Česká správa letišŤ

Další vzletová a přistávací dráha se začne v Ruzyni stavět asi až v roce 2009

Rozvojový plán České správy letišť (ČSL) počítá s výstavbou další vzletové a přistávací dráhy za zhruba pět až sedm miliard Kč. Podle dosavadních představ podniku se dráha neměla stavět dřív než v roce 2009, realizaci záměru by však mohl urychlit přesun vojenského dopravního letectva z letiště ve Kbelích na civilní letiště Ruzyně. Zatím to však není příliš pravděpodobné.

Přesun armádního letectva z Kbel do Ruzyně navrhl v polovině červen-ce ministr obrany Miroslav Kostelka v rámci návrhu úsporné varianty reformy armády s tím, že letiště ve Kbelích není zcela vhodné pro start a přistávání velkých dopravních letadel. Ministerstvo dopravy je podle mluvčí Ludmily Roubcové o přesunu armády na Ruzyň ochotné diskutovat. Mluvčí ovšem zdůraznila, že by vojenský provoz nesměl omezit provoz civilní a musel by respektovat hluková omezení zejména s ohledem na okolní obce.

Velitel kbelské základny Josef Bejdák naopak uvedl, že velká dopravní letadla, například Antonov An-70, která by v rámci deblokace ruského dluhu mohlo získat české vojenské dopravní letectvo, přistávají ve Kbelích bez problémů. Přesun armády do Ruzyně podle něj také není pravděpodobný před rokem 2009.

Do tohoto roku by při pokračování současného ročního nárůstu počtu letadel na Ruzyni (asi šest procent) mělo letiště podle vedoucího kanceláře ředitele Řízení letového provozu Ivana Huberta provoz zvládat i se dvěma současnými drahami. Bude však nutné vybudovat tzv. rychlá odbočení z obou směrů současné hlavní ranveje 06/24, která letadlům umožní rychleji uvolnit dráhu. Správa letiště také připravuje novou pojezdovou dráhu a rozšíří vyčkávací místa pro letadla na startu.

Se stavbou paralelní, 3200 metrů dlouhé dráhy 06/24, která bude souběžná se současnou hlavní dráhou a bude od ní vzdálená dva kilometry směrem na jih, proto zatím vedení ČSL počítá až za šest let. Většinu z plánovaných nákladů ve výši pěti až sedmi miliard Kč spolkne vysokojakostní beton, jehož bude potřeba téměř 100 tisíc m3.

Vedení ČSL zatím nerozhodlo, zda vybuduje ranvej o běžné šířce 45 metrů, nebo jestli se pustí do stavby 60 metrů široké dráhy, která umožňuje přistávání a vzlety velkých letadel typu Airbus A380. Pravděpodobnější je podle ředitele ČSL Martina Kačura dráha o šířce 45 metrů s dostatečně širokými bezprašnými pásy, které umožní bezpečné přistávání i obřím strojům.

Cena sedm miliard nezahrnuje jen náklady na stavební materiál na samotnou dráhu, ale i přibližovací navigační zařízení, světla, pojezdové plochy, dráhy pro rychlé odbočení z ranveje a také například techniku na zimní údržbu. Osvětlení nové dráhy si vyžádá zřejmě i zesílení přívodu energie na letiště. (čtk)

spinner