Letiště Frankfurt nad Mohanem

Lufthansa za zákaz zaplatí až 50 milionů €

Lufthansa za zákaz zaplatí až 50 milionů €

Ta souvislost je více než příznačná: Zatímco Peking připravuje výstavbu nového mezinárodního letiště s až osmi vzletovými a přistávacími drahami, v Německu místní soud zakázal noční lety na jednom z největších evropských letišť. Zákaz na letišti Rýn-Mohan ve Frankfurtu nad Mohanem platí od počátku zimního letového řadu každý den v době od 23.00 do 5.00 hodin. „Pomalu se stáváme rozvojovou zemí,“ reagoval na to předseda představenstva německého Spolkového svazu logistiky BVL Raimund Klinkner.

Rozhodnutí soudu nejvíce postihne nákladní leteckou společnost Lufthansa Cargo, která má ve Frankfurtu nad Mohanem domovskou základnu.

Pokud v prvním čtvrtletí příštího roku německý spolkový správní soud v Lipsku jako poslední instance stanovisko hesenského soudu potvrdí, hrozí podle předsedy představenstva nákladní divize německého národního leteckého dopravce Karla Ulricha Garnadta „zhroucení úspěšného obchodního modelu“ Lufthansa Cargo. Precizně budovaná síť spojů podle něj přestane být plně funkční, protože zákaz na letišti Rýn-Mohan prakticky znemožní rychlý překlad spěšných zásilek z nákladních speciálů do nákladních prostor osobních strojů. Při trvalém zákazu nočního provozu nebude mít Lufthansa Cargo ani žádnou možnost pro další rozšíření aktivit. Mezinárodní konkurenceschopnost podniku bude ohrožena, řekl Karl Ulrich Garnadt.

Lufthansa Cargo pro nový zimní letový plán připravila pět týdenních letů do Číny přes letiště Kolín nad Rýnem / Bonn. Nákladní letadla jsou plně nakládána ve Frankfurtu nad Mohanem, na rýnském letišti přistávají po krátkém devatenáctimi­nutovém „skoku“ a setrvávají na něm dlouhé hodiny před odletem do Číny s mezipřistáním v Krasnojarsku. Karl Ulrich Garnadt náhradní řešení obhajuje poukazem na to, že přeletové sloty dopravce s ruskými úřady dojednal již před mnoha měsíci stejně jako sloty v Šanghaji a Kantonu. „Nikdo nemůže očekávat, že Peking nebo Moskva zohlední rozhodnutí zemského soudu a obratem změní dohody,“ řekl.

Obrovské dodatečné náklady

Lufthansa Cargo bude muset přijmout ještě další změny, aby se speditéři nepřiklonili ke konkurenčním letištím v Amsterdamu, Paříži nebo Maastrichtu, která nejsou zákazem nočních letů postižena. I nad rámec řady provedených úprav letového plánu tak dopravce různé dodatečné náklady. Karl Ulrich Garnadt sice přesná čísla neuvedl, ale připustil, že výdaje budou „nezanedbatelné“.

Podle analytika Dirka Steigera z frankfurtské společnosti Aviainform lze vícenáklady vyjádřit částkou 30 až 50 milionů € ročně, pokud nedojde k revizi rozhodnutí soudu. Kalkulace je následující: o zhruba 11 milionů € přijde Lufthansa Cargo z důvodu ukončení provozu spoje do Ťan-jinu. Oklika pěti čínských letů přes letiště Kolín nad Rýnem / Bonn přijde německý koncern na 14 milionů €. K tomu je nutné připočíst další tři miliony € za silniční dopravu z Frankfurtu nad Mohanem do Kolína nad Rýnem od ledna příštího roku, aby se naplnily kapacity nákladních speciálů do USA. Kolem 2,5 milionu € bude stát ze zákona povinná výměna posádek, návrat pilotů taxíkem po devatenáctimi­nutovém letu zpět do Frankfurtu, poplatky za stání letadel v Kolíně nad Rýnem / Bonnu a další vzletové a přistávací poplatky. Shrnuto a podtrženo – kolem 30 milionů €.

„Ekonomicky i ekologicky groteskní rozhodnutí“

To vše jsou ovšem pouze „čisté“ náklady, které nezahrnují ztráty způsobené odlivem zakázek. Konkurenti jako Emirates, Air France-KLM Cargo nebo AirBridge Cargo mohou profitovat z nonstop provozu svých domovských letišť. Nutnost dodatečného nasazení silniční nákladní dopravy není samozřejmě ani dobrou zprávou pro životní prostředí. „Odskok“ letadel z Frankfurtu přes Kolín nad Rýnem bude stát Lufthansu Cargo navíc dva miliony litrů kerosinu ročně. „Je to ekonomicky i ekologicky groteskní,“ posteskl si předseda představenstva mateřského koncernu Lufthansa Christoph Franz při jednání s kancléřkou spolkové vlády Angelou Merkelovou.

Koncern Lufthansa vkládá velké naděje do spolkového správního soudu a věří, že rozhodnutí přehodnotí. „Abychom mohli být i v budoucnu úspěšní, potřebujeme stejně jako celý německý logistický sektor právní jistotu,“ zdůraznil Karl Ulrich Garnadt. Lufthansa Cargo přesto nechce ponechat nic náhodě a nevylučuje, že zváží přesun flotily pěti nákladních velkokapacitních letounů Boeing B777-F z Frankfurtu na jiné německé letiště (první stroj by měl dopravce převzít v roce 2013). Přehodnocení by mohlo čekat i již schválený projekt demolice a výstavby nového cargocentra na letišti ve Frankfurtu nad Mohanem.

Heiner Siegmund

spinner