​HHLA dosahuje navzdory obtížným podmínkám významného růstu tržeb a zisku

​HHLA dosahuje navzdory obtížným podmínkám významného růstu tržeb a zisku

18.11. - Navzdory prostředí poznamenanému makroekonomickými tlaky, geopolitickým napětím a nejistotou v obchodní politice USA společnost Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) v prvních devíti měsících roku 2025 výrazně zvýšila své tržby a zisk. Obrat koncernu vzrostl o 12,5 procenta na 1 331,4 milionu eur (předchozí rok: 1 182,9 milionu eur). Provozní výsledek (EBIT) se zvýšil o 25,7 procenta na 117,1 milionu eur (předchozí rok: 93,2 milionu eur). EBIT marže se zlepšila na 8,8 procenta ze 7,9 procenta v předchozím roce. Zisk po zdanění a minoritních podílech se zvýšil na 34,9 milionu eur (předchozí rok: 23,1 milionu eur).

Jeroen Eijsink, generální ředitel HHLA řekl,: "HHLA si v posledních měsících vedla dobře navzdory náročným podmínkám. Zvýšili jsme naši propustnost a objem přepravy, což se odráží i v našich tržbách a zisku. V nadcházejících měsících budeme pokračovat v práci na tom, aby se HHLA stala součástí budoucnosti. Naším cílem je dále růst a rozšiřovat naši pozici spolehlivého partnera v oboru. I když ekonomické prostředí zůstává náročné, budeme pokračovat v kurzu a budeme pokračovat v našich projektech."

Podskupina pro přístavní logistiku: výkonnost leden až září 2025

Kótovaná podskupina Port Logistics zaznamenala v prvních devíti měsících roku 2025 výrazný nárůst obratu o 12,8 procenta na 1 303,5 milionu eur (předchozí rok: 1 155,9 milionu eur). Provozní výsledek (EBIT) také výrazně vzrostl o 31,7 procenta na 107,4 milionu eur (předchozí rok: 81,5 milionu eur). EBIT marže meziročně vzrostla o 1,1 procentního bodu na 8,2 procenta (předchozí rok: 7,1 procenta). Zisk po zdanění a minoritních podílech činil 29,6 milionu eur (předchozí rok: 16,3 milionu eur). Zisk na akcii tak činil 0,41 € (předchozí rok: 0,22 €).

V segmentu kontejnerů se překlad kontejnerů na kontejnerových terminálech HHLA výrazně zvýšila o 6,7 procenta na 4 798 tisíc standardních kontejnerů (TEU) (předchozí rok: 4 496 tisíc TEU). Objem překladu na kontejnerových terminálech v Hamburku činil 4 548 tisíc TEU, což bylo o 6,0 % více než ve stejném období předchozího roku (předchozí rok: 4 292 tisíc TEU). Zatímco objem zámořské dopravy v severoamerickém lodním regionu výrazně poklesl a mírně klesl v lodním regionu Středního východu, došlo k významnému nárůstu objemu na Dálném východě – zejména v Číně – a také v přepravních regionech Jižní Ameriky a Afriky. Podstatně vyšší objemy nákladu byly zaznamenány také v dalších evropských námořních přístavech, zejména z Belgie, Spojeného království, Francie a Nizozemska. Důvodem byly dočasné úpravy trasy, které stále platí v důsledku vojenského konfliktu v Rudém moři. Meziročně došlo k silnému nárůstu objemů přípojné dopravy. Kromě finské dopravy došlo také k výraznému nárůstu přepravy kontejnerů s Polskem, stejně jako s dalšími německými přístavy. Naproti tomu objem nákladu z Estonska a Lotyšska se snížil. Podíl námořní přepravy přivaděči činil 19,6 procenta (předchozí rok: 19,0 procenta).

Mezinárodní kontejnerové terminály zaznamenaly silný nárůst objemu překladu o 23,1 procenta na 250 tisíc TEU (předchozí rok: 203 tisíc TEU). Kromě zvýšení objemů na HHLA PLT Italy to bylo způsobeno zejména obnovením námořní manipulace na kontejnerovém terminálu Oděsa (CTO) ve třetím čtvrtletí roku 2024. Mírně vzrostly také přepravní objemy na multifunkčním terminálu HHLA TK Estonia.

Tržby segmentu ve vykazovaném období výrazně vzrostly o 11,0 % na 641,8 milionu € (předchozí rok: 578,1 milionu €). Přispěl k tomu především pozitivní růst objemů. Ke zvýšení obratu přispěl také pozitivní trend na mezinárodních kontejnerových terminálech HHLA. V této souvislosti vzrostl provozní výsledek (EBIT) výrazně o 18,3 procenta na 60,4 milionu eur (předchozí rok: 51,0 milionu eur). EBIT marže vzrostla o 0,6 procentního bodu na 9,4 procenta (předchozí rok:

8,8 procenta).

