesně otázku a že zavedení těchto opatření do předpisů by se nemělo spojovat s „rigorózním“ převzetím kapitoly 1.4. Navrhl proto, aby se hlasovalo jmenovitě (tento návrh byl podpořen i Českou republikou, Německem a Velkou Británií). Odezvou byly rozporuplné názory mezi delegacemi a spor o to, zda tuto možnost jednací řád vůbec připouští. Po prověření řádu předseda zasedání definoval otázku přesněji: „Kdo je pro, aby problematika ‚zabezpečení/ochra­ny‘ nebezpečných věcí byla zapracována do ADR a RID?“ Po opakovaném jmenovitém hlasování byla zásada zapracovat ustanovení „zabezpečení/ochra­ny“ do ADR a RID přijata poměrem hlasů 13:7 (pět delegací se hlasování zdrželo).

Toto rozhodnutí tedy znamená, že základem nových předpisů ADR/RID bude kapitola 1.4 Vzorových předpisů OSN, upravená pro podmínky silniční a železniční dopravy.

Harmonizace

Společné zasedání projednalo a schválilo korektury ve vydání předpisů ADR a RID platných od 1. ledna letošního roku – jedná se o drobné změny v částech 2 až 4 a 6. Korektury budou vydány jako oprava OCTI/ECE OSN pro RID/ADR platné od 1. ledna letošního roku.

Předběžný program následujícího jednání

Předběžný program podzimního společného zasedání bude následující:

1. Harmonizace s 13. vydáním Vzorových předpisů OSN, včetně „zabezpečení/ochra­ny“ přeprav nebezpečných věcí;

2. Bezpečnostní poradce;

3. Návrhy, které dosud nebyly projednány;

4. Různé;

5. Budoucí práce.

Stanislav Hájek,

bezpečnostní poradce ČD

spinner