1. června 2006
Oficiální debut obřího letadla Airbus 380 a další atrakce přivedly na letošní mezinárodní výstavu letectví a kosmonautiky ILA2006 v Berlíně zhruba čtvrt milionu návštěvníků nejen z Německa, ale například i z Polska, Velké Británie a České republiky. Odborníci (a o víkendu i laická veřejnost) měli na akci v jižní části letiště Schönefeld ve dnech 16. až 21. května vzácnou příležitost obdivovat jeden z pěti dosud vyrobených modelů největšího civilního letadla světa na zemi i ve vzduchu. Letadlo, které může pojmout až 850 cestujících, lze totiž od jeho prvního letu letos v dubnu spatřit zatím jen skutečně výjimečně. Jako první začnou nový stroj po dokončení všech provozních testů teprve na konci roku používat Singapore Airlines (viz DN 51–2/2005). V areálu o rozloze 250 tisíc m2 se na ILA2006 ovšem celkem představilo 340 letadel, některé z nich ve světové premiéře. Mezi 1014 vystavovateli ze 42 zemí bylo i šestnáct českých firem, většinou dodavatelů pro letecký průmysl (české výrobce zastupovala například kunovická společnost Evektor). Součástí programu bylo i kolem devadesáti skvěle obsazených odborných doprovodných konferencí. Po všech stránkách rekordní ILA2006 byla letos více než kdy jindy také výstavní skříní oboru letecké a kosmické výroby, jehož prosperita se výrazně vyjímá na pozadí jinak spíše stagnujícího německého hospodářství. Obrat německého leteckého průmyslu loni s 18,6 miliardy € překonal všechny rekordy a meziročně se zvýšil o více než 16 procent, oznámil při této příležitosti německý ministr hospodářství Michael Glos. Obchody za miliardy € Další obchody v řádu miliard € firmy z celého světa uzavřely právě na ILA. Například ruský výrobce Suchoj v Berlíně podepsal kontrakt v hodnotě téměř 20 milionů € na dodávky vybavení pro nové ruské regionální letadlo RRJ; dalších 13 milionů € zaplatí za části výrobního zařízení. Evropský výrobce Airbus na ILA prodal své nejmenší letadlo A318 v provedení business jet za 40 milionů € a oznámil, že s ruskými firmami MiG a Irkut uzavřel smlouvu v hodnotě kolem 720 milionů € na konverzi osobních letadel A320/321 na nákladní verze od roku 2011. S rozsáhlým přehledem programů ruského leteckého a kosmického průmyslu se ve speciální hale představilo Rusko. Na volné ploše mohli diváci v premiéře spatřit například inovované ruské nákladní letadlo Iljušin 76TD-90VD, které nyní splňuje nejvyšší mezinárodní standardy. Další ILA v roce 2008 Další osud výstavy s 97letou historií v Schönefeldu do značné míry závisel na rozhodnutí ohledně dalšího rozvoje někdejšího mezinárodního letiště východní části země. V březnu schválený projekt rozšíření v hod-notě 2,5 miliardy €, po němž by se nové letiště Berlin Brandenburg International mělo stát hlavním berlínským letištěm, ovšem předpokládá, že výstava bude jeho trvalou součástí. Příští ročník výstavy se tak ve dnech 27. května až 1. června 2008 uskuteční opět na stejném místě. (spa)