České aerolinie

Piloti ukončili stávkovou pohotovost

Piloti ukončili stávkovou pohotovost

Piloti Českých aerolinií v polovině minulého týdne ukončili stávkovou pohotovost, kterou vyhlásili na počátku prosince (viz DN 50/11). Na jednání Českého sdružení dopravních pilotů (CZALPA) uzavřeli s Českým aeroholdingem memorandum o porozumění a dohodli se na přechodu stovky pilotů ČSA do dceřiné společnosti Holidays Czech Airlines.

Mezi další konkrétní výstupy dohody podle prezidenta CZALPA Petra Žmolíka patří, že sdružení akceptuje převod letadel v rámci Českého aeroholdingu z Českých aerolinií do Holidays Czech Airlines s tím, že nebude docházet k zásadní redukci obchodních aktivit ČSA a zásadní redukci sítě pravidelných linek. Kapacita letadel ATR 42, které jsou určené pro lety na krátké vzdálenosti, tak bude i nadále primárně využívána pro potřeby Českých aerolinií.

Podle prezidenta ČSA Phillippa Moreelse je dohoda vedení společnosti s odborovým sdružením pilotů pozitivní zprávou směrem k cestujícím, kteří se už nebudou muset strachovat o dodržování letového plánu. Dobrá zpráva je to ale i pro společnost, která se teď bude moci soustředit na pokračování restrukturalizace aerolinií, dodal. Piloti, kteří přejdou do Holidays Czech Airlines, se budou moci v budoucnosti kdykoliv hlásit do výběrových řízení v Českých aeroliniích ze stejné pozice tzv. seniority, ze které odcházeli z ČSA.

Dvořák: restrukturalizaci konzultujeme se zájemci

Vedení Českých aerolinií jedná s případnými zájemci o leteckou společnost a konzultuje s nimi navrhované restrukturalizační kroky, uvedl ještě před dosažením dohody s piloty generální ředitel Českého Aeroholdingu Miroslav Dvořák. Současně potvrdil, že ČSA letos vykážou další ztrátu ve výši 100 až 300 milionů Kč. Letišti Praha se podle něj naopak podaří překonat loňský čistý zisk 991 milionů Kč.

Pravděpodobnost, že by ČSA dostaly strategického partnera již v příštím roce, je podle Miroslava Dvořáka menší než 50 procent. „Ta diskuse probíhá následovně: Ano, ten váš restrukturalizační plán vypadá dobře, počkáme si na to, jestli budete schopni doručit výsledky,“ řekl.

Úspěšný prodej ČSA novému zájemci měli na srdci i piloti, když požadovali zastavení převodu letadel z mateřské společnosti.

O privatizaci ČSA vláda rozhodovala v roce 2009, kdy na základě doporučení tehdejšího ministra financí Eduarda Janoty usoudila, že České aerolinie zatím neprodá. V tendru o balík téměř 92 procent akcií se nejdále dostalo konsorcium firem Unimex a Travel Service. Vláda postupně ze soutěže vyřadila společnost Darofan ze skupiny Aeroflot a investiční firmu Odien. Z tendru kvůli krizi odstoupila letecká společnost Air France-KLM.

ČSA letos podle Miroslava Dvořáka letos vykážou ztrátu 100 až 300 milionů Kč. „Já to nemůžu potvrdit, ale zhruba v této velikosti se očekává,“ řekl. Za ztrátu podle něj mohou například vyšší náklady. ČSA podle něj meziročně platí o 50 procent vyšší cenu za letecký benzin, který přitom tvoří 25 až 30 procent celkových nákladů.

(čtk)

spinner