27. září 2007
Jednou z nejzajímavějších novinek, které mohli na reprezentativním moskevském veletrhu letecké techniky MAKS na konci srpna spatřit návštěvníci letiště Žukovskij, byl nový nákladní speciál Iljušin Il-96–400-T. Prvním uživatelem zbrusu nového modelu bude ruská letecká nákladní společnost Atlant-Sojuz, která plánuje nákup pěti strojů.
Nový nákladní letoun nabízí nosnost 92 tun a dolet 5200 kilometrů. „Nabízíme vysoce konkurence-schopný produkt. Chceme se prosadit na všech světových trzích,“ prohlásil na veletrhu generální ředitel výrobního závodu a konstrukční kanceláře Iljušin Viktor Vladimirovič Livanov.
Nákladní speciál nyní prochází příslušnými certifikačními řízeními leteckých úřadů. Od listopadu hodlá Atlant-Sojuz první dodaný stroj uvést do komerčního provozu na linkách mezi Německem (Lipsko/Halle) a Čínou (Nančing a Chang-Čou/Kanton) s mezipřistáním v Moskvě. Na vrchol sezony dopravce plánuje tři odlety týdně, při očekávaném poklesu poptávky v únoru příštího roku pak frekvenci sníží na dva odlety týdně. Na jaře příštího roku Atlant-Sojuz převezme druhý Il-96–400-T, zbytek flotily doplní do roku 2010.
Partnerem výrobce pro odbyt na trzích střední Evropy je EasternAirCargo (EAC), dceřiná společnost provozovatele německého letiště Lipsko/Halle Mitteldeutsche Flughafen. „Díky přepravní kapacitě nových nákladních iljušinů sami výrazně vylepšíme naši nabídku, obzvláště do Ruska,“ řekl k tomu ředitel EAC Stephan Blank.
Podle ředitele společnosti Atlant-Sojuz pro letecké zboží Alexeje Maljareviče mu EAC pro každý let ve směru z Německa přislíbil vytížení 30 tun, především zásilkami integrátora DHL, který má v Lipsku centrálu. Přepravu zboží vyloženého v Moskvě budou na vnitroruském trhu zajišťovat nákladní stroje Iljušin Il-76.
Vedle společnosti Atlant-Sojuz (jejím majoritním vlastníkem je s podílem 51 procent ruské hlavní město Moskva) již nový Il-96–400-T v počtu šesti kusů objednal i tradiční ruský letecký dopravce Aeroflot.
Nový konkurent americkému MD-11F
Na hlavní palubu letadla, které výrobce nabízí za cenu 75 milionů USD, lze uložit celkem 26 standardních leteckých palet. Dalších devět pojme dolní paluba. Nákladová vrata hlavní paluby mají šířku 4,85 metru a výšku 2,87 metru, což umožňuje nakládku i rozměrnějších zásilek. „Tento prvek je dalším důležitým faktorem posilujícím konkurenceschopnost stroje i jeho provozovatele,“ zdůrazňuje Stephan Blank.
S přepravní kapacitou 92 tun a sníženou spotřebou paliva vyrostl v podobě nového nákladního speciálu Iljušin velmi vážný konkurent americkému stroji MD-11F, který patří mezi nejrozšířenější nákladní stroje. Tvoří základ nákladní flotily například i německé Lufthansy Cargo. „Vedeme řadu jednání s leteckými společnostmi z Číny, Afriky, Blízkého východu a Jižní Ameri-
ky,“ uvedl Viktor Vladimirovič Livanov.
Optimistický scénář oživení ruského leteckého průmyslu
Nový stroj mimo jiné dokládá i současné oživení letecké výroby v Rusku. Prezident Ruské federace Vladimír Putin je přesvědčen o tom, že společnosti Tupolev, Iljušin a Suchoj by měly v příštích letech získat na světovém trhu civilní letecké techniky desetiprocentní podíl. Jako časový horizont by Kreml nejraději viděl rok 2015, nejpozději rok 2018.
„V praxi by to znamenalo, že by ruský letecký průmysl ročně musel prodat tři sta letadel pro osobní a nákladní přepravu,“ dodal Viktor V. Livanov.
K naplnění optimistického scénáře by vedle Il-96–400-T mohl přispět také nový „SuperJet 100“ z konstrukční kanceláře Suchoj. Stroj určený pro regionální trasy nabízí přepravní kapacitu 75 nebo 95 míst podle provedení. První let novinky z Komsomolsku na Amuru je plánován na prosinec. Výrobce ovšem již nyní eviduje 71 závazných objednávek.
Na veletrhu MAKS, který přilákal pozornost více než 600 tisíc návštěvníků, zástupci ruského leteckého průmyslu s novým sebevědomím prezentovali rovněž plány ruské a ukrajinské vlády na obnovení výroby obřího dopravního letadla Antonov An-124 Ruslan. Do roku 2030 by mělo být vyrobeno sto strojů.
Heiner Siegmund