Intermodální segment zaznamenal během prvních devíti měsíců roku 2025 silný nárůst objemů. Kontejnerová doprava se zvýšila celkem o 13,6 procenta na celkových 1 501 tisíc TEU (předchozí rok: 1 321 tisíc TEU).

Železniční doprava meziročně vzrostla o 13,7 procenta na 1 300 tisíc TEU (předchozí rok: 1 144 tisíc TEU). Tento silný nárůst objemu byl z velké části způsoben přepravou se severoněmeckými a jaderskými námořními přístavy, stejně jako dopravou v německy mluvících zemích. Loňská čísla navíc zahrnovala pouze objemy přeprav společnosti Roland Spedition od června. K silnému nárůstu došlo také v silniční dopravě 13,2 procenta na 201 tisíc TEU (předchozí rok: 178 tisíc TEU).

S meziročním nárůstem o 15,8 procenta na 604,1 milionu eur (předchozí rok:521,9 milionu EUR), růst tržeb byl silnější než nárůst objemu přepravy. To bylo částečně způsobeno nezbytnými úpravami cen. Stejně jako v předchozím roce se železnice podílela na celkovém objemu přepravy 86,6 procenty.

Provozní výsledek (EBIT) činil ve vykazovaném období 76,2 mil. € a byl tak o 21,5 % vyšší než v předchozím roce (předchozí rok: 62,7 mil. €). EBIT marže vzrostla o 0,6 procentního bodu na 12,6 procenta (předchozí rok: 12,0 procenta). Hlavním důvodem tohoto silného růstu EBIT bylo zvýšení objemu přepravy. Hospodářský výsledek byl však zatížen nepříznivými provozními vlivy v důsledku stavebních prací na hlavních dopravních trasách a vysokého vytížení kapacit v severoněmeckých námořních přístavech.

Podskupina Nemovitosti: výkonnost leden až září 2025

Nemovitosti společnosti HHLA v historické skladové čtvrti Speicherstadt a v oblasti rybího trhu vykazovaly ve třetím čtvrtletí roku 2025 stabilní růst, přičemž v obou čtvrtích byla téměř plná obsazenost.

Tržby ve vykazovaném období mírně vzrostly o 1,5 procenta na 34,8 milionu eur (předchozí rok: 34,3 milionu eur). Vzhledem k tomu, že příjmy z oblasti rybích trhů mírně poklesly, byl nárůst způsoben úspěšným prodloužením nájemních smluv a opětovným pronájmem prostor v historické skladové čtvrti Speicherstadt.

Naopak došlo k výraznému poklesu kumulativního provozního výsledku (EBIT), který ve vykazovaném období klesl o 16,9 procenta na 9,5 milionu eur (předchozí rok: 11,4 milionu EUR). To bylo způsobeno vysokými jednorázovými náklady na neprovozní služby, které převýšily dopady zvýšených příjmů z pronájmu a snížených nákladů na údržbu.

Výhled na finanční rok 2025

Na základě dosavadních obchodních výsledků a aktuálních odhadů pro čtvrté čtvrtletí upravila výkonná rada společnosti HHLA svou celoroční prognózu pro aktuální finanční rok v ad hoc zprávě vydané 27. října 2025. Tento krok byl reakcí na zvýšenou globální ekonomickou nejistotu, zejména v důsledku obchodní politiky USA, a také na pokračující narušení dodavatelských řetězců v kombinaci s rozsáhlými modernizačními opatřeními k automatizaci hamburských přístavních zařízení.

V této souvislosti nyní podskupina Port Logistics očekává výrazný meziroční nárůst průchodnosti kontejnerů (dříve: silný nárůst). U kontejnerové dopravy se i nadále očekává silný nárůst oproti předchozímu roku. Pokud jde o tržby, prognóza silného meziročního nárůstu ve srovnání zůstává nezměněna. Z výše uvedených důvodů byla upravena prognóza provozního výsledku (EBIT), která se nyní pohybuje v rozmezí 145 až 160 milionů EUR (dříve: 180 až 200 milionů EUR).

Pro podskupinu Nemovitosti zůstává prognóza mírného nárůstu obratu a silného poklesu provozního výsledku (EBIT) ve srovnání s předchozím rokem nezměněna.

Na úrovni skupiny lze i nadále očekávat silný nárůst obratu. Předpokládaný EBIT byl upraven s ohledem na změněné předpoklady a nyní se pohybuje v rozmezí 160 až 175 milionů eur (dříve: 195 až 215 milionů eur).

Viz přiložený dokument s grafy klíčových údajů) Mezitímní prohlášení je k dispozici na adrese: https://report.hhla.de.

(red)

Foto: HHLA

spinner