​Letos zkrachovalo 43 aerolinek, téměř stejně jako za celý rok 2019

10.10. - Od počátku letošního roku již zkrachovalo 43 komerčních aerolinek, což je téměř tolik, jako za celý loňský rok, kdy zbankrotovalo 46 leteckých společností. Vyplývá to z údajů, které zveřejnila analytická firma Cirium. Většímu počtu bankrotů však zabránily hlavně finanční podpory od vlád, protože poptávka po letecké přepravě kvůli koronaviru prudce klesla, a v nadcházejících měsících odborníci na letectví čekají další bankroty, uvedl server CNBC.

Cirium považuje za zkrachovalé takové společnosti, které zcela ukončily nebo pozastavily provoz. V roce 2018 zkrachovalo 56 leteckých společností.

"Bez zásahu a podpory vlád bychom za prvních šest měsíců této krize měli hromadné bankroty. Místo toho máme zvládnutelný počet bankrotů a velmi málo kolapsů," uved nezávislý analytik firmy Sobie Aviation Brendan Sobie. Dodal, že mnoho aerolinek mělo problémy již před pandemií, ale nyní mají větší šanci na přežití díky vládní pomoci.Konzultant firmy Cirium Rob Morris ale varoval, že navzdory další finanční pomoci výhled na zbytek letošního roku není povzbudivý. Mnoho bankrotů leteckých firem se podle něj objeví obvykle v posledních měsících roku a nejhorší bývají první a čtvrté čtvrtletí, protože většina tržeb aerolinek přichází ve druhém a třetím čtvrtletí. Aerolinky si podle něj obvykle v létě vytvářejí finanční rezervy, aby mohly přežít zimu. Nyní tak jejich cílem je "přežít za každou cenu" a uvidí se, zda léto 2021 přinese řešení nebo vyšší poptávku.

"Vzhledem k tomu, že oživení poptávky ve většině regionů stagnovalo a letecké společnosti stále mají problémy s generováním tržeb a odlivem hotovosti, očekáváme, že uvidíme minimálně v posledním čtvrtletí 2020 a v prvním čtvrtletní 2021 další krachy," dodal Rob Morris.

Také Brendan Sobie s touto předpovědí souhlasí. Neočekává však masové bankroty, přestože podle něj některé vlády možná nebudou příliš ochotné zachraňovat letecké společnosti podruhé. Počet bankrotů by tak měl být zvládnutelný a rozloží se na relativně dlouhou dobu.

Ze 43 letos zkrachovalých aerolinek jich 20 provozovalo nejméně deset letadel. To je více než v uplynulých dvou letech. Loni takových aerolinek zkrachovalo 12 a předloni deset. Podle Roba Morrise je letošní údaj dokonce nejvyšší za šest let. To ukazuje, že pandemie má dopad na větší aerolinky.

Aerolinky obvykle krachují kvůli špatnému podnikatelskému modelu nebo jiným, lokálním problémům. Letošní bankroty jsou však z velké části důsledkem propadu poptávky kvůli pandemii, upozornil Rob Morris.

(čtk)

Foto: Pixabay

spinner