14. června 2007
Asie si v posledních letech upevňuje pozici dominantního trhu leteckého zboží. V prvních dvou měsících letošního roku téměř 60 procent veškerého leteckého zboží pocházelo z Číny, Indie, Japonska a dalších zemí
nebo bylo pro tyto trhy určeno. Vyplývá to ze studie, kterou zveřejnila německá poradenská společnost Aviainform z Frankfurtu nad Mohanem.
Do konce letošního roku lze podle zpracovatelů studie o perspektivách rozvoje letecké nákladní přepravy počítat s meziročním nárůstem globální tonáže o 4,5 procenta. V dlouhodobém měřítku se tak podaří udržet tempo růstu na úrovni přesahující šest procent. Největší brzdou další expanze jsou rostoucí ceny pohonných hmot, tvrdá konkurence námořní dopravy, měnové výkyvy (obzvláště amerického dolaru) a také bezpečnostně-politická rizika vyplývající z krizového vývoje na Blízkém východě a v Africe.
Do obtížné situace se dostávají především evropští nákladní letečtí dopravci, protože ve srovnání s asijskými konkurenty mají mnohem
vyšší výdaje (například na mzdy, daňové odvody a poplatky). Na trhu se stále důrazněji prosazují společnosti z Indie, Číny, Jižní Koreje či Blízkého východu, které masivně investují do nákupu nových moderních nákladních letadel.
Nedávno například člen aliance SkyTeam Korean Air oznámil objednávku pěti obřích nákladních speciálů
Boeing B 747–8F a pěti menších B 777F. Indický dopravce Flyinton Freighters zase převzal čtyři B 777F a šest Airbusů A330–200F.
Asijská konkurence nutí evropské letecké nákladní společnosti ke změně strategie pronikání na trhy. Nyní se většinou spoléhají na založení vlastní dceřiné společnosti, jejímž prostřednictvím mohou působit přímo v regionu. Příkladem může být postup Lufthansy Cargo, která v Číně založila společný podnik Jade Cargo. Etablovaní dopravci se tak snaží propojovat svou globální síť s partnerem znalým regionálních trhů.
V Evropě se budou přepravní toky podle studie dále koncentrovat na velká centrální letiště, jako jsou Frankfurt nad Mohanem, Londýn (Heathrow), Amsterdam a Paříž (Charles de Gaulle). Největší zájem bude i nadále o Frankfurt, a to především z důvodu pokračujícího německého exportního boomu. Důležitou roli ovšem studie předpovídá i letištím ze střední a východní Evropy, včetně Prahy.
Heiner Siegmund