„Z Atlanty může zboží pokračovat do 221 dalších destinací“

Lesley Ramsey a Helena Haubová (Delta Air Lines) pro DN

Na začátku května – jen tři dny po opuštění režimu bankrotové ochrany – se v rámci své současné mezinárodní expanze vrátila na český trh americká letecká společnost Delta Air Lines. Alianční partner Českých aerolinií Prahu nalétává pravidelnou přímou linkou z největšího letiště světa

v Atlantě (Georgia) letadlem

Boeing 767–300 ER. Spojení provozuje zatím čtyřikrát týdně; od 4. června frekvenci letů zvýší na pět týdně. O tom, jaké možnosti skýtá pro české zákazníky nové spojení do další významné destinace v USA z hlediska nákladní dopravy, jsme hovořili s Lesley Ramsey, která je jedním ze tří světových key account manažerů Delta Cargo, a Helenou Haubovou, regionální manažerkou společnosti pro nákladní dopravu v Evropě, na Středním východě a v Africe.

„Vaše společnost díky finanční injekci ve výši 2,5 miliardy USD na konci dubna ukončila úpadkové řízení. Generální ředitel Delta Air Lines Gerald Grinstein to označil za začátek nové éry třetího největšího leteckého dopravce v USA. Co to bude znamenat pro úsek nákladní dopravy?“

„Je to skutečně nový začátek. Devatenáctiměsíční období restrukturalizace bylo sice velmi těžké, ale výsledek stojí za to. Pro všechny zaměstnance bylo opuštění režimu bankrotové ochrany důvodem k velké oslavě, kterou si všichni opravdu zasloužili.

V průběhu devatenácti měsíců Delta zásadně přepracovala obchodní model a zlepšila roční hospodaření o tři miliardy USD. Po opuštění režimu úpadku podle kapitoly 11 amerického úpadkového zákona jsme nyní připraveni konkurovat výhodnější nákladovou strukturou, diverzifikovanou globální sítí, obnoveným zaměřením na zákazníka a pracovní silou významně zainteresovanou na budoucích výsledcích společnosti, a to na všech úsecích naší činnosti, včetně služeb nákladní dopravy.“

„Jedním ze stěžejních bodů restrukturalizace je vůbec největší mezinárodní expanze v celé historii společnosti. Můžete ji přiblížit?“

„V rámci expanze Delta loni navýšila kapacitu na linkách do zahraničí meziročně o více než dvacet procent a zvýšila podíl mezinárodních letů na celkových výnosech z 20 na 35 procent. Celkem jsme otevřeli šedesát nových linek. Letos v expanzi dále pokračujeme a jen v Evropě zřizujeme dalších sedm spojů, včetně linky do Prahy.

V současné době tak Delta létá do většího počtu transatlantických destinací než kterákoli jiná letecká společnost na světě; celkem 475 letadly provozuje více než 397 letů týdně do 36 měst ve 24 zemích Evropy, Afriky, Indie a Blízkého východu. Do letošního léta se Delta Air Lines stane jedinou americkou leteckou společností, která bude nabízet přímé lety do 16 transatlan­tických destinací, včetně pěti ve východní Evropě – Bukurešti, Budapešti, Kyjeva, Moskvy a Prahy. Poslední linku – do Bukurešti – otevíráme na počátku června.“

„Delta byla založena v roce 1924 a nyní je z hlediska počtu přepravených cestujících (loni 106,8 milionu) třetím největším dopravcem v USA. Jaké je její postavení na trhu nákladní dopravy?“

„Delta neprovozuje žádná nákladní letadla, takže ji nelze srovnávat s čistě nákladními dopravci. Její postavení vůči srovnatelným americkým dopravcům je pak různé v jednotlivých relacích, například ve směru do Jižní Ameriky je v nákladní i osobní dopravě druhým nejsilnějším dopravcem a na trasách mezi USA a Evropou je díky počtu destinací a frekvencí na prvním místě v přepravě cestujících a na druhém místě v přepravě zboží. Ve vnitrostátní přepravě zboží v USA stojí Delta Air Lines na celkovém druhém místě, pouhá dvě procenta za American Airlines.“

„Hartsfieldovo-Jacksonovo mezinárodní letiště v Atlantě (ATL) bylo i loni s téměř 85 miliony cestujících nejvytíženějším letištěm světa.

V nákladní dopravě se však se 746 tisíci tun umístilo až na 28. místě světového žebříčku. Čím to je?“

„Atlanta není hlavním hubem freighterových operací. Jako nejrušnější křižovatka osobních linek však v nákladovém prostoru osobních letadel nabízí bezprostřední návazné spoje do 221 destinací na území USA, Latinské Ameriky, Kanady a Karibiku. A nejen v letadlech; provozujeme i rozsáhlou síť návazné kamionové dopravy. Z Atlanty se zboží během dvou dní může dostat prakticky kamkoli v USA. A z tohoto pohledu bezesporu významným centrem nákladní dopravy je, i když to v celkové množstevní statistice není vidět.“

„Můžete nám stručně představit Delta Cargo?“

„Delta je samozřejmě v první řadě osobní dopravce, ale včas si uvědomila, jaké obrovské příležitosti jí z hlediska příjmů dává zapojení do oboru nákladní přepravy. Počátky aktivit společnosti na tomto poli sahají do roku 1944; v roce 1970 začala nabízet přepravu malých zásilek a o pět let později časově definované služby. V roce 1995 osamostatnila úsek pro marketing, prodej, služby a administrativu nákladní dopravy do zvláštní divize, která je dnes známa pod jménem Delta Cargo. V roce 2000 se pak spolu s Aeromexico Cargo, Air France Cargo a Korean Air Cargo spojila v první nákladní letecké alianci SkyTeam Cargo, jejímž členem se později staly i České aerolinie a Alitalia.

V poslední době prošel úsek nákladní dopravy velkými změnami v souvislosti s nedávno dovršenou restrukturalizací. Tyto změny vyvrcholily před několika měsíci oddělením provozního úseku carga od provozu letiště, kam společnost jen v USA nyní přidává dalších padesát sedm zaměstnanců.“

„Během restrukturalizace muselo celou společnost opustit asi šest tisíc zaměstnanců. Znamená to, že nákladní dopravě se to vyhnulo?“

„Nikoli, i náš úsek během ní prošel zeštíhlováním. Nyní však náš nový výkonný ředitel dokázal přesvědčit management o tom, jak může cargo dnes a do budoucna přispět k výnosům podniku. Loni jsme se na celkových výnosech s 490 miliony USD podíleli jen pěti procenty, ale lze očekávat, že to bude stále více.

Celkově se změnila interní filozofie – zatímco dříve bylo cargo považováno jen za určitý dodatečný zdroj příjmů, nyní se mu budeme věnovat naplno. Je to změna myšlení. I při plánování nových linek do Prahy a dalších destinací již neměl výhradní slovo pouze prodej letenek; při oceňování plánované rentability letů se v úvahu braly i očekávané přínosy z přepravy zboží.“

„Viceprezident Delty Frank Jahangir při prvním letu uvedl, že podle předběžných rezervací přesahuje vytížení osobní kapacity letadel 75 procent. Jak je tomu v případě carga? Jaká je vlastně nákladní kapacita letadla na trase mezi Prahou a Atlantou?“

„Na českém trhu je obrovský potenciál pro letecké zboží do USA a ani náš alianční partner ČSA nemá v transatlantické relaci dostatečnou kapacitu. Nákladní kapacita letadla proto byla již při prvním letu prakticky zaplněna v obou směrech.

Pro nás to nepředstavuje žádné překvapení; český trh pro nás není tak úplně nový, jistě víte, že Delta do Prahy až do ledna roku 1999 létala. A v nákladní dopravě byla i tehdy velmi úspěšná; kapacita jejích letů bývala vytížena vždy několik dní dopředu.

Pokud jde o možné vytížení, kapacita na letu do Atlanty je samozřejmě menší než při letu do New Yorku. V průměru se v případě letadla Boeing 767 pohybuje mezi 10 a 12 tunami, při letu do Atlanty však lze reálně počítat jen s asi pěti až sedmi tunami. V případě nižšího obsazení letadla cestujícími se však budeme ve spolupráci s pasáží samozřejmě snažit o jeho co nejúčelnější vytížení.“

„Jakou očekáváte komoditní strukturu?“

„Na prvním letu směrem do USA jsme měli především bižuterii, elektronické výroby a automobilové komponenty. Podobnou strukturu lze očekávat i do budoucna, samozřejmě spolu s živými zvířaty, chemickými výrobky a celou řadou dalších produktů. Na českém trhu není dominantní jedna komodita jako v řadě asijských nebo afrických destinací, což je výhoda.“

„Pokračuje zboží z Atlanty dál ve stejný den dál?“

„V případě běžného carga nikoli. Letadlo přilétá do Atlanty zhruba v 17.00 h, takže většina zboží pokračuje dál až druhý den.“

„Co si mohou čeští zákazníci od opětovného vstupu Delty na český trh slibovat?“

„Pozitivní zprávou je pro ně již vlastní nová přímá letecká kapacita, která na tomto trhu často chybí. Přímé spojení navíc eliminuje případné potíže nebo zdržení překladem v Evropě, které mohou nastat. Nezanedbatelná je i široká síť návazných spojů z Atlanty. Delta provozuje jednu z nejrozsáhlejších vnitrozemských sítí na světě a obsluhuje nejvíce destinací na území USA. Je například jedinou společností, která létá do všech padesáti států. Z Atlanty tak může zboží pokračovat do 221 dalších destinací.

Ze všech těchto důvodů máme velmi pozitivní reakce jak ze strany našeho aliančního partnera ČSA, který uvítal možnost využívat kapacitu Delty i pro své zákazníky, tak i ze strany zákazníků samotných, s nimiž se nyní v Praze setkáváme. Všichni vyjadřovali velkou radost z toho, že jejich zásilky budou do USA létat přímo a ušetří tak čas. Myslím, že i Praha a Česká republika pociťují vzrušení z toho, že se Delta vrátila a na rozdíl od roku 1999 je odhodlána tady zůstat. Řekla bych, že to je i pro tuto zemi další důležitý krok.“

„Jak vám v Praze pomůže společné členství v alianci SkyTeam?“

„Největší světoví dopravci – Air France Cargo a Korean Air Cargo, kteří jsou našimi partnery v alianci, nám hodně pomáhají a hodně jsme se od nich také mohli přiučit. Díky přijaté unifikaci produktů jsou nyní služby všech členů aliance v maximálně možné míře kompatibilní, což se týká i Delty a ČSA. Obchodníci ČSA tak budou prodávat kapacitu Delty stejně, jako kdyby prodávali kapacitu na vlastních letech. Příslušnou smlouvu jsme uzavřeli loni v červnu.“

Luboš Spálovský

www.deltacargo.com

spinner