12. května 2005
Zatímco počet cestujících odbavených na pražském letišti se v prvním čtvrtletí letošního roku meziročně zvýšil o 17,7 procenta na 2,024 milionu, nárůst objemu přepraveného leteckého zboží byl jen asi pětinový. Celkem letiště i při současném výjimečném nárůstu zahraničního obchodu odbavilo 12 326 tun zboží a pošty, jen o 3,6 procenta více než ve stejném období roku loňského. Zpomalení přinesl zejména březen – ještě za první dva měsíce letiště se 7784 tunami odbaveného zboží hlásilo meziroční nárůst o 7,8 procenta. Podle Milana Dorka, ředitele společnosti ČSA Cargo, která v prvním čtvrtletí zaznamenala dokonce meziroční pokles objemu přepraveného zboží, se v jejím případě na negativním vývoji podepsalo mimo jiné snížení frekvence letů do Colomba přes Dubaj ze čtyř na dva týdně a lednové omezení přepravy zboží na transatlantických letech v důsledku mimořádně špatného počasí. Letecké zboží se v českých podmínkách zatím převážně dokládá na pravidelné osobní linky. Speciální nákladní lety se uskutečňují v průměru jen čtyři denně a zpravidla je zajišťují menší turbovrtulová letadla. Výjimku tvoří nákladní linky společnosti DHL (do Prahy létá sedmkrát týdně letadlem Boeing 757) a China Airlines (dvakrát týdně letadlem Boeing 747/400F). „Jestliže se na letišti Praha-Ruzyně v průměru uskuteční kolem 400 pohybů letadel denně, pak nákladní doprava tvoří dvě procenta celkového provozu letiště,“ komentoval na konci dubna současný stav náměstek generálního ředitele České správy letišť pro úsek letištní provoz Petr Hloušek. Ve srovnání s Vídní a Budapeští tak objem nákladní přepravy na pražském letišti zůstává nadále podprůměrný. Zatímco vídeňské letiště loni odbavilo zhruba o polovinu více cestujících než Praha, v nákladní dopravě byly jeho výkony vyšší o plných 179 procent (viz tabulku). A i budapešťské letiště, které registrovalo o třetinu méně cestujících než Prahu, loni odbavilo o deset procent více zboží než Ruzyně.
V osobní dopravě přetrvá boom Mimořádně vysokou dynamiku naopak letiště vykazuje v oblasti osobní dopravy. Loni byla Ruzyně podle Asociace evropských leteckých dopravců (AEA) třicátým nejvýkonnějším letištěm v Evropě a s 9,7 milionu odbavených cestujících se zařadila těsně za Hamburk, Helsinky, Lisabon a Berlín. Odbavila zhruba sedmkrát méně cestujících než největší evropské letiště – londýnské Heathrow, ale patřila k letištím nejrychleji rostoucím: s nárůstem počtu pasažérů o 29,9 procenta loni vykázala nejvyšší tempo ze všech srovnatelných a větších letišť. Za celý letošní rok by mělo Ruzyně využít 11 milionů cestujících. Letiště se tak poprvé zařadí do kategorie větších evropských letišť s ročním výkonem nad deset milionů pasažérů. „Jako jediné letiště z nových členských zemí Evropské unie letos překonáme v rámci jednoho kalendářního roku hranici 10 milionů odbavených cestujících. Této hodnoty bychom měli dosáhnout na přelomu října a listopadu. Počítáme s tím, že celkem odbavíme přibližně desetkrát více cestujících než v prvním roce svobodného cestování – 1990, odhadujeme přes 11 milionů. Poprvé tak počet lidí, kteří projdou pražským letištěm, bude vyšší než celkový počet obyvatel České republiky,“ řekl generální ředitel České správy letišť, s. p., Martin Kačur.
Výstavba paralelní dráhy je nezbytná „Tento vývoj přepravních ukazatelů potvrzuje, jak nezbytně pražské letiště a hlavní město Praha potřebují postavit novou dráhu, paralelní se současnou hlavní dráhou,“ řekl dále Martin Kačur. K budování paralelní dráhy 06R/24L hodlá správa letiště přikročit v roce 2007, tak, aby mohla začít sloužit již o dva roky později – v roce 2009. Již dnes totiž provoz na letišti začíná narážet na omezení kapacitou dráhového systému, a tak například požadavkům na každodenní odlety ve stejný čas už ČSL většinou nemůže vyhovět. Bez nové dráhy by se rozvoj letiště v podstatě zastavil, řekl Martin Kačur. V současné době se ČSL snaží zvýšit kapacitu dráhového systému stavebními úpravami – výstavbou dvou rychlých výjezdů z hlavní dráhy 06/24 a úpravami pojezdových drah C a G, které budou ukončeny do poloviny června. Úpravy umožní minimálně další tři pohyby letadel za hodinu. V letním letovém řádu nabízí letiště spojení do 120 destinací lety 60 dopravců; nově například do britských Bournemouthu a Doncasteru, Kuvajtu, Florencie, Heraklionu, Ženevy či Palmy de Mallorca. Na mapě domácích dopravců ČSA a Travel Service přibyly nebo zakrátko přibudou Žilina, Skopje, Sarajevo, Minsk a Kuvajt a další dovolenková místa v Řecku. Do Prahy bude létat i deset nových dopravců, mimo jiné Air Finland, Centralwings, EasyJet Switzerland, Helios Airways či Hellas Jet. (spa)