24. května 2007
Lufthansa Cargo připravuje další velkorysé investice do svého domovského letiště ve Frankfurtu nad Mohanem. Podmínkou investic v řádu stamilionů € je však to, že se podaří nalézt kompromis a na letišti nebude v souvislosti s jeho dalším rozšiřováním vyhlášen úplný zákaz nočních letů. Na konci března to na bilanční tiskové konferenci ve Frankfurtu nad Mohanem uvedl nový předseda představenstva Lufthansa Cargo AG Carsten Spohr.
„Schůdná“ úprava nočního provozu je podle něj pro dopravce „existenčně důležitá“. „V případě, že by se ji nepodařilo nalézt, je jen u společnosti Lufthansa Cargo ve hře až 3700 přímých a nepřímých pracovních míst,“ řekl Carsten Spohr. Absolutní zákaz by podle něj také dramaticky ohrozil postavení Německa jako logistického centra. V druhém hlavním hubu Lufthansy – Mnichově – zákaz nočního provozu již platí.
O možnosti vyhlášení zákazu letů v době od 23.00 do 5.00 provozovatel letiště – společnost Fraport – uvažuje proto, aby učinil plány na další rozšíření největšího evropského (a šestého největšího světového) centra letecké nákladní dopravy politicky průchodnějšími. Z hlediska Lufthansy Cargo by postihl týdně asi padesát pohybů letadel. Podle Carstena Spohra za schůdné řešení považuje povolení nočního provozu v současném podílu asi 1,7 procenta všech letů.
Loňský obchodní rok uzavřela Lufthansa Cargo s provozním ziskem ve výši 81,5 milionu €. Její výnosy se meziročně zvýšily o 3,4 procenta na 2,845 miliardy €. O 2,7 procentního bodu – na 67,7 procenta – se jí podařilo zlepšit také vytížení kapacit. Oproti obchodnímu roku 2005, kdy vytvořila zisk 108,2 milionu €, si nicméně pohoršila, zejména v důsledku mimořádných vlivů (viz DN 15/07).
V letošním roce zatím společnost očekává významně lepší hodnoty. Zisk 108 milionů z roku 2005 by měl podnik podle představ Carstena Spohra překonat již v roce 2008. Sazby v letecké dopravě však budou i v příštím období v důsledku převisu kapacit pod silným tlakem, upozornil v této souvislosti Carsten Spohr.
Roční nárůst trhu letecké nákladní dopravy v příštích letech Carsten Spohr odhaduje v průměru na pět procent. K upevnění pozice německého dopravce by měl přispět další rozvoj partnerských vztahů – například v rámci společného podniku s DHL. Největší perspektivy spatřuje na rychle rostoucím asijském trhu. Flotila společného nákladního dopravce Jade, kterého spolu s čínskými Shenzhen Airlines založil v roce 2004, by se měla do příštího roku rozrůst až na šest nákladních letadel Boeing 747, dvojnásobek současného stavu.
Luboš Spálovský