České aerolinie

Valná hromada ČSA schválila prodej dceřiné společnosti Air Cargo Terminal

Valná hromada Českých aerolinií na počátku srpna na mimořádném zasedání definitivně schválila prodej dceřiné společnosti Air Cargo Terminal (ACT). Smlouvu o prodeji stoprocentního majetkového podílu management ČSA uzavře s vítězem poptávkového řízení – společností Central European Handling (CEH), která

v elektronické aukci nabídla nejvyšší cenu.

Dceřiná společnost ACT je provozovatelem moderního cargo terminálu na letišti Praha-Ruzyně. Je také držitelem potřebných licencí na zajišťování cargo handlingu a dalších činností souvisejících s odbavením a skladováním zboží. „K samotnému vypořádání a převodu akcií by mělo dojít v souladu s transakční dokumentací v říjnu letošního roku,“ uvedla mluvčí ČSA Daniela Hupáková.

V čele vítězné Central European Handling stojí Ing. Kamil Slavík, ředitel ČSA Cargo v letech 1998 až 2004, který nyní působí jako ředitel poradenské společnosti Hypera Management. Jako bývalý člen vedení ČSA na budování terminálu dohlížel. Podle spekulací denního tisku terminál zaplatí dosud neznámá evropská firma, která se po transakci stane majoritním vlastníkem CEH. Sám Kamil Slavík k tomu uvedl, že podrobné informace o budoucnosti terminálu podá až v září.

Podle informací serveru Aktuálně Central European Handling za terminál zaplatí 763 milionů Kč, tedy o třináct milionů více, než stála výstavba moderního zařízení otevřeného na počátku roku 2004. Obě strany cenu odmítly upřesnit, podle mluvčí ČSA Daniely Hupákové nicméně „převyšuje účetní hodnotu majetkového podílu i nezávislé tržní ocenění“.

Jak uvedl již dříve ředitel dceřiné společnosti Ing. Vladimír Perný, cargo terminál ČSA může pro nového majitele představovat velice zajímavou investici, zvlášť pokud za ním stojí investor strategický, který hodlá Prahu doplnit do své sítě.

Nákladní terminál o celkové ploše 14 250 m2 s roční kapacitou 60 tisíc tun překládaného zboží na ruzyňském letišti v Praze ČSA otevřely v lednu roku 2004. Jeden ze dvou cargo terminálů pražského letiště je nyní jedním z nejmodernějších pracovišť svého druhu ve střední Evropě. Zařízení v hodnotě zhruba 750 milionů Kč je vybaveno nejmodernější technikou. Jako jediné centrum leteckého zboží na východ od Frankfurtu disponuje například systémem automatického zakládání leteckých palet, takže je schopno plně odbavovat nákladní letadla typu Boeingu 747. V terminálu jsou také všechny typy skladů, kterých je pro handlingovou činnost třeba.

Vedle 8,5 tisíce m2 skladových ploch získá nový majitel také více než sto zaměstnanců terminálu a služby odvozu carga od letadla. Dále uzavře střednědobou smlouvu na obsluhu ČSA jako nejvýznamnějšího zákazníka terminálu, který se na jeho celkových objemech podílí zhruba 60 procenty. Za prvních šest měsíců letošního roku letadla ČSA přepravila 10 700 tun zboží a pošty, kromě nich ovšem služeb terminálu využívá i 21 zákazníků z řad dalších leteckých společností.

Dokončením prodeje se podle Daniely Hupákové splní cíl programu divestic, kterým bylo získat hotové peníze na provoz a splátky letadel, překlenout finančně složité období začátku roku 2008 a definitivně se vyvázat z dluhů minulosti.

Podle prezidenta ČSA Radomíra Lašáka nebyl cargo terminál nikdy plně kapacitně využit a vázal investiční prostředky, aniž generoval odpovídající hospodářský výsledek a volné cash flow. ČSA kapacitu budovy využívaly jen asi z poloviny a „nebyly schopny vlastními silami zhodnotit investici do cargo terminálu například jeho efektivnějším využitím“.

Prodej terminálu je součástí ozdravné kúry, po níž by měla přijít na řadu plánovaná privatizace českého národního dopravce. Podle Radomíra Lašáka prodej nesnižuje hodnotu společnosti pro akcionáře před privatizací, a naopak uvolňuje zdroje pro její další rozvoj. Mimořádné výnosy neslouží k odsouvání problémů, ale k zajištění finanční stability do dokončení restrukturalizace a obnovení ziskovosti ČSA, řekl.

České aerolinie si ponechají zajišťování nákladní přepravy ve svých vlastních letadlech. Samostatná obchodní jednotka ČSA Cargo se bude tak i nadále věnovat letecké přepravě zásilek a pošty na linkách ČSA. Handling bude pro České aerolinie zajišťovat na základě dlouhodobé smlouvy ACT. (spa)

spinner