Ing. Kamil Slavík (ČSA Cargo) pro DN

„Čtyři nová letadla ČSA otevírají nové možnosti i pro ČSA Cargo“

Harmonogram výstavby nového terminálu ČSA Cargo, který v ‚cargo village‘ pražského letiště český národní dopravce buduje nákladem 750 miliónů Kč (viz DN 10/03), je naplánován na necelý jeden rok. O tom, zda se společnost skutečně již na konci letošního roku přestěhuje do moderního komplexu s roční kapacitou 60 tisíc tun odbaveného zboží a pošty, o jejích loňských výsledcích a o vlivu války v Iráku na odvětví nákladní letecké dopravy jsme hovořili s ředitelem ČSA Cargo Kamilem Slavíkem.

„Loni jste na letadlech ČSA přepravili 25 tun zboží, tedy o deset procent více než v roce 2001. Jak jste s takovým výsledkem spokojen a jaké jsou vaše výhledy pro rok letošní?“

„Hodnocení výsledků naší práce v loňském roce je samozřejmě jednoznačně kladné – bez nárůstu kapacit se nám podařilo přepravit o deset a půl procenta více zboží. Přispěla k tomu zejména změna prodejní strategie na některých trzích, která potvrdila, že na některých relacích mají ČSA stále ještě rezervy.

Naopak v některých „úzkoprofilových“ relacích, v nichž poptávka trvale převyšuje naše možnosti, nás ovšem loni ještě více svazoval nedostatek kapacit. Proto jsme velmi přivítali, že se letos rozhodlo o rozšíření flotily ČSA. Čtyři nová letadla ČSA otevírají nové možnosti i pro ČSA Cargo: například třetí Airbus A 310 nám umožní zahustit provoz do Spojených států a navíc má pro přepravu zboží daleko lepší parametry. Do destinací, do nichž bude létat, budeme moci zaručit až o čtyři tuny větší ‚payload‘ než dosud, což je pro všechny naše spediční partnery v České republice jistě velmi dobrá zpráva.

Pozitivně se do naší bilance zcela jistě promítne i zvýšení frekvence letů do Kanady, Španělska a Skandinávie. Vysoký zájem očekáváme i o novou linku do Jerevanu. Současně předpokládám, že žebříček dvaceti ‚top‘ destinací doplní Tallin a Edinburgh, kam bude zcela jistě směřovat například elektronika.“

„Jsou již známy výsledky prvního čtvrtletí?“

„Objemové výsledky předčily očekávání, za první kvartál 2003 jsme zaznamenali meziroční zlepšení o 21%. Praha tak potvrzuje svůj mimořádný potenciál – na světě je skutečně jen velmi málo míst, která v současné době vykazují dvouciferný růst. Potvrzují to i výsledky za první dva měsíce letošního roku, kdy byly ČSA Cargo podle statistik IATA nejrychleji rostoucí leteckou cargo společností na světě. I když také některé asijské společnosti alespoň na začátku roku vykazovaly velmi slušný nárůst.“

„Do jaké míry vaše výsledky ovlivní válka v Iráku? Kolik stojí opatření na zajištění zvýšené bezpečnosti?“

„Válka se v našich podmínkách nijak dramaticky neprojevila. Přinesla sice jisté restrikce při odbavení, ale z hlediska ‚security‘ je náš běžný provoz na takové úrovni, že nás nijak zvlášť neomezují. V důsledku války se ovšem v některých případech prodloužily letecké trasy, a to již samozřejmě konkrétní dopad na možnosti dokládky zboží do letadel má; rozhodně však nelze hovořit o významnějších ztrátách. V některých případech to ostatně může mít paradoxně i pozitivní dopad, protože spolu s tím, jak ubývá cestujících na pravidelných linkách, se současně zvyšuje kapacita pro dokládku zboží. Větší možnosti máme například na letech do USA a rádi je využíváme.

Na druhou stranu jsme ovšem válku a již dříve teroristické útoky na cíle v USA výrazně pocítili v podobě přísnějších požadavků na dokumentaci doprovázející některé citlivé zásilky. Musíme exportéry žádat, aby byli přesnější a požadované dokumenty dodávali s dostatečným časovým předstihem, abychom mohli zajistit všechna řádná povolení a procedury.“

