13. července 2006
Evropská unie bude usilovat o uzavření nové smlouvy o letecké dopravě s Ruskou federací nejpozději do roku 2014. EU chce vytvořit spravedlivé podmínky pro obě strany, protože dosavadní úprava členské státy, které s Ruskem uzavřely bilaterální smlouvy (podobně jako s USA), značně znevýhodňuje. Cílem je, aby Moskva uznala vzdušný prostor Evropské unie za jednotný trh letecké dopravy. Dvoustranné smlouvy pevně stanovují povolený počet přeletů přes ruské území z/do východní Asie. Letecké společnosti za povolení musí platit vysoké poplatky. Podle vedoucího odboru letecké dopravy Evropské komise Oliviera Onidiho ročně evropští dopravci Moskvě platí kolem 300 milionů €. Naopak ruské společnosti jako Aeroflot, Air Bridge Cargo nebo Pulkovo Airlines za použití vzdušného prostoru členských zemí EU neplatí ani cent. „Pro letecké dopravce z EU to představuje značné znevýhodnění oproti ruským konkurentům,“ řekl v červnu Olivier Onidi. Evropská komise bude na Rusko vyvíjet nátlak, aby konečně uznalo vzdušné prostory členských zemí za jednotný prostor Evropské unie. Dokument by následně nahradil starší bilaterální smlouvy. Brusel hodlá dále prosadit, aby Rusko zrušilo velice přísná omezení přeletů a umožnilo leteckým společnostem z Evropské unie jejich neomezený počet. Pokud by se Rusko stavělo k uvedeným návrhům odmítavě, je Evropská unie připravena k důrazným protiopatřením včetně jednostranného drastického omezení práv přeletů pro ruské společnosti. „Rusko má co ztratit, protože pro Aeroflot, Pulkovo Airlines a další podniky je EU nejdůležitějším trhem,“ dodal Olivier Onidi. Stejně s Indií a Čínou Evropská komise věnuje pozornost také návrhům nových smluv s Indií a Čínou. Od obou zemí chce rovněž dosáhnout uznání jednotného letového prostoru Evropské unie. Pro Air France/KLM, ČSA nebo Alitalii by to znamenalo získání práva přímých letů do Indie a Číny nejen z domovské země, ale i z kteréhokoli letiště na území některého z členských států Evropské unie. Letecké společnosti by získaly status EU-Carrier („Evropský letecký dopravce“). Vzorovým dokumentem pro novou úpravu je dohoda Evropské unie se státy Latinské Ameriky, která obsahuje společná práva pro Chile, Uruguay a Peru – například LAN (Santiago/Chile) může cestující a náklad přepravovat z Montevidea v Uruguaji nebo peruánské Limy ve stejném režimu jako z domácích letišť. Analogicky to platí pro evropské letecké dopravce. Rozhovory s Indií a Čínou se dotýkají i nejrůznějších regulačních snah asijských zemí. U Číny je vážným problémem přetrvávající státní podpora domácích leteckých společností. „Uvítali bychom zastavení dotací. Trh potřebuje vytvoření rovných podmínek pro všechny provozovatele. Není možné protežovat jednu stranu. Státní protekcionismus deformuje konkurenční prostředí,“ zdůraznil Olivier Onidi. Indie i Čína mohou v případě zaujetí vstřícného postoje počítat s dohodou o „otevřeném nebi“, která by osobní i nákladní leteckou dopravu mezi Evropou a asijskými velmocemi plně liberalizovala. N