Ing. Ladislav Klimeš (Menzies Aviation Group (Czech)) pro DN

„Menzies Aviation Group (Czech) začala prodávat i letenky“

Česká pobočka nadnárodní společnosti Menzies Aviation Group již druhým rokem zaznamenává výrazný nárůst objemu odbaveného zboží, rozšiřuje portfolio zákazníků i rozsah činností. Naposledy se začala zabývat prodejem letenek. V rozhovoru pro Dopravní noviny to oznámil její obchodní ředitel ing. Ladislav Klimeš.

„Jak si stojí vaše společnost v současném období, které není pro leteckou dopravu příliš příznivé?“

„Vedeme si velmi dobře. Musím říci, že krize, v níž se letecká doprava v současné době celosvětově nachází, se na českém trhu zatím neprojevuje. Praha se totiž stává atraktivnější pro stále více leteckých dopravců. Někteří zavádějí do Prahy spojení, jiní zvyšují frekvence. Ani v oblasti cargo přepravy jsme zatím žádný znatelný pokles nezaznamenali.“

„Ani v souvislosti s válkou v Iráku?“

„Zatím ne.“

„Jak hodnotíte z hlediska vývoje přepravy loňský rok?“

Velmi pozitivně. Objem odbaveného zboží jsme loni meziročně zvýšili téměř o sto procent z 9245 na 16 111 tun. Leteckou dopravu v loňském roce na rozdíl od roku 2001 neovlivnil žádný negativní moment, takže ji společnosti více využívaly pro přepravu zboží. Vedle toho jsme také získali významného zákazníka – Lufthansu Cargo – která je vedle vlastního handlingu ČSA největším zákazníkem na pražském letišti. Projevil se i příchod dalších společností, například Aer Lingus, nebo zvýšení frekvencí některých dopravců.“

„Jak se situace vyvíjí letos?“

„Výsledky za první tři měsíce letošního roku – s výjimkou ledna, kdy byl celkový objem odbaveného zboží nižší než ve stejném období loni – ukazují, že roste objem přepravy zboží minimálně o dvacet procent. Vlastní společnosti jednak přepravují více zboží, jednak – a to především – jsme od února získali další dva nové zákazníky – Austrian Airlines Cargo a Swiss WorldCargo, takže nyní odbavujeme pět ze šesti největších cargo dopravců na pražském letišti. Šestá je Air France Cargo, která je stejně jako ČSA členem aliance SkyTeam, takže ji ČSA také odbavují.

Zatím žádný pokles nezaznamenáváme. A nemáme ani žádné signály, že by měl nějaký pokles v nejbližších měsících nastat. Destinace v oblasti Perského zálivu nebyly pro český trh nijak významné a výrazné rušení letů do Asie kvůli nemoci SARS se zatím v celkových objemech vůbec neprojevilo.“

A pokud jde o odbavování cestujících?“

„V této oblasti evidujeme nárůst, protože většina dopravců přidává frekvence. S jedinou výjimkou: Lufthansa zrušila lety do Stuttgartu a nezavedla ani plánovaný let do Düsseldorfu. Nicméně obecně dopravci počet letů spíše zvyšují. Například společnost easyJet přidává od začátku srpna novou destinaci z Prahy do Newcastlu, a bude tak z Prahy provozovat celkem 41 letů týdně (pro srovnání – například Lufthansa operuje z Prahy 53 letů týdně). Frekvence přidává i Aer Lingus a větší zájem je i o letní charterové lety společnosti Turkish Airlines. Také společnost Bulgarian Air Charter plánuje během léta 59 letů.

Máme poměrně vysoký podíl odbavování nízkonákladových společností. Na pražské letiště zatím létají čtyři – easyJet, bmibaby, Sky Europe a od konce března také Germanwings. Odbavujeme všechny s výjimkou slovenského dopravce Sky- Europe. Velmi významně nám při tom pomáhá začlenění do mezinárodní společnosti Menzies Aviation Group, neboť spolupracujeme se sesterskými organizacemi v dalších evropských městech.“

„Vraťme se ještě do loňského roku. V době povodní a po nich letečtí dopravci hlásili výrazný pokles zájmu cestujících o Prahu. Zaznamenali jste také tento dopad?“

„Výkyvy jsme zaznamenali, ale jednalo se maximálně o období necelých dvou týdnů. Pokles byl patrný především na počtu cestujících nízkonákladových dopravců – britských easyJet (tehdy Go) a bmibaby. Po povodních jsme pak zdarma odbavovali lety s humanitární pomocí celkem osm letů se 65 tunami nákladu.

A když už jsme u loňského roku – rád bych připomenul také summit NATO v Praze, během něhož jsme odbavili asi 35 procent všech letů. Handlovali jsme lety delegací z Německa, Finska, Belgie, Turecka, Lotyšska, Ázerbájdžánu, Dánska, Španělska a dalších zemí.“

„Jak se loni vyvíjela přeprava expresních dopravců, které také odbavujete?“

„Nemohu hovořit o DHL, protože si provádí odbavení a nakládku zboží samostatně, my zajišťujeme pouze odbavení letadla. Pokud meziročně porovnám počet frekvencí a objemy TNT a UPS, nezaznamenali jsme prakticky žádnou změnu. Společnost TNT létala letadlem An 26 a frekvence se nezměnila, UPS letadlem Fokker 27 a také v jejím případě zůstal počet letů zachován. TNT ovšem od června letošního roku zavádí osmkrát týdně lety do Prahy vlastními letady British Aerospace 46, což by mělo jejich objemy na českém trhu výrazně zvýšit.“

„Po teroristických útocích na USA v roce 2001 byla výrazně zpřísněna bezpečnostní opatření na letištích a v terminálech. Museli jste také ve vašem terminálu přijmout dodatečná opatření?“

„Nebyly vzneseny žádné závažné připomínky ke stavu, který panoval před 11. zářím. Zpřísnila se sice kritéria pro vstup do našeho skladového terminálu a některé další podmínky, ale opakuji, nejednalo se o nic závažného.“

„Změnila se od našeho posledního rozhovoru na jaře loňského roku struktura vašich zákazníků?“

„O některých jsme již hovořili. Do Prahy začaly létat společnosti Aer Lingus a Germanwings, lety obnovila i Air Baltic. Ti do našeho portfolia přibyli. Ztratili jsme naopak Alitalii, která se začlenila do aliance SkyTeam, a začaly ji tedy odbavovat ČSA.

V oblasti cargo přepravy jsou našimi největšími zákazníky – podle abecedního pořadí – Austrian Airlines Cargo, British Airways World Cargo, KLM Cargo, Lufthansa Cargo a Swiss WorldCargo.“

„V terminálu Jih má již rok a půl pobočku další dceřiná společnost vaší mateřské firmy – Execair. Jak hodnotíte její působení v České republice?“

„Musím vás poopravit – Execair je skutečně další ze společností ve světě, kterou vlastní naše mateřská firma Menzies Aviation Group, a je tedy naší sesterskou společností. Ale tady v Praze působí v rámci naší firmy. Používáme pouze její obchodní značku Execair, což je značka pro činnost v oblasti všeobecného letectví.

Naše výsledky z této činnosti jsou velmi kladné: každý měsíc dosahujeme zisku. Naší filozofií není snaha získat zákazníka na základě nižší ceny, ale nabízet jistou úroveň služeb, která je typická pro všechny další pobočky v Evropě (celkem je jich dvanáct).“

„Zavedli jste nějaké další služby?“

V dubnu jsme rozběhli úplně novou službu, kterou jsme zatím neposkytovali – začali jsme prodávat plnohodnotné letenky v ticketingu, který nese naše vlastní jméno, což dříve nebývalo, neboť jsme letenky prodávali jménem leteckých společností. Musím říci, že jsme velmi spokojeni s rezervačním systémem Galileo. Jeho prostřednictvím můžeme prodávat letenky dalších společností, které odbavujeme.

Již v druhé polovině loňského roku jsme pomocí internetu prodávali letenky nízkonákladových společností Go, easyJet, bmibaby; letos navíc přibyly Germanwings. Cestujícím, kteří si na internetových stránkách jednotlivých společností rezervují letenky, provedeme rezervaci ve vlastním systému každé společnosti, a protože se většinou jedná o prodeje last minute, po autorizaci od nich vybereme příslušnou částku za dopravné.

Dále jsme začali spolupracovat se společností GTS International, která se specializuje na prodej nejlevnějších letenek a letenek pro studenty a učitele.

Podíleli jsme se i na letech vojenské nemocnice do nebo z Afghánistánu a na přepravě chemiků do Kuvajtu. Vojenskou polní nemocnici přepravovala letadla Antonov 124-Ruslan: série šestnácti letů po dvou denně představovala asi největší dopravní most v České republice po 21. srpnu roku 1968.

Na konci loňského roku jsme také nakládali celkem šest vrtulníků typu Mi-17 po dvou do Ruslanů, když je jedna firma přepravovala z České republiky do zahraničí.“

Martina Novická

www.menziesaviation.cz

spinner