„Pokračuje zatím výstavba cargo terminálu podle plánu?“

„Ano. Přesvědčujeme se o tom pravidelně při kontrolních dnech a musím říci, že máme velmi dobrý dojem z práce všech zúčastněných dodavatelů. Zatím nám přeje i počasí a s pokračujícím jarem jistě dále pokročíme, takže nic nebude bránit tomu, abychom terminál zprovoznili skutečně do konce roku. A některé jeho části dokonce možná i dříve: nyní například zkoumáme možnost využití stojánky před terminálem v dřívějším termínu. Pokud nám to technologické normy a legislativní úpravy dovolí, rádi bychom ji využili jako dedikovanou plochu pro charterovou dopravu. V poslední době se nám totiž díky cenové politice České správy letišť v době konfliktu podařilo získat velice zajímavý objem charterové přepravy .“

„Nehrozí tedy, že byste se museli stěhovat do provizorních prostor, až bude muset vaše současná budova ustoupit výstavbě nového terminálu?“

„Tento objekt byl sice někdy označován za dočasný – zřejmě od té doby, co se ČSA před jedenácti lety neúspěšně snažily prosadit výstavbu velkého cargo terminálu – ale my v nich rozhodně pohodlně vydržíme až do doby, než bude zprovozněn nový terminál. V harmonogramu výstavby na sebe tyto fáze přesně i s jistou rezervou – navazují.“

„Do jaké míry jsou již prostory nového terminálu obsazeny?“

„V současné době finalizujeme jednání o pronájmu kancelářských a skladových prostor v budoucím terminálu. Již zhruba dvě třetiny ploch (nepočítám-li samozřejmě prostory určené pro DHL a Českou poštu) jsme přislíbili konkrétním zájemcům a i zbytek plochy jsme vyhradili pro společnosti, které leteckou přepravu zboží skutečně využívají. Nesnažíme se bojovat o zákazníky za každou cenu a konkurovat ostatním subjektům, které nabízejí pronájem kancelářských prostor obecně.“

„Loni v říjnu jste v rámci aliance SkyTeam Cargo dokončili zavádění jednotné produktové řady. Letos by měl být v ČSA stejně jako v ostatních členských společnostech aliance SkyTeam zaveden také jednotný systém řízení kvality a programu péče o hlavní zákazníky. Kdy se tak stane?“

„Zatím pokračují přípravy. Konkrétní aktivity směrem k jednotlivým zákazníkům očekáváme až v průběhu druhé poloviny roku. V tomto okamžiku je ještě příliš brzy na to, abych poskytl bližší informace, ale jistě vás udeme informovat, až to bude aktuální.

V této chvíli pro vás mám v souvislosti s alianční spoluprací jinou zprávu: od 7. dubna ČSA Cargo začaly v Praze odbavovat dalšího aliančního partnera – Alitalia Cargo.“

„SkyTeam Cargo má dnes větší pokrytí než jakýkoli konkurent. Jak se vám podle vašeho názoru daří naplňovat jeden z cílů aliance – vytvářet z pražského letiště její hub pro celý region střední a východní Evropy?“

„ČSA tuto snahu zcela jasně deklarovaly. Praktický úspěch se nicméně musí odvíjet od ekonomické síly teritoria, potenciálních služeb a distribuce v něm, a to vše je skutečně pod drobnohledem našich aliančních partnerů a celé cargo komunity. Věřím, že pražskému letišti by v tomto směru velice pomohlo, kdyby se Česká republika vyčlenila z oblasti s velmi nízkými výnosy za přepravený kilogram. My bychom například v současné době mohli s naším letadlovým parkem, alianční spoluprací a se zázemím, které si budujeme, nabízet z hlediska doby dodání špičkový produkt. Ale zákazníci zatím dávají přednost o něco levnější přepravě z jiných, velkých letišť, i když často nemají žádnou záruku včasného dodání, protože jejich zboží je považováno pouze za doplňkové. Časem však jistě i české firmy zjistí, že přímé, i když o něco dražší spojení je pro ně ekonomicky výhodnější. Stačí, když budou porovnávat zpoždění a počet reklamací.“

„I při současné výši yieldu vám však zřejmě hrozí nová konkurence. Společnost Tara Aerospace podle hodlá podle svého prohlášení odkoupit bývalé vojenské letiště Boží Dar u Milovic a za 900 miliónů Kč na něm vybudovat letiště pro nákladní dopravu. Co to pro vás znamená?“

„ČSA Cargo se tím necítí být ohroženo. Majitelé uvedené společnosti se zcela soustřeďují na jiné aktivity, než je oblast přepravy zboží. Můj osobní názor je, že jde jen o jakýsi skrytý manévr, jehož cílem je, aby si společnost Ryanair z letiště mohla vybudovat gateway pro přepravu cestujících do Prahy.“

Luboš Spálovský

www.csacargo.cz

spinner