Ruský nákladní dopravce Volga-Dnepr Group prosperuje i za koronaviru

23.6. - Přestože koronavirus na komerčním letectví zanechal hluboké šrámy, nákladní letecký dopravce, který patří Alexeji Isajkinovi, je plně vytížen. Společnost Volga-Dnepr Group už letos přepravila více než 3000 chovných prasat z Francie do Číny. Zvířata, která na vzdálenost 10 400 kilometrů přepravuje v dřevěných bednách obří letoun Boeing 747, slouží k obnově čínských chovů. Mají ale také pomoci zmírnit nedostatek na největším trhu s vepřovým na světě, protože místní chovy zdecimoval africký mor prasat. Napsala to agentura Bloomberg.

Opatření, která měla zabránit šíření koronaviru, problémy s nedostatkem vepřového ještě zhoršila, a urychlila tak snahy o zvýšení čínských chovů. Čína v prvních čtyřech měsících roku dovezla 254 533 tun vepřového ze Spojených států, které tak překonaly Evropu a staly se největším dodavatelem vepřového do Číny. Letošní dovoz z USA je také už vyšší než za celý loňský rok, kdy Čína koupila přes 245 000 tun vepřového.

Tento náklad je známkou měnící se poptávky, kterou firma zažívá s tím, jak pandemie mění celé odvětví. Isajkinova firma je známá i díky tomu, že přepravuje cokoliv, od satelitů až po dočasné nouzové mosty. V rámci boje s koronavirem teď přepravuje roušky, ochranné obleky, zdravotnické vybavení, a dokonce i vozy pro dezinfekci silnic do zemí, jako je Rusko, Francie a Německo. Výnosy společnosti tak za první čtyři měsíce roku vzrostly proti stejnému období loni o 32 procent na 630 milionů USD (14,7 miliardy Kč).

"Globální letectví prochází nejnáročnějším obdobím, ale pro nákladní dopravce, jako jsme my, je to příležitost," řekl Alexej Isajkin. "Dříve se více než polovina veškerého leteckého nákladu přepravovala v zavazadlových prostorech osobních letadel. Když tato nabídka zmizela z trhu, poptávka po nákladních aerolinkách prudce vzrostla a ceny se více než zdvojnásobily," řekl.

Isajkinův podíl v aerolinkách Volga-Dněpr má podle odhadu agentury Bloomberg hodnotu kolem 700 milionů USD. Alexej Isajkin očekává, že výnosy by se letos mohly zvýšit o třetinu na dvě miliardy USD.

Celkové tržby se zvyšují, i když příliv některých tržeb se snížil. Dodávky pro letecký průmysl meziročně klesly zhruba o třetinu. Zboží pro zdravotnické účely se ale teď na celkové přepravě podílí více než polovinou. Další rostoucí položkou je přeprava zboží pro internetové prodejce, jako je Amazon a Alibaba Group Holding.

"Geograficky v našich dodávkách po rozšíření koronaviru expandujeme," uvedl Alexej Isajkin. "Právě jsme začali dodávat čínské zdravotnické zboží do Afriky a dostáváme první žádosti z Latinské Ameriky. Myslím si, že další bude Indie,“ dodal.

Část této poptávky možná bude jen krátkodobá. Sazby za přepravu nákladů začaly klesat a trh zaměřený na přepravu zdravotnických potřeb zřejmě ve druhé polovině roku klesne. I tak ale Alexej Isajkin předpokládá, že objem i ceny zůstanou nad úrovní před koronavirem, protože se očekává, že bude létat méně letadel s cestujícími.

Některé nové obchody ale mohou znamenat trvalé změny ve světové ekonomice. Společnost na jedné straně přepravuje prasata do Číny, převáží ale i zboží opačným směrem. Nedávno přepravovala linku na výrobu roušek z Číny do ruského Tatarstánu.

(čtk)

Foto: Volga Dnepr Group

spinner