21. února 2008
Letiště Praha po vzoru řady velkých světových letišť investuje do monitorování hluku v okolních obcích. Na provoz nejmodernějšího systému ANOMS 8 (Advanced Noise and Operations Monitoring System) australské firmy Lochard v průběhu příštích jedenácti let vynaloží 160 milionů Kč, oznámila minulý týden mluvčí letiště Eva Krejčí. Výsledky měření bude každý měsíc zveřejňovat na internetu; hodnoty za leden jsou již obyvatelům jedenácti obcí v ochranném pásmu letiště a dalším zájemcům k dispozici.
Systémy největšího světového dodavatele letištních hlukových monitorovacích systémů jsou v provozu již na více než 130 letištích světa. V Praze Lochard loni v září nainstaloval nejmodernější verzi ANOMS 8. Systém spojuje výstup třinácti stacionárních a dvou mobilních měřicích jednotek s údaji radarového sledování letového provozu Řízení letového provozu a automaticky vyhodnocuje porušení předpisů při ohlášené mimořádné akustické události. Zohledňuje přitom i aktuální meteorologické podmínky a hladinu jiného, neletového hluku v obcích. Stanice se serverem komunikují přes internet, v případě přerušení spojení se data ukládají přímo v zařízení.
Dvacet procent stížností oprávněných
Norma stanoví maximální hladinu hluku z letového provozu ve výši 60 dB (den) a 50 dB (noc) za průměrný letový den. Letiště s více než 50 tisíci pohybů ročně může vyhlásit ochranné hlukové pásmo, v němž žádné limity neplatí, ale letiště je povinno v něm provádět preventivní protihluková opatření. V ochranném pásmu pražského letišti se nachází jedenáct městských částí a obcí, v nichž podle odhadů žije až 120 tisíc obyvatel.
Podle manažerky Letiště Praha pro životní prostředí Evy Říhové letiště nyní ročně eviduje zhruba 250 stížností na hluk způsobený provozem letiště, z toho asi dvacet procent oprávněných.
Nový systém letišti umožňuje reagovat na stěžovatele ohledně zvýšené hladiny zvuku a zjišťovat, zda se jejich hlášení zakládají na skutečnosti. Systém archivuje všechna naměřená data a zaznamenává dodržování hygienických limitů hluku, dodržování předepsané dráhy a technologického provedení pohybu letadla. Získanými výsledky letiště podle Evy Krejčí také hodlá motivovat letecké dopravce k dodržování předepsaných postupů. (spa)