Německo

Zákaz nočních letů má pro Frankfurt katastrofální důsledky

Zákaz nočních letů má pro Frankfurt katastrofální důsledky

Německá letecká společnost Lufthansa bude muset kvůli zákazu nočních letů na svém domovském letišti ve Frankfurtu nad Mohanem převést významnou část provozu na své druhé hlavní letiště – do Mnichova. Bavorskou metropoli sice ředitel frankfurtské regionální centrály Lufthansy Andreas Döpper nejmenoval, nicméně z jeho lednových výroků o přesunu „na letiště ležící o něco jižněji“ to nepřímo vyplynulo.

Mnichovské letiště je totiž jedno z mála, které by mohlo dokázat zvýšený provoz zvládnout. A správu letiště, letecké společnosti ani speditéry v Mnichově samozřejmě netrápí ani žádné omezení provozu v nočních hodinách. Také vedení Lufthansy věří, že Mnichov dokáže zajistit zázemí pro kvalitní služby pro osobní i nákladní leteckou dopravu.

Správní soud v Kasselu v říjnu loňského roku rozhodl o vydání zákazu nočních letů ve Frankfurtu nad Mohanem v době od 23.00 do 5.00 hodin. Omezení je přímo vázáno na zprovoznění nové vzletové a přistávací dráhy Severozápad. Cílem opatření je chránit obyvatele okolních obcí před nadměrným hlukem. Definitivní slovo však bude mít vrchní spolkový správní soud v Lipsku, jehož verdikt se očekává letos v březnu nebo dubnu.

Včasná reakce

Vedení Lufthansy je nicméně nuceno jednat už v předstihu. Největšímu leteckému dopravci Evropy ne-zbývá nic jiného než postupně stahovat nezanedbatelnou část provozu z Frankfurtu nad Mohanem a přesouvat ji na jiné velkokapacitní letiště schopné odbavovat i nejnovější obří letouny. Lufthansa dlouhé roky budovala své frankfurtské centrum včetně sítě souvisejících spojů, nyní čeká její plány strategického rozvoje důkladná revize, aby si i v nové situaci mohla udržet globální konkurenceschop­nost.

Dopravce bude muset především omezit řadu letů. V mnoha případech dokonce neodletí ani jeho stroje, jejichž plánovaný start by jinak splňoval čas do 23.00: bude se například čekat na opožděný nebo ztracený kontejner, přiletí pozdě regionální „svozový“ let s nákladem pro přeložení na transkontinentální linku, vyloučit samozřejmě nelze ani rozmary počasí (například mlhu, silné bouřky a vítr nebo husté sněžení).

Zákaz postihne osobní i nákladní dopravu

Podle Petera Schmitze, provozního ředitele společnosti Fraport, která provozuje letiště ve Frankfurtu nad Mohanem, bude nutné v případě zrušení některých letů v okolí letiště ubytovat „tisíce cestujících“. Váznout bude také přeprava zboží, jež se bude hromadit v logistických centrech. V osobní dopravě Lufthanse vzniknou dodatečné roční výdaje v řádu 10 milionů €, u nákladní dopravy by mohly dosáhnout až 15 milionů €.

Ministerstvo hospodářství a dopravy spolkové země Hesensko je sice v „ojedinělých a odůvodněných případech“ připraveno udělit ze zákazu nočních letů výjimku, ale jinak bude přísně dbát na dodržování „nočního klidu“. Letecké společnosti, ale i cestující a speditéři budou zažívat každodenní stres, zda se podaří letoun dostat na start před 23. hodinou. Delikátní situace nastane například u tranzitních cestujících z třetích zemí, kteří nebudou mít příslušné německé vízum. Ty čeká nepopulární přenocování v bezpečnostní zóně haly terminálu. „Příští ráno vyjdou například v Shanghai Post články s fotografiemi nuceně nocujících cestujících… Příště si mnoho lidí rozmyslí létat přes Frankfurt,“ poznamenal Peter Schmitz.

Ústup z pozice hlavní evropské dopravní křižovatky

Obdobně by mohli zareagovat speditéři a rychle se přeorientovat na letiště s nepřetržitým provozem. Frankfurtská spedice QCS – Quick Cargo Service již od listopadu intenzivně využívá lety přes Amsterdam a Paříž.

Pro letiště Frankfurt nad Mohanem se tak nová vzletová a přistávací dráha pravděpodobně stane v podstatě zbytečným luxusem. Původně měla odlehčit slibně se rozvíjejícímu provozu, nyní – vinou „hlukové kompenzace“ pro okolní obyvatele – bude zřejmě jedním z důvodů, proč letiště čeká ústup z pozice jednoho z největších globálních uzlů letecké dopravy.

„Lufthansa i ostatní letecké společnosti se mohou přesunout jinam. Ale my jako Fraport máme byznys zalitý v místním betonu. Realitou je, že letiště nelze přemístit,“ komentoval Peter Schmitz pozici letiště na prosincovém diskusním fóru o aktuální situaci ve Frankfurtu nad Mohanem.

Heiner Siegmund

spinner