Francie

Po pařížském aerosalónu je spokojenější Airbus

Zmenšení výstavní plochy a snížení počtu návštěvníků o necelých osm procent ve srovnání s rekordním rokem 2001, takové údaje charakterizovaly letošní 45. ročník tradičního aerosalónu, který se na pařížském letišti Le Bourget uskutečnil v druhé polovině června.

Pokles zájmu vystavovatelů i návštěvníků byl nakonec vzhledem ke krizi odvětví překvapivě mírný – experti předpovídali propad podstatně dramatičtější. „Ročník 2003 byl z obchodního hlediska s celkovým objemem kontraktů 32 miliard € vlastně úspěšný, i když nedosáhl úctyhodných 44 miliard € z roku předchozího,“ uvedl generální komisař letecké výstavy Yves Bonnet.

Program aerosalónu se ovšem tentokrát musel obejít bez letových ukázek amerických letounů – tímto gestem USA demonstrovaly své rozhořčení nad postojem Francie k válce v Iráku. Přesto si prestižní akci nenechal žádný velký americký výrobce letecké techniky ujít. Účast odřekly pouze menší dodavatelské firmy, a i ty nikoli z politických, nýbrž především z ekonomických důvodů. „Politické napětí rozhodně nemělo žádný vliv na jednání o konkrétních kontraktech,“ řekl Yves Bonnet.

64 objednávek pro Airbus

V oblasti civilního letectví lze letošní ročník pařížského aerosalónu pokládat dokonce za mimořádně úspěšný, zejména pak pro evropské konsorcium Airbus. Prezident konsorcia Noel Forgeard po skončení akce prohlásil, že Airbus získal 64 závazných objednávek v hodnotě 14 miliard €, zatímco jeho hlavní konkurent Boeing eviduje objednávek jen devět – na sedm strojů B777 a na dva nákladní speciály B747 pro Korean Air.

Největší zakázku v Le Bourget bezesporu předala dynamicky se rozvíjející letecká společnost Emirates. Konsorciu Airbus zadala výrobu 21 obřích strojů A380, které podle provedení mohou přepravovat 450 až 600 cestujících nebo až 150 tun nákladu. Dalších pět letadel objednal jihokorejský Korean Air. Konsorcium Airbus tak v současné době eviduje na A380 (převážně v provedení pro osobní přepravu) již 150 objednávek (a dalších 50 opcí). Na nákladní verzi „evropského superjumba“ je vystaveno prozatím deset objednávek (z toho dvě rovněž od Emirates) a deset opcí od FedExu.

Rentabilita programu A380 se pohybuje kolem hranice 250 prodaných exemplářů a vedení konsorcia je přesvědčeno o tom, že počet závazných objednávek tuto hranici již brzy překročí. Hranice rentability programu menšího a levnějšího typu A320 byla stanovena na 600 strojů a Airbus dosud prodal 1876 kusů. Příliv nových objednávek přitom neustává.

Pro novou „vlajkovou loď“ konsorcia Airbus A380 byla nedávno dokončena v Toulouse hrubá stavba montážní haly s úctyhodnými rozměry – délkou 500, šířkou 250 a výškou 46 metrů. První letouny by v ní měly být zkompletovány v létě příštího roku a první zkušební lety Airbus plánuje na počátek roku 2005. Sériová výroba verze pro osobní přepravu bude zahájena v roce 2006, nákladní provedení se do výroby dostane až v roce 2008. a

spinner