13. února 2012

Německá letecká společnost Lufthansa bude muset kvůli zákazu nočních letů na svém domovském letišti ve Frankfurtu nad Mohanem převést významnou část provozu na své druhé hlavní letiště – do Mnichova. Bavorskou metropoli sice ředitel frankfurtské regionální centrály Lufthansy Andreas Döpper nejmenoval, nicméně z jeho lednových výroků o přesunu „na letiště ležící o něco jižněji“ to nepřímo vyplynulo.
Mnichovské letiště je totiž jedno z mála, které by mohlo dokázat zvýšený provoz zvládnout. A správu letiště, letecké společnosti ani speditéry v Mnichově samozřejmě netrápí ani žádné omezení provozu v nočních hodinách. Také vedení Lufthansy věří, že Mnichov dokáže zajistit zázemí pro kvalitní služby pro osobní i nákladní leteckou dopravu.
Správní soud v Kasselu v říjnu loňského roku rozhodl o vydání zákazu nočních letů ve Frankfurtu nad Mohanem v době od 23.00 do 5.00 hodin. Omezení je přímo vázáno na zprovoznění nové vzletové a přistávací dráhy Severozápad. Cílem opatření je chránit obyvatele okolních obcí před nadměrným hlukem. Definitivní slovo však bude mít vrchní spolkový správní soud v Lipsku, jehož verdikt se očekává letos v březnu nebo dubnu.
Včasná reakce
Vedení Lufthansy je nicméně nuceno jednat už v předstihu. Největšímu leteckému dopravci Evropy ne-zbývá nic jiného než postupně stahovat nezanedbatelnou část provozu z Frankfurtu nad Mohanem a přesouvat ji na jiné velkokapacitní letiště schopné odbavovat i nejnovější obří letouny. Lufthansa dlouhé roky budovala své frankfurtské centrum včetně sítě souvisejících spojů, nyní čeká její plány strategického rozvoje důkladná revize, aby si i v nové situaci mohla udržet globální konkurenceschopnost.
Dopravce bude muset především omezit řadu letů. V mnoha případech dokonce neodletí ani jeho stroje, jejichž plánovaný start by jinak splňoval čas do 23.00: bude se například čekat na opožděný nebo ztracený kontejner, přiletí pozdě regionální „svozový“ let s nákladem pro přeložení na transkontinentální linku, vyloučit samozřejmě nelze ani rozmary počasí (například mlhu, silné bouřky a vítr nebo husté sněžení).
Zákaz postihne osobní i nákladní dopravu
Podle Petera Schmitze, provozního ředitele společnosti Fraport, která provozuje letiště ve Frankfurtu nad Mohanem, bude nutné v případě zrušení některých letů v okolí letiště ubytovat „tisíce cestujících“. Váznout bude také přeprava zboží, jež se bude hromadit v logistických centrech. V osobní dopravě Lufthanse vzniknou dodatečné roční výdaje v řádu 10 milionů €, u nákladní dopravy by mohly dosáhnout až 15 milionů €.
Ministerstvo hospodářství a dopravy spolkové země Hesensko je sice v „ojedinělých a odůvodněných případech“ připraveno udělit ze zákazu nočních letů výjimku, ale jinak bude přísně dbát na dodržování „nočního klidu“. Letecké společnosti, ale i cestující a speditéři budou zažívat každodenní stres, zda se podaří letoun dostat na start před 23. hodinou. Delikátní situace nastane například u tranzitních cestujících z třetích zemí, kteří nebudou mít příslušné německé vízum. Ty čeká nepopulární přenocování v bezpečnostní zóně haly terminálu. „Příští ráno vyjdou například v Shanghai Post články s fotografiemi nuceně nocujících cestujících… Příště si mnoho lidí rozmyslí létat přes Frankfurt,“ poznamenal Peter Schmitz.
Ústup z pozice hlavní evropské dopravní křižovatky
Obdobně by mohli zareagovat speditéři a rychle se přeorientovat na letiště s nepřetržitým provozem. Frankfurtská spedice QCS – Quick Cargo Service již od listopadu intenzivně využívá lety přes Amsterdam a Paříž.
Pro letiště Frankfurt nad Mohanem se tak nová vzletová a přistávací dráha pravděpodobně stane v podstatě zbytečným luxusem. Původně měla odlehčit slibně se rozvíjejícímu provozu, nyní – vinou „hlukové kompenzace“ pro okolní obyvatele – bude zřejmě jedním z důvodů, proč letiště čeká ústup z pozice jednoho z největších globálních uzlů letecké dopravy.
„Lufthansa i ostatní letecké společnosti se mohou přesunout jinam. Ale my jako Fraport máme byznys zalitý v místním betonu. Realitou je, že letiště nelze přemístit,“ komentoval Peter Schmitz pozici letiště na prosincovém diskusním fóru o aktuální situaci ve Frankfurtu nad Mohanem.
Heiner Siegmund