7. srpna 2003
Zcela odlišné názory a postoje vlád členských zemí Evropské unie a členů Evropského parlamentu na problematiku vytváření legislativního rámce programu Single European Sky (SES) přinesl počátek července. Při druhém parlamentním čtení návrhu programu, který má mimo jiné za cíl sjednotit
horní vzdušný prostor členských zemí Evropské unie, zajistit harmonizované poskytování letových provozních služeb a umožnit vzájemnou kompatibilitu používaných technologií, se prokázalo, že „evropské“ pojetí integrity vzdušného prostoru stále naráží na konzervativní přístup některých zemí, zejména Francie a Velké Británie.
V rámci samotné podstaty programu patří mezi největší problémy zejména civilně-vojenská spolupráce a nové pojímání suverenity států ve vlastním vzdušném prostoru s ohledem na předpokládané vytváření „funkčních bloků vzdušného prostoru“. Tyto bloky mají být podle návrhu vytvářeny bez ohledu na stávající hranice států. Princip delegace kontroly letového provozu v horním vzdušném prostoru státu na poskytovatele letových provozních služeb jiného státu v zájmu zajistit zvýšení kapacity a optimální propustnost vzdušného prostoru se nesetkává s přílišným pochopením. Ještě v době řeckého předsednictví EU bylo oznámeno, že některé země nebudou podporovat jakoukoli změnu v současné povaze suverenity vzdušného prostoru.
To koneckonců potvrdilo i společné stanovisko Rady Evropské unie z března letošního roku, které zdůraznilo skutečnost, že zavedení programu SES nebude mít vliv na suverenitu členských zemí ve vlastním vzdušném prostoru. Ministři dopravy dále rozhodli o tom, že pravidla vyplývající z programu SES nebudou aplikována v případě vojenských operací a výcvikových letů.
Povaha dodatků ke společnému stanovisku, jež Evropský parlament schválil 3. července, tak budou vést s největší pravděpodobností k jednání Dohodovacího výboru. Při parlamentní debatě byly vlády členských zemí obviněny ze zachovávání konzervativního přístupu k pojímání suverenity vzdušného prostoru, založeného především na zájmech vlastní obranné politiky a potřebách komerčního využití. Program SES v podobě společného stanoviska Rady Evropské unie se tak stává méně „evropským“ a výstupy méně efektivnější, než bylo zamýšleno při tvorbě jeho základního poslání.
Pět základních principů
Vzhledem k nastalé situaci lze označit pět základních principů, které jsou z hlediska postoje Evropského parlamentu nejdůležitější pro další úspěšnou implementaci programu SES:
• těsné zapojení Evropské agentury pro bezpečnost letového provozu (EUROCONTROL) ve všech fázích programu SES a její postavení jako pozorovatele v exekutivním orgánu, který bude odpovědný za samotnou realizaci (Single Sky Committee);
• Evropská komise musí zahrnout do aktivit souvisejících s programem SES všechny zainteresované subjekty, především uživatele vzdušného prostoru, poskytovatele letových provozních služeb, výrobce zabezpečovací letecké techniky a vojenské složky;
• vytvoření efektivního rámce spolupráce mezi civilními a vojenskými reprezentanty v oblasti letových provozních služeb, který zajistí spravedlivé využití vzdušného prostoru pro potřeby civilního i vojenského provozu;
• poskytování letových provozních služeb je službou vykonávanou ve veřejném zájmu, a to bez ohledu na právní formu a vlastnickou strukturu poskytovatele služeb;
• členské země budou v případě porušení pravidel programu SES ukládat pokuty poskytovatelům letových provozních služeb a leteckým dopravcům.
V případě ostatních kapitol programu SES, které se věnují především problematice lidských zdrojů a technickým otázkám, byly dodatky zaměřeny na oblasti související s volným pohybem pracovních sil. V případě řízení letového provozu se jedná o harmonizaci postupů při výběru, výcviku a licencování řídících letového provozu, včetně problematiky vzájemného uznávaní licencí uvnitř EU. Z hlediska plnohodnotné realizace programu SES je právě nedostatek kvalifikovaných řídících letového provozu vnímán jako závažný problém (v současnosti chybí v zemích EU zhruba 15 procent řídících letového provozu). Prostřednictvím systému jednotného licencování, zdravotní a jazykové způsobilosti lze v rámci požadavků programu SES dosáhnout významného snížení nedostatku řídících a jejich pracovní mobility do zemí, kde je nedostatek řídících nejaktuálnější.
Mgr. Richard Klíma,
Řízení letového provozu ČR