Stávka v ČSA

Piloti ČSA nabídli kompromis, první z nich přišli o práci

Piloti ČSA nabídli kompromis, první z nich přišli o práci

Protestní akce, ke které piloti Českých aerolinií na počátku prosince přistoupili v reakci na údajné tunelování podniku a hrozící likvidaci ČSA, má první oběti. Vedení ČSA minulý týden oznámilo, že na základě dohody s odbory propustí prvních 33 pilotů a postupně by jich mělo odejít až sto. Piloti předložili kompromisní návrh, vedení ČSA jej však nepovažuje za uskutečnitelný.

Piloti Českých aerolinií nabídli, že si dočasně sníží platy zhruba o deset procent. ČSA by tak ušetřily asi 50 milionů Kč. Požadují za to rychlou privatizaci ČSA a beztrestnost protestujících pilotů. Podle vedení Českých aerolinií jde však o nereálné sliby, které odborové České sdružení dopravních pilotů ČSA (CZALPA) nemůže splnit.

„Podmínkou pro takovou dohodu jsou garance okamžitého zahájení hledání strategického investora s termínem prodeje v průběhu roku 2012, přiměřená účast zástupce CZALPA v tomto procesu, okamžité zastavení vyvádění letadel mimo vlajkového dopravce a i represí jednotlivých zaměstnanců a jejich zástupců,“ uvedl prezident odborové organizace CZALPA Peter Žmolík.

Úspora je údajně jen virtuální

Podle vedení ČSA CZALPA nemá ani dostatečný mandát od všechpilotů, aby mohla dobrovolné snížení platu nabízet. Jednorázová úspora 50 milionů Kč je podle něj „virtuální“ a sdružení ji navíc podmiňuje zastavením restrukturalizace, které už v minulosti odmítl prezident ČSA Phillippe Moreels. Podle jeho názoru by však sdružení mohlo tyto prostředky použít k tomu, aby pokrylo ztrátu, které svou protestní akcí dopravci způsobilo. Údajně se pohybuje v řádu desítek milionů Kč. Obě strany si minulý týden vzájemně představily systémová řešení současného sporu. „S vedením jsme se dohodli, že dílčí výsledky jednání zatím prezentovat nebudeme,“ řekl mluvčí CZALPA Filip Gaspar s tím, že o návrzích bude sdružení s managementem jednat v příštích dnech. Podle mluvčí ČSA Hany Hejskové se jednání kromě vedení ČSA a sdružení pilotů zúčastní zástupci Odborové organizace posádek letadel ČSA (OOPL).

ČSA opustí až stovka pilotů

Vedení ČSA minulý týden oznámilo, že propustí prvních 33 pilotů z celkově plánované stovky. Stalo se tak poté, co napětí mezi zástupci pilotů a vedením vygradovalo do té podoby, že funkcionáři CZALPA se mohli po budově ČSA pohybovat jen v doprovodu ochranky a měli zablokované vstupní karty. „Blokování vstupu do budovy CZALPA považuje za šikanu a porušování řádných pracovních podmínek,“ řekl mluvčí protestujících pilotů Filip Gaspar.

Sdružení dokonce na vedení společnosti podalo žalobu na nedodržování zákoníku práce, kterou však vzápětí po odblokování vstupů stáhlo. Podle informací z ČSA protest pilotů způsobil zrušení celkem 25 letů pouze první prosincový den. Následně ČSA využily služeb zahraničních společností, které pro ně uskutečnily celkem 70 letů.

Prvních 33 výpovědí se ovšem příliš nepřekrývá s padesátkou pilotů, kteří se do protestů aktivně zapojili.

Protesty vyvolal úmysl převést letadla z mateřské firmy

Piloti sdružení v CZALPA vyhlásili již před prvním kolem propouštění stávkovou pohotovost. Reagovali tak mimo jiné na jednostranné rozhodnutí vedení o převedení flotily letadel ATR na krátké tratě do charterové společnosti Holiday Czech Airlines v době probíhajícího jednání o možnostech jejich provozních úspor. „Rozhodnutí managementu v posledních dnech jsou v rozporu s restruktura­lizačním plánem a mají redukovat velikost společnosti pod únosnou mez. Rozdělení regionální a střednětraťové flotily, které se vzájemně doplňují, do dvou společností, zásadně omezuje možnou privatizaci ČSA a nalezení strategického investora,“ uvedli piloti. „Domníváme se, že výše zmíněné kroky nemají za cíl přípravu na prodej, ale spíše likvidaci společnosti a tedy zásadní ztrátu rodinného stříbra České republiky,“ dodala CZALPA v polovině minulého týdne v otevřeném dopise poslancům parlamentu.

ČSA se nedaří zlepšit hospodaření

Zatímco většina ostatních dopravců se od roku 2009 dokázala odrazit ode dna, managementu Českých aerolinií se podle Filipa Gaspara nepodařilo jejich hospodaření nijak zvlášť zlepšit. Společnost podle něj předpokládá vysokou ztrátu i v letošním roce, i když přesné informace její vedení utajuje. Management aktivně pracuje na scénáři, jenž spočívá ve vyvedení posledních zbývajících zajímavých aktivit a následné likvidaci ČSA, domnívají se piloti.

„Stávka není cíl, ale potřebovali jsme za nutné toto téma otevřít,“ uvedl prezident CZALPA Peter Žmolík. Připomněl, že v roce 2009 piloti ve snaze pomoci společnosti souhlasili se snížením mezd o třicet procent a loni podpořili restrukturalizační plán, který počítal se redukcí společnosti a její stabilizací pro případnou privatizaci. Také pokud jde o selektivní převod pracovních míst do Holiday Czech Airlines, který vedení ČSA hodlá řešit propuštěním zhruba třetiny pilotů, bude CZALPA podle Petera Žmolíka usilovat s dosažení „přijatelného kompromisu“.

(tj/spa/čtk)

spinner