11. listopadu 2011

Zařazení letecké dopravy do obchodování s emisními povolenkami v Evropské unii od příštího roku se leteckým dopravcům prodraží více, než se původně předpokládalo. Podle studie poradenské společnosti Thomson Reuters Point Carbon se jejich náklady na dodatečné certifikáty vyšplhají až na 1,1 miliardy €. A do roku 2020 pak podle údajů svazu evropských leteckých dopravců AEA, evropského svazu regionálních aerolinií ERA a mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA zaplatí až 17,5 miliardy €.
Větší část emisních povolenek jim přitom Evropská komise dodá zdarma. Například Air France / KLM, British Airways a Lufthanse to pokryje v příštím roce v průměru 81 procent jejich potřeb, což je výrazně více, než kolik Evropská komise poskytne jejich zámořským konkurentům. Největší čínské letecké společnosti dostanou povolenky pokrývající v průměru 63 procent jejich emisní potřeby, američtí letečtí dopravci získají zdarma povolenky na 64 procent emisí.
Přesná čísla pro velké integrátory jako UPS, FedEx nebo DHL zatím podle analytiků Thomson Reuters Point Carbon nejsou k dispozici, předběžné propočty hovoří o bezplatném přidělení zhruba 52 procent skutečného objemu emisí.
Nejvíce zaplatí British Airways. Experti odhadují, že koncern na povolenkách zaplatí navíc téměř 50 milionů € (viz tabulku). Na druhém místě bude německý koncern Lufthansa, který dodatečně zaplatí přes 33 milionů €.
Svazy AEA, ERA a IATA jednoznačně odmítly výroky evropské komisařky pro otázky klimatu Connie Hedegaardové, že bezplatné přidělování povolenek bude pro letecké společnosti představovat potenciální zdroj příjmů. „Podle aktuálních cen na trhu mají bezplatné certifikáty pro příštích deset let hodnotu více než 20 miliard €,“ uvedla v září komisařka s tím, že dopravci mohou ekologické poplatky zahrnout do zvýšených cen. „Povolenky jako zdroj příjmů jsou absurdní,“ komentoval to generální tajemník AEA Ulrich Schulte-Strathaus.
Letecké svazy upozornily také na chybnou konstrukci výpočtu obchodu s povolenkami: horní hranice emisí pro období od příštího roku byla kalkulována podle výkonů z let 2004 až 2006. Jenže mezitím letecký provoz vzrostl a letecké společnosti budou muset nakupovat mnohem více povolenek. Dopravci počítali s cenou 28 € za tunu emisí CO2 v roce 2020, dnešní cena je poloviční.
Evropská unie se jednostranně zavázala zahrnout leteckou dopravu od roku 2012 do systému obchodování s emisními povolenkami ETS. Každé letecké společnosti, jejíž letoun bude vzlétat nebo přistávat na letišti v zemích Evropské unie, bude přidělen limit emisí CO2. Systém by měl dopravce nutit ke snižování ekologické zátěže ovzduší. Pokud limit překročí, budou muset zaplatit za emisní povolenky nebo pokutu.